Mocht je in de toekomst meer referenties nodig hebben. Je zie hier ook welke nummers je bij welk kaliber kunt gebruiken. Files even downloaden.
Hartelijk dank.
Soms heb je een mazzeltje en pas wel iets uit de voorraad reserve onderdelen.
Dit maal probeerde ik een dekjuweeltje uit een vostok 2409/16.
Volstaan deze waarden ?
DF
DD
DU
Nu rest de wijzerklemming nog. Niemand enige uitleg hoe je deze moet aanpassen?
Bij sommige komt een probleem nooit alleen.
Bij het willen verwijderen van de opwindstif om em te gaan monteren in de kast gebeurd dit. Gelukkig was te kroon te redden
Hoe doen jullie het trouwens om tegelijkertijd op de pal te duwen en de opwindstift te verwijderen. Ik vind dit altijd heel lastig
dat doe ik niet. Weet je zeker dat je de pal bedoeld?
ik bedoel dat deeltje waar je op moet duwen als er geen schroefje staat om de opwinddstift los te zetten en eruit te halen. Noemt dat geen palletje?
Allez dit hier
Hoe neem jij dan de opwindstift weg als je daar niet op duwt?
Heeft iemand trouwens een idee welke ronda nummer deze stift heeft of waar ik die kan vinden?
De pal zit bij het palrad.
Als het een schroefje zou zijn, dan zou het de tiretteschroef zijn. Nu wellicht de tirettedrukker? Geen idee
Als je uurwerk goed in een stevige houder zit, dan kun je met links drukken en met rechts de opwindstift verwijderen?
Loop je dan geen risico de wijzerplaat te beschadigen want die en de wijzers staan er wel op op het moment dat je het uurwerk dan weer in de kast wil brengen. Zeker als je zoals bij deze toch best hard moet drukken vooralleer de tirette de opwindstift loslaat.
Ik zet de wijzerplaat en wijzers er altijd als laatste er op. Dus dan zit het uurwerk met opwindstift al in de kast. Maar dat kan bij de 3delige kasten en de door @Lexaf genoemde schoenpoetsdoosjes van mijn oudjes.
Wat voor horlogekast hebben we het hier over?
Als ik de stem erin of eruit wil hebben en de wijzerplaat en wijzers zitten er al op, dan pak ik de kroon tussen mijn wijsvinger en duim in. Vervolgens zet ik het geheel op zijn zijkant op een kussentje zodat de wijzerplaat niet beschadigd. Ik heb dan overigens vingercondoompjes aan om eventuele vetvlekjes te voorkomen. Maar dan trek ik lichtjes aan de kroon om het spul op spanning te zetten en druk vervolgens met mijn rechterhand (en de tool die ik gebruik) de vergrendeling naar beneden.
Veel van die Raketa uurwerkjes hebben ook zo’n constructie.
Een gewoon 2 delige kast. Kast en bodem. Je zou dat kunnen als je pas het glas terugzet nadat de wijzers op hun plaats zitten. Mss eens iets om over na te denken !