Dat heb je goed geregeld! Sja, is wel eventjes 3 uur rijden vanaf Haarlem, maar wie weet ga ik het proberen als mijn ‘ghetto oplossing’ niet lukt. Dank voor je bericht!
Dank je!
Dat weet ik maar al te goed, ik heb aardig wat ervaring met printen, en ook wijzerplaten printen namelijk. Daarom weet ik dat, afhankelijk van de soort printer de opgegeven resolutie niet zo symplistisch is als hoe hoger hoe beter. Het is een beetje zoals megapixels bij een camera, dat is ook niet persé hoe hoger hoe beter. Bij een laserprinter kan je mechanisme een heel hoge transportresolutie hebben, en dat is dan ook wat wordt opgegeven, terwijl de resolutie van de fysieke dot pitch daar nog los van staat. Bij OKI bijvoorbeeld geven ze dat ook los van elkaar op. Sommige fabrikanten geven dat niet los van elkaar op, maar dan staat er soms een ongelijke horizontale en verticale dpi, wat natuurlijk raar is als je het over een dot hebt, dan zou je het over een streep hebben eigenlijk. De reden daarvoor is puur, omdat het mechanisme heel verfijnd kan transporteren, terwijl de dots eigenlijk 600dpi zijn. Je kan dus de resolutie wat dat betreft niet altijd perfect interpreteren vanuit de specs, het is een indicatie en alleen als de dot grootte klein genoeg is krijg je daadwerkelijk netto een scherper resultaat.
Bij inkjet printers zijnde resoluties wel veel hoger, maar die zijn weer niet echt geschikt voor direct op het materiaal, zeker niet een bol oppervlak in twee assen.
Ik heb wel eens een wijzerplaat gezien die met een UV inkt printer was gedaan, maar ik kon alleen maar denken leuk voor op een T-shirt, maar niet voor een wijzerplaat hoor. Misschien is dat intussen beter geworden, ben wat dat betreft wel oprecht benieuwd.
Dit is dus precies wat ik gebuik, al jaren intussen voor mijn wijzerplaten. En transfers kunnen zonder een softener ook wel op een bolle wijzerplaat worden toegepast, dat laat de rek in de folie wel toe. Ik gebruik inmiddels wel een folievrije methode, dus dat scheelt weer een laagje (die snel los kan laten en altijd wat troebeler er uit blijft zien)
Zonder iets er naast voor de schaal kan ik hier weinig aan beoordelen. Het zou misschien ook duidelijker zijn als er een echt macro shot van werd gemaakt. Voor wat ik daar denk te zien zijn dat nog geen hele kleine details. Bedenk dat een wijzerplaat waar bijvoorbeeld ‘swiss’ staat vaak ook nog serifs heeft en dan praat je echt over mega kleine details hoor. Dat lukt niet met elke printer.
Maak nog eens een foto met een wijzerplaat er naast bijvoorbeeld.
Ja zal ik straks doen.
Vanavond als ik thuis ben zet ik de foto hier erop.
Je mag me anders ook wel een paar vlakke schijfjes (wijzerplaatjes) opsturen zodat we die kunnen testen
en filmen en dan voor ons zelf ook kunnen gebruiken.
Groeten, Leo
Ja, lijkt met leuk. Ik heb een pons voor rondjes, dus ik kan zo een paar schijfjes slaan om op te printen.
Hier ben ik ook wel heel erg benieuwd naar… Ik heb zelf altijd gewerkt met een Vutek 3360 Flatbed maar dan konden we echt niet zó klein mee printen. Maar zoals @Barboendel al zegt, de kwaliteit zal ongetwijfeld verbeterd zijn.
En hierbij de foto.
Horloge even van een collega geleend omdat de Casio niet plat wilde gaan liggen.
Er zijn zogenaamde “blanket” methoden om op holle of bolle oppervlakten iets af te drukken. Zelf noemde je al de andere variant: tamponeren.
Dit is een low-tech aanpak in deze video https://www.youtube.com/watch?v=4blQKwVSMAg
Als je handig ben met solidworks of een ander 3d pakket kan je ook zelf je “stempel” printen. Als je TPE’s gebruikt blijft het flexibel waardoor je goed kan stempelen en de druk gelijk blijft over het hele oppervlak.
Hallo allemaal. Beetje off topic misschien maar ik hoop dat jullie het ook leuk vinden dat ik dit topic weer nieuw leven in blaas.
Wij hebben dit jaar 5 mensen 12,5 jaar in dienst en ik wil hen graag een horloge cadeau geven met op subtiele wijze het bedrijfslogo op de wijzerplaat. Wie heeft er tips? @Barboendel ?
Voor logo kan je even op cruden punt com kijken.
Barboendel is sinds januari niet meer ingelogd geweest.