Wijzerloos analoog horloge

Enige tijd geleden zag ik bij een winkel op Schiphol een analoog horloge zonder wijzers. Er draaide een schijf rond onder een venstertje. Helaas heb ik het horloge niet gekocht, en nu kan ik het nergens meer vinden. Ik weet geen merk, geen type, niets…

Ik weet inmiddels wel dat Puma ook een horloge heeft met een dergelijk systeem (alleen draaien hier 3 verschillende ringen). Ik vind dit horloge echter niet zo mooi, en ik vraag me af of iemand me kan vertellen of er meer van dit soort horloges bestaan, en zo ja welke, en of het type horloges een naam heeft, zodat ik zelf op zoek kan gaan.

Een afbeelding van het horloge van Puma staat hier:

Bedankt!

Ik weet in ieder geval dat dit soort horloges veel gemaakt is voordat er digitale klokjes kwamen. Dus nieuw is het zeker niet. En met de retro-hype die er in horlogeland heerst is het dan ook logisch dat ook deze klokjes weer op de markt komen. Wellicht weten andere forumleden nog meer, maar mijn advies is gewoon goed de nieuwe collecties in de gaten houden, want er zullen er ongetwijfeld nog meer uitgebracht zullen worden.

Volgens mij bodoelt DarkHorse zgn. “Mystery”-watches. Hierbij wordt de tijd aangegeven door schijven die binnen de schaalverdeling draaien, in plaats van wijzers die boven de wijzerplaat staan. De wijzerplaat bestaat uit twee om elkaar heen draaiende schijven, die als het ware zelf de wijzers vormen. O.a. Bulova heeft hier een hoop varianten van gemaakt.

Google eens op “mystery watch bulova” of iets dergelijks en je komt er hopen van tegen.

Ik ben benieuwd of dit is wat je bedoelt.

Groet,

Gerard

Dit soort horloges heet “Jumping Hour” en lang bestaan.
Vroeger Elgin maakte veel dit soort horloge.
ff surf in internet.
Bedoel je dit?

http://cgi.ebay.com/INVICTA-MENS-SWISS-25-J-AUTO-JUMPING-HOUR-GLOBE-2840_W0QQitemZ5066765731QQcategoryZ31387QQssPageNameZWD1VQQrdZ1QQcmdZViewItem

groet,
Yuen Tai

Bedankt allebei, ik vond inderdaad onderstaande.

Ik ben echter op zoek naar een nieuw horloge van maximaal 100 euro. Het Puma-horloge voldoet daaraan, maar die vind ik dus niet mooi… Heeft iemand anders tips?

1 like

Op


staan er soms vintage (NOS?) van minder dan 100 EURO…

De grap is dat dit eigenlijk “digitale” horloges zijn, dus met gebruikmaking van cijfers i.p.v. wijzers. Digit is cijfer in het latijn (eigenlijk vinger), dus een telsysteem. Er waren zelfs al dergelijke digitale zakhorloges op de markt voor de komst van het polshorloge.
Een jump hour geeft de uren aan door middel van een cijfer en de minuten door een wijzer.

Harry Winston maakt ook zoiets maar ben bang dat je dat niet red met 100 euro.

Mvg Dennis.