Naar aanleiding van een myota haperingstopic vroeg ik me af of men dit fenomeen ook kent. Verschillende eta-horloges van oa Hamilton, Longines. Hebben een secondewijzer die soms na een slag nawiebelt. Het is dan net of de wijzer een beetje los zit. Ook schiet hij soms op een indice een beetje door om daarna weer drie minuten alles exact aan te wijzen. Voor de naukeurigheid maakt het niets uit want die is perfect. Ik heb dit ook op mijn King Scuba Quartz en nadat ik bij juweliers ging kijken zag ik dit ook op alle quartzmodellen af en toe gebeuren. Ik stoor me er niet aan want het is een zeer nauwkeurig horloge. Weet iemand hoe dit komt?
Tja nog geen reakties had ik kunnen weten. Niemand heeft quartz natuurlijk.
Volgens mij komt dat doordat de wijzers te zwaar zijn voor het uurwerk.
Weet dat Seiko voor de Tuna een high-torgue uurwerk gebruikt en daar geen last van heeft.
De quartz Omega Seamaster heeft hier ook erg last van.
Naar aanleiding van je topic heb ik es extra attentie gedaan op de secondenwijzer van de pas in gebruik genomen Ebel en hij heeft er in ieder geval geen symptomen van-)
Kwarts? is dan de wijzerplaat van steen ofzo? Of is dat wat nieuwerwets?
dreski Schreef:
Tja nog geen reakties had ik kunnen weten. Niemand
heeft quartz natuurlijk.
Niemand heeft “Wiebel” quartz;)
Beste Dreski,
Deze onregelmatige beweging ontstaat doordat de secondewijzer niet direct maar via een tandwielvertraging wordt aangedreven en dit gaat onvermijdelijk gepaard met tandwielspeling. Het verschijnsel komt niet alleen bij kwartswerkjes voor, maar is ook een bekend fenomeen bij bijvoorbeeld vele Omega-calibers met indirecte seconde-aandrijving en klassieke chronografen. Er wordt in dergelijke uurwerken dan ook altijd gebruik gemaakt van dunne remveertjes, die in kwartswerken ontbreken omdat anders de extra mechanische weerstand het stroomverbruik doet toenemen.
Hartelijke groeten en alle formleden een voorspoedig en gezond nieuwjaar gewenst,
Robbert
Precisieman Schreef:
Beste Dreski,
Deze onregelmatige beweging ontstaat doordat de
secondewijzer niet direct maar via een
tandwielvertraging wordt aangedreven en dit gaat
onvermijdelijk gepaard met tandwielspeling. Het
verschijnsel komt niet alleen bij kwartswerkjes
voor, maar is ook een bekend fenomeen bij
bijvoorbeeld vele Omega-calibers met indirecte
seconde-aandrijving en klassieke chronografen. Er
wordt in dergelijke uurwerken dan ook altijd
gebruik gemaakt van dunne remveertjes, die in
kwartswerken ontbreken omdat anders de extra
mechanische weerstand het stroomverbruik doet
toenemen.Hartelijke groeten en alle formleden een
voorspoedig en gezond nieuwjaar gewenst,
Robbert
Kijk dat is een mooie uiteenzetting. (tu) Mijn Tag Heuer quartz heeft dit niet overigens.
Laatste keer dat het mij is opgevallen was op een stationsklok.
En dat is hier laatst uitgelegd
Beste Dreski,
Dat kan, maar het hangt er nogal vanaf met hoeveel precisie het bewuste uurwerkje is gemaakt. Betere merken zoals TAG Heuer stellen wat dat betreft veel hogere eisen en kiezen dus zeker geen goedkope kunststof werkjes met dito raderwerk. Ik kom uurwerkjes tegen waarin zelfs de assen van kunststof zijn gemaakt en die daarnaast ook nog eens ruim in de bijbehorende lagers passen: het “wiebelen” is dan als het ware voorgeprogrammeerd.
In “gewone” mechanische uurwerken is er meestal bewust gekozen voor een indirecte aandrijving, omdat de plaatsing en dimensionering van de verschillende raderen in het uurwerk in dat geval bepaalde voordelen oplevert (het verhaal daarachter is helaas nogal ingewikkeld). Wat dat betreft had de tegenwoordig als ouderwets bestempelde kleine seconde zo z’n voordelen.
Die (overigens direct aangedreven) kleine seconde vinden we nu nog altijd terug in de meeste chronograafwerken. Maar: de centrale secondewijzer (chronograafwijzer) wordt in de klassieke opzet via tandwielen aangedreven en heeft daarom eveneens te lijden van speling, die dan weer door een remveertje (en soms een iets sterkere veer) moet worden gecompenseerd. De afstand tussen die tandwielen (waarvan de tanden om de speling te beperken veelal als driehoekjes zijn uitgevoerd) moet daarom altijd uiterst kritisch m.b.v. excenterschroeven en een sterke loep worden ingesteld. Tip voor de techneuten: tenzij je weet wat je doet, verdraai die op schroeven lijkende onderdelen dus nooit!
Hartelijke groeten,
Robbert