Wijzerklemming horloge

Oude Lancia automaat, wijzers worden niet meegenomen. Hij loopt verder goed alleen de wijzers worden niet mee genomen. Wat kan ik hieraan doen?

't zou kunnen zijn dat de minutenpijp niet meer strak genoeg op de as van het centrumrad geklemd zit; diagnose is meestal makkelijk te stellen als het wijzer-verstellen heel erg licht gaat zonder weerstand (vergeleken met een goed werkend horloge).

Reparatie is op zich niet zo heel erg moeilijk: wijzers, wijzerplaat en uurrad eraf, dan minutenpijp demonteren (recht eraf trekken met wijzertrekker Presto werkt 't makkelijkste, ook geen kans van scheeftrekken/afbreken as)
Dan op precies de juiste hoogte (kijk in het dunne gedeelte van de pijp waar de originele “deuk” zit) het pijpje een ietsie pietsie “in elkaar drukken”; het beste en veiligste is natuurlijk dit met speciale gereedschapjes te doen, ook een lagerpersje (Seitz) met speciale hulpstukjes kan gebruikt worden; maar het is ook mogelijk om dit met een nagelkniptangetje en wat gevoel te doen; op de juiste plaats heel voorzichtig wat drukken met het tangetje, als je voelt dat je 't pijpje indrukt, ben je eigenlijk al te ver gegaan (doe voor de zekerheid een pennetje in het pijpje om helemaal platdrukken te voorkomen) en daarna passen op de as; het opdrukken (gebruik bij voorkeur holle pons uit ponsendoos/treibniet) gaat als 't goed is met een “klik”; check even of je bij het verdraaien (met de kroon) weerstand voelt.
Als 't OK past, wat vet aanbrengen en definitief monteren.

Plaatje ter verduidelijking
:

Succes!

Hoi Paul bedankt voor de aanwijzing.
De wijzers gaan inderdaad heel licht mee als ik de kroon uittrek.
Hoe ziet een lagerpersje van Seitz eruit.?
Waar heb je dat mooi plaatje uit gehaald? Ik heb de cursus bij Machiel KAlf in Amsterdam gedaan en ben nu een beetje aan het rommelen met oude dameshorloges (Schoonmaken en weer in elkaar zetten).
Je hoort nog van me of het gelukt is ,
Groetjes Marja

heeee marja,
waarom niet de vervolgcursus ook gedaan ???
groet, frank.

Hoi Marja,
een Seitz lagerpersje ziet er zo uit:

het wordt natuurlijk voornamelijk gebruikt om lagertjes (rubis) te plaatsen, te vervangen of op hoogte te stellen, maar kan met hulpstukjes ook gebruikt worden om een minutenpijp klemmend te maken:

Met de micro-instelling kun je heel precies de diepte van het indrukken verstellen,en loop je nooit de kans het pijpje in elkaar te drukken.
Het is een redelijk duur stukje gereedschap trouwens (de mijne is een oud model, kostte me zo’n $135), en je gebruikt 't niet echt vaak; voor het klemmend maken van minutenpijpjes gebruik ik persoonlijk dus een nagelknippertje… (maar op de Rikketik beurs zul je ongetwijfeld voor weinig een speciaalgereedschapje kunnen vinden)

De scan van dat minutenpijpje komt uit het boek: The Watchrepairers Manual van Henry Fried, staan goeie dingen in, maar is over 't algemeen veels te oud (veel over zakhorloges met fusee en zo)
Het boek “die Armband- und Taschenuhr in der Reperatur” vindt ik veel beter; hier zijn bijvoorbeeld maar liefst 5 pagina’s besteed aan het klemmend maken van een minutenpijpje, waarbij alle gereedschapjes (tot een kniptangetje aan toe) toegelicht worden:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,1250,1250#msg-1250

Voordat iemand het denkt: Nee, ik krijg geen kommissie op elk verkocht exemplaar van dit boek :smiley:

Succes met de reparatie!
Groet,

Hoi Frank,

Ik heb eerst de basiscursus horloges bij Machiel gedaan en daarna de cursus over automaten. Nu ben ik met de klokken bezig in Amsterdam. Mijn vader was instrumentmaker en had als hobby klokken en horlogemaken. Hij is inmiddels anderhalf jaar geleden overleden. Ik moest zijn kamer en twee kelders opruimen en kon dat emotioneel niet aan. (Als klein meisje moest ik altijd helpen zoeken naar onderdelen op de grond en keek altijd over zijn schouder mee.) Nu ben ik zelf maar een beetje aan het kijken wat ik met al die spullen doe. Ik heb zelf een zoontje van 10 die heel erg ziek is (Rolstoel , zogezegd een kasplantje ) en een korte levensverwachting heeft. Hij heeft veel zorg nodig. Maar ik wil wel een knutselkamer voor me zelf maken in huis zodat ik wat te doen heb naast mijn werk en de zorg voor hem (KAn sávonds niet makkelijk weg )
Dus je ziet ik blijf lekker bezig.
Groetjes Marja

Hoi Paul,

Wi hebben hier geloof ik inderdaad mee gewerkt in Amsterdam om lagerstenen dieper te drukken als de hoogtelucht niet goed was.
Heb jij de opleiding in schoonhoven gedaan?
Ik moet de spullen bij mijn vader opruimen (was instrumaentmaker en is 1.5 jaar geleden overleden.) Ik kon het allemaal niet weggooien vandaar mijn cursussen bij machiel Kalf in Amsterdam.
Dat is nog een tien jaren plan. Eerst moet ik een eigenwerkplek maken in mijn huis. Ik heb drie kinderen waarvan eentje heel ziek is (Rolstoel en levensverwachting 10- 15 jaar) zogezegd een kasplantje die veel zorg nodig heeft. Ik kan dus niet makkelijk weg en dan is het wel leuk om aan klokjes te sleutelen.
Ik wil een hoge plank op vier poten zetten tegen de muur en een onderschuif plankje erop monteren voor wegspringende onderdelen. Stuk zeil eronder en een paar bankschroeven erop en plnken en laderkastjes eronder voor het gereedschap en dan moet het volgens mij te doen zijn.
Heb jij nog tips voor het maken van een werkplek.?
Groetjes Marja

Hoi Marja,

't leven is soms keihard, sorry te horen dat je je door een moeilijke periode heen moet knokken, maar je verdient veel respekt voor 't feit dat je de mentale veerkracht kan opbrengen om met een positieve instelling vooruit te kijken en iets nieuws oppakt om emotioneel vervelende dingen te verwerken.

Voor een werkplek heb je om te beginnen eigenlijk niet eens zoveel nodig hoor; als je kontinu met een loep werkt (en dus een hoge werkbank nodig hebt) kun je ook een “opzetstuk” op een buro of secretaire zetten, op ebay verkopen ze van die speciale dingen (dit is er eentje voor een edelsmid):

maar iets in deze geest (zonder al die laatjes) is natuurlijk ook makkelijk zelf te maken;
Ikzelf vind hoog werken niet echt prettig (maar ik gebruik ook zelden een loep, wel af en toe een loeplamp) dus ik werk gewoon aan een lage werktafel; de vaste gereedschapjes heb ik op de tafel staan (is eigenlijk niet echt veel) en pak de andere speciale gereedschappen er gewoon bij indien nodig, die hoeven wat mij betreft niet direkt onder handbereik te staan; heb ook wel een bankschroefje op de tafel, maar als je alleen horlogeuurwerkjes uit- en in elkaar schroeft is die eigenlijk ook al niet nodig; volgens mij beginnen de meeste knutselaars trouwens gewoon aan de keukentafel :slight_smile:
Zorg wel voor voldoende belichting, zet de tafel kort bij een raam, en zet ook een werklamp op je werktafel.

Ikzelf ben trouwens (zoals algemeen bekend hier) geen geschoolde horlogemaker hoor; heb nog nooit een kursus of opleiding gevolgd, maar ben een handige knutselaar die zich 't meeste zelf heeft aangeleerd (met de nodige aanmoedigingen en adviezen van Freddy, de horlogemaker op dit forum); heb inmiddels wel “redelijk” wat ervaring met/ kennis van reparatie van gekompliceerde uurwerkjes!

Groet,

Hoi Paul,

Wederom bedankt voor je snelle reactie. Ik ga maar gewoon beginnen . Soms zou ik willen dat er in een dag meer dan 24 uur zit. Als je ergens mee bezig bent vliegt de tijd en vergeet ik alle andere dingen. Dus het werkt voor mij heel goed.
Groetjes en tot horens.
Marja