Wijzer passend maken

Ik heb een zeer plat Boucheron dameshorloge gekregen om te servicen. Er zit een Omega 6xx uurwerk in, dus dat servicen is niet zo’n probleem.
Ik kreeg het horloge echter binnen met de opmerking: “het loopt niet meer”. Wat er gebeurt is dat het gat in de minutenwijzer is uitgesleten en daardoor niet meer klemt op de as van het rad, “op de wijzerplaat valt” en daardoor de uurwijzer blokkeert (of andersom).
Nu zijn beide wijzers geheel plat, dus zonder buisje dat om de as valt. Dus het bijknijpen van dat buisje valt af.
Hoe kan ik het gat in de wijzer aanpassen/kleiner maken zodat de wijzer weer klemt??

1 like

Ik heb met een eenvoudige Rus wel eens het gat van de wijzer plat geslagen met een hamertje.
Iets platter=kleiner gat.

Met een triebniet en een holle pons die net iets groter is dan het gat, zou ik denken.

3 likes

Je kan natuurlijk ook een busje draaien en in de wijzer plaatsen.

Stomme vraag misschien, maar ik neem aan dat er geen secondewijzer op het horloge zit?
Dit zou best wel eens een probleem kunnen zijn als je het gat in de wijzer probeert kleiner te slaan, dan kan je misschien permanente schade zien.
Andersom gedacht, dan heb je waarschijnlijk wel een “blinde” minutenpijp, kan je die niet iets proberen op te stuiken zodat de wijzer beter klemt?

Moet je aan de hand van het uurwerk red kunnen vaststellen toch?

1 like

Haha zo scherp was ik nog niet, maar deze uurwerken lijken geen secondewijzer te hebben inderdaad :wink:

Anderzijds, is een vervangende wijzer zoeken niet veel simpeler?

1 like

Mogelijk wel. Heb je zelf wijzers? Anders heb ik mogelijk iets, maar dan moet ik wel weten wat je nodig hebt.

Qua originaliteit zou ik de wijzers die er op zitten houden. De tips hierboven zou ik gebruiken om het asgat te verkleinen.
Met de triebniet het gat verkleinen. Of met holle pons het gat verkleinen of met een platte pons op het gat ‘tikken’
Of je zou iets met de minuutpijp kunnen doen, deze opruiende of zoiets?

Als anderen nog.goede tips hebben, dit overkomt ons allemaal wel ns, dat wijzers ‘lubberen’…

Bedankt allemaal voor de reacties en de tips. De wijzers vervangen gaat niet, het zijn typisch Boucheron wijzers, taps naar buiten toe uitlopend, en beeldbepalend voor het horloge.
Ik zal eens voorzichtig aan de slag gaan met de triebniet. mocht dat niet werken dan moet de minuutpijp er aan geloven :face_with_monocle:.
En inderdaad, er zit geen secondewijzer op, dus het zal hééél voorzichtig moeten.