Hallo allemaal ik ben daan 17 jaar en verzamel oud geluids apparatuur
Ik ben nieuw hier en terrecht gekomen omdat ik sinds kort 2 zakhorloge heb fotos volgen nog van een is de balans veer kapotmerk onbekend en van de ander waarschijnlijk de balans as merk junghans heeft iemand enig idee wat dat kan gaan kosten ??
Beste Daan,
Welkom hier en leuk dat je interesse hebt in horloges. Wellicht dat de foto’s de zakhorloge-kenners er iets over kunnen zeggen.
Zoek iig eens op ervaringen met horlogemakers. Afhankelijk van waar je woont kan je dan selecteren.
Oooooh kijk uit, je hebt er twee en in mum van tijd 200 !
Nee, maar een foto van de beweging zou zeker helpen…
Hoi Daan,
welkom op dit forum! En leuk dat je interesse hebt in (oude) mechanische horloges!
Zonder (scherpe !) foto’s, met name van het binnenwerk, kunnen we je helaas niet adviseren, dus hopelijk lukt het je om die te maken en te plaatsen.
Groet Erik
Hallo allemaal bedankt voor leuke reacties ik probeer morgen de fotos er op te plaatsen ik woon in wijchen vlak bij nijmegen
Hier wat foto’s van de zakhorloges van de Jungiaanse is de balans als kapot maar is de balans veer in orde bij het andere horloge is de halansveer kapot de wijzers zijn van de Jungiaanse af heb het voorzichtig schoon gemaakt dat is goed verlopen ondertussen en niks beschadigt
Tja daar is wel veel kapot aan…wellicht wel te repareren, maar economisch gezien (zakhorloges zijn weinig waard helaas) niet verstandig.
Mocht je een emotionele band ermee hebben, dan kun je proberen ze te laten repareren, anders wellicht in het ronde archief helaas…
Ja, zoals dins1 heeft gezegd, zou het goedkoper zijn beide nieuwe kopen voor een paar €uro.
Maar als je absoluut deze wilt herstelt maken kan het ook. Ik ken een man die kan balans as maken maar vraagt 250 € ervoor… En voor de tweede kan je een donor uurwerk vinden om de delen die beschadigt zijn te vervangen. Je kan niet de balans veer van de eerste op de tweede zomaar zetten…
De eerste is een anker en de tweede een cylinder escapement.
jammer dat het zoveel gaat kosten het zou leuk zijn als iemand voor mij een donor uurwerk heeft en hem voor mij zou willen repareren