Wijzerklemming ETA 2408

Hallo allen,

deze week nam ik een oldtimer met ETA 2408 onder handen.
De service verliep uitzonderlijk vlot op wat strubbelingen met de datum complicatie na.
Die klikte wel om de datum te verzetten naar de schijf versprong niet.
Alles er weer een paar keer uitgehaald en opnieuw geplaatst tot de boosdoener dit palletje bleek te zijn dat ik nochtans opnieuw had geplaatst zoals ik het eruit had gehaald.

Eén keer dit was omgedraaid versprong de datum zoals het hoort.
De timegrapher gaf na wat bijstellen mooie waarden (+3, 276 ampli en BE 0.1)
Echter u kan al opmaken uit de titel wat het probeem is volgens mij. De wijzers liepen een aantal uur mee tot ze er de brui aan gaven. De secondenwijzer tikt vrolijk zijn rondjes maar de uren en minutenwijzer gaan niet meer vooruit.
In het verleden had ik al voor dat het lag aan de minutenpijp die te los zat en die werd wat “geknepen” waardoor het probleem was opgelost. Echter bij deze ETA zit de minutenpijp vast aan een tandwieltje.

Kan hiervan ook de minutenpijp geknepen worden of moet dit anders worden aangepakt?

Ik hoor het graag van jullie!!!

1 like

Hoi Yoeri,

Met een triebniet kan je de minuutpijp loshalen. Het tandwiel omdraaien en de minuutpijp terug klemmen in het tandwiel.

Tip die ik kreeg van een hele ervaren HF’er…

Zo zou er weer genoeg klemming moeten zijn voor de wijzers mee te nemen…

Serge

5 likes

Thx voor het antwoord. Ik vermoedde al zoiets. Moest ik nu een triebniet hebben zou ik me er aan wagen maar helaas. Ben zoekend naar eentje en heb er hier al een paar gemist.
Als iemand tips heeft of eentje in de aanbieding heeft hoor ik het graag. Moet er dan nog wel mee leren werken!

Heb de titel aangepast van slipkoppeling naar wijzerklemming.

Het rad losmaken met een triebniet en op de kop monteren is een paardenmiddel. Vervangen voor een nieuwe van de juiste hoogte en deze smeren met het PML of Jisma vet is de beste oplossing.

Een messing rad dat langere tijd droog langs een stalen minuutpijp heeft gedraaid is versleten!

4 likes

Heb er eentje in bestelling en onderweg. Ik heb het rad idd losgemaakt en omgedraaid maar het resultaat bleef hetzelfde.
T’was het proberen en oefenen waard. Alleen deed ik het niet met een triebniet maar op zo’n staal blokje met gaatjes (ik heb geen idee hoe zo’n ding noemt riviting stake denk ik bij cousins) met een heel fijn doorslagje.
Het leek goed te zijn gelukt maar de klemming was toch niet dat wat ik ervan gehoopt had. Dus een nieuwe part 242 besteld.

2 likes

In NL heet zo’n blokje volgens mij een “ankje”?

Als je geen ander onderdeel had kunnen bestellen, hoe zouden we dan de klemming kunnen verbeteren/optimaliseren? Toch die 3 “armpjes” die de minuutpijp vasthouden wat naar binnen drukken of wat naar boven cq. onder waardoor er meer wrijving ontstaat?

inderdaad. alleen moet je daar bij opletten dat je het geheel niet kapot maakt, die armpjes zijn ontzettend hard en stijf, vraagt enige drukkracht maar ook weer niet te veel want dan verplooi en/of breek je de armpjes. En wanneer je dat doet haal je ook altijd het wiel van de minuutpijp af. Eens aangepast, druk je het wiel terug op de minuutpijp, ook met beleid en voor je het dan terug in het werk steekt wordt een weinig (echt een weinig) beetje olie aangebracht tussen de 3 armpjes en de minuutpijp. Dan alles een keer ronddraaien om te testen of het nog steeds te zwak is, dan wel goed, dan wel te straf gemaakt.

2 likes