wijzerklemming Ronda 1135-21

Hallo horlogemakers en knutselaars,

Vandaag ben ik bezig aan een Ronda 1135-21 uurwerkje dat wel tikte met wijzerplaat naar beneden maar niet met de wijzerplaat naar boven.

Dus nam ik even het juweeltje van de balans weg en lieter wat wasbenzine indruppelen en plaatste het dan weer.
En ja hoor hij liep, dus vastgekoekt vuil niet te verwonderen als je dit ziet hoe vuil hij was.
Heel leuk knutslprojectje trouwens.
Nu mijn vraag.
Ik verwacht dat de wijzerklemming hier zit want de wijzer blijven staan dus ik denk dan aan de wijzerklemming die niet goed is.

Met de triebniet heb ik het onderste tandwieltje eruit geduwd alles netjes gereinigd en ontroest ( vooral de bovenkant van het bovenste tandwieltje).
Daarna heb ik het bovenste tandwieltje wat bijgeknepen, HP 1300 op het onderste aangebracht en ze met de triebniet weer zachtjes in mekaar geduwd.
Is het op deze manier dat ik de wijzerklemming moet aanpakken?
Ik hoor het graag van jullie.

Ik denk dat je moet knijpen op de plek van de rode pijlen…

1 like

Dat deed ik, maar vraag is of ze uit mekaar moeten om te olien eigenlijk!

1 like

Ik vermoed van wel, anders heb je binnen no time slijtage

1 like

??? Zit de wijzerspanning daar ??? Niet op de veerton???

2 likes

wel da’s mijn grote vraag, kwam zoiets nog niet tegen maar ben dan ook nog niet lang bezig niwaar!

dan moet je even wat googlen, smeerplan voor deze ronda staat op internet. Staat ook bij dat de wijzerspanning gekoppeld is aan het excentrisch radje, dus ik denk niet dat het de bedoeling is dat je ze uiteen haalt gezien ze gekoppeld zijn.

1 like

kan je me op weg helpen waar ik dat plan kan vinden? Ikzelf heb al gezocht op ronda 1135-21 maar kwam weinig hits tegen.

1 like

Thx hiervoor, maar dan blijf ik nog met de vraag zitten hoe en waar ik de wijzerklemming dien aan te passen?

Waarschijnlijk heb ik nu pas ontdekt waarom hij niet loopt met de dial naar boven. Het volgende “probleem” kondigt zich al aan.

Deze 2 horen duidelijk niet bij elkaar.
Volgens https://www.phfactor.net/wtf/Incabloc%20By%20Factory%20Tech%20Sheets/1300_Incabloc%20By%20Factory%20-%20Ronda.pdf hoort er een chaton empierré 711.11 in en een deksteen 721.11
Wat is trouwens de nederlandse naam voor een Cgaton empierré?
Kan je deze gewoon bestellen bij bv van de Gevel want welke van de 2 is correct en welke niet of miss zijn beiden wel niet correct. Ik hoor graag jullie mening.

Empierrée is gesteend. Dus een chaton met ( dek)steentje.
Kijk maar eens op Incabloc.ch

1 like

Merci, moet je die apart bestellen of zit het deksteente erop als je zo’n 711.11 bestelt?

En als je hem grondig reinigt hoe loopt die dan? Ik zie namelijk bergen opgedroogd olie.

hij is proper nu maar de deksteen past niet in de chaton, dus die rust eigenlijk op de randjes van die chaton en heeft dus geen enkel nut!

Loopt de balans wel zonder chaton of staat die dan ook stil?

neen die loopt!

Dan zit je warm.

Ik kijk vanavond wel even in m’n onderdelen voorraad.

1 like

Er zijn wel een aantal verschillende maten bij die incablocs. Maar ook weer niet heel veel. Misschien de hele incabloc omwisselen boven /onder? Kijken of het probleem dan in omgekeerde positie is?( Mits dat kaliber dezelfde maten onder en boven heeft)
De nummers zijn algemene onderdeel nummers. Dus bij bestellen ook aangeven voor welk kaliber uurwerk het is.