Wie zet z’n maantje altijd op tijd? (Met schema)

ik heb een handwinder met moon phase zonder snelverstelling… dus…

Nee! :smiley:

1 like

Duidelijk antwoord. Ook als je een horloge doorlopend draagt of een winder gebruikt is dat geen punt. Ik draag soms dagelijks een ander horloge en is het ‘bijzetten’ van het maantje tijdrovend omdat ik soms de hele maand moet doordraaien. Ik kwam op de vraag omdat ik me heb voorgenomen om met de aankomende feestdagen deze Benjamin te actualiseren en te dragen en daarbij wel ff bezig was…
Een winder is dus eigenlijk wel nodig voor deze…

3 likes

Ik zet hem altijd netjes op de goede stand. Met de JLC app is dat ook niet ingewikkeld en wel een rustgevend procesje. Mijn watchwinder staat werkloos te wezen.

12 likes

Nicenice!

1 like

Aangezien het een Quartz is loopt hij meestal wel vrij goed :slight_smile:

Ik vind zelf voor een maanfase een Quartz ideaal, mechanisch kost erg veel werk om het telkens goed te zetten, en wanneer je dat niet doet waarom heb je dan een maanfase?

6 likes

Wat ik me dan afvraag; geeft de app dan voor een bepaalde datum aan hoe veel ‘clicks’ je de maan moet geven vanuit nieuwe maan oid? Anders lijkt het me bij bijvoorbeeld een halfvolle maan erg lastig om het precies goed in te stellen. Zelf heb ik hem bij volle maan ingesteld en zorg dat hij daarna blijft lopen, maar dat werkt dus niet als je hem op elke willekeurige datum weer aan moet kunnen slingeren.

1 like

De app doet twee dingen:
Het eerste is simpelweg voor jouw type horloge exact te laten zien hoe de maan hoort te staan. Doordat elk horloge zijn eigen positionering van sterren op de schijf kent, kun je precies uitmikken hoe de schijf hoort te staan. Dat is de methode voor no-no’s (zoals ik).

Methode twee werkt met een foto. Die maak je in de app van je huidige maanpositie. Op basis van die foto geeft de app inderdaad exact het aantal knopdrukken aan die je moet geven om de maan goed te positioneren. Werkt ook perfect.

6 likes

Stel al jaren maanfase correct in voor klanten.
Hier staat de juiste info hiertoe:

https://www.kalender-365.nl/maan/maankalender.html

Uiteraard altijd bij datum laatste volle maan beginnen en dan doortellen naar huidige datum bij instellen. Ik ga dan uit van analoge Seiko modellen, wie weet werkt het bij andere merken anders…

2 likes

Super systeem :+1: Dan moet ik maar eens kijken of GO ook zoiets heeft…

1 like

Hier hetzelfde, ook dagelijks vaak een ander horloge. Ik heb een watchwinder, die ik heel weinig gebruik. De Oris heb ik er wel eens 2 maanden aan een stuk op gehad, om dezelfde reden die jij beschrijft. Op een gegeven moment heb ik hem na het dragen er niet meer opgezet en nu zet ik hem inderdaad steeds helemaal met de hand gelijk, wanneer ik hem dragen wil. Ik draag hem wel bewust op die momenten van de maand dat ik niet ver hoef door te draaien om hem gelijk te zetten. :wink:

Oudere foto, want ik had nu geen zin in dat oeverloze gedraai aan die kroon… :laughing::wink:

5 likes

net als met de dag datum moet je die maanstand niet op het verkeerde moment instellen ander breekt er wat.
in de datumverzet.
alleen de tijd waarop of tussen je die maanstand mag instellen ben ik even vergeten …iemand ??

1 like

Deze zijn soms nog een stuk goedkoper te krijgen weet ik uit ervaring :slight_smile:. Dit is mijn enige maanfase maar omdat het een quartz is blijft hij mooi “op tijd” lopen. Dit is sowieso fijn, want een snelverzet ontbreekt op dit uurwerk.

Ik zal zeggen dezelfde tijd als wanneer de datum aan het verzetten is. Zelf pak ik een vrij ruime marge van tussen 9 en 9.

1 like

Als je niet een hele grafiek of dergelijke af wilt gaan:

http://www.watchnetwork.com/moonphase/

Dit is een Maenfase!

Ik heb de maanfase op mijn Oris Artelier Complication op tijd staan.
Zelf gebruik ik de maanfase op de app van Hodinkee, daarmee stel ik ook altijd de tijd op mijn horloges in; ja, ik ben er zo een die het horloge met de seconden gelijk zet :sweat_smile:

2 likes

Wow, erg mooi! Wat voor ref is dit?

1 like

Jazeker. En die van mijn Certina is bijzonder precies, behoeft dus eigenlijk alleen aandacht bij een batterijwissel.

6 likes

Natuurlijk zet ik het maantje op de juiste stand. Leuk om te doen!

2 likes

op de tag staat: FC-260wr5B6-DBR