Wijzerplaat bedrukken

Hallo,
Voor een prototype ben ik op zoek naar iemand die mij kan helpen met het bedrukken van een wijzerplaat. De wijzerplaat is gemaakt van een nano-cured keramisch materiaal en met acryl gespoten. De bedrukken betreft 24 getallen en twee stipjes, alles in een kleur wit. Het oppervlak van de wijzerplaat is heel licht gekromd waardoor ik denk aan tamponprinten maar ik heb geen idee of dat een beetje betaalbaar is als het slechts om 1 (evt 4 stuks) wijzerplaten gaat. Bij eerdere prototypes heb ik gewoon een transparante sticker laten drukken en de kromming was zo licht dat dat geen probleem was, maar de glans van de sticker op de wijzerplaat is natuurlijk niet erg fraai.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken,

groeten,

michel

5 likes

@Barboendel

1 like

Ik zou hem zo laten :thinking:

1 like

haha, dat zie ik als een compliment! Echter dit is een 24 uurs uurwerk en dat leest zonder getallen op de wijzerplaat knap lastig af. De kunst is vooral om m niet te verpesten met het bedrukken… en daar heb ik dan weer wat hulp bij nodig
:wink:

1 like

Is dan misschien iets creatiefs niet leuk om ook te proberen? Bijvoorbeeld een streepje boven en onder. En dan links en rechts PM of AM? Als we toch denken aan meerdere prototype.

Ben het namelijk eens met @Horlogemakker dat I er zo al best leuk uit ziet. Ben benieuwd naar de updates en hoop dat je iemand kan vinden.

1 like

https://www.nid-drachten.nl/

Met wit kan ik je niet helpen. Er bestaan wel printers voor witte afdrukken, maar die bezit ik niet. Wellicht is dat wel uit te besteden, maar de resolutie van die printers is nog lager dan wat ik al gebruik en ik zoek juist hoger zelf. Bij themagictouch.nl hebben ze er in elk geval wel ervaring mee, alleen dan weer niet met wijzerplaten voor horloges, maar nogmaals, om redenen van oplossingsvermogen.

Klopt dat er printers bestaan.
Dat zijn LED UV printers en kunnen o.a. wit printen maar omdat er een hoogte verschil in de wijzerplaat zit gaat het niet lukken. Resolutie is vaak in te stellen.

Mutoh LED UV printer

Dat is wel de manier.
Maar met enkele stuks gaat dat in de papieren lopen.
Wellicht een bedrijf zoeken waar iets te ritselen is.
Succes!

De resolutie is altijd in te stellen, maar ik heb het dan uiteraard al over het maximaal haalbare, en dat is van dat soort printers gewoon niet zo heel hoog.

Resolutie van de XpertJet 661UF is 1440, 1080 of 720dpi.
Rip software om hem aan te sturen zal ook invloed hebben op het eindresultaat.
Zal van de week wat foto’s maken van geprint sample materiaal.

Resolutie is soms enkel weergegeven voor het plot mechanisme, maar niet fysieke dot pitch. Als je een blokkwast pakt als schilder, dan kan je ook best steeds een millimeter omhoog of opzij, maar het blijft een blokkwast, dit even als metafoor. Ik ben erg benieuwd naar foto’s.

1 like

https://www.facebook.com/BergsteinDigital/ Leveren machines die dit kunnen. Mogelijk willen zij eens een “proefdruk” maken op een van hun machines. Een ex medewerker van hen heeft dat voor mij een keertje gedaan.

Zal ook LED UV printen zijn.
In principe gaat dit alleen op vlakke ondergronden of op ronde (drinkflessen) voorwerpen i.c.m. een rotary systeem.

Als het object niet vlak is dan is er een hoogte verschil waardoor de inkt gaat vernevelen omdat de ruimte tussen de printkop en het object te groot wordt.

Misschien dat Bergstein andere technieken in huis heeft.

Resolutie is de dots per inch (DPI) ofwel het aantal druppeltjes per inch. Hoe hoger de resolutie hoe meer druppeltjes per inch en des te scherper het eind resultaat is.

Wellicht een beetje een ghetto oplossing, maar in de modelbouw wordt vaak op transparant transferpapier gedrukt. Dit kan je op de plaat aanbrengen en met een decal softener neemt het de vorm van het oppervlak aan. Vervolgens nabehandelen met een transparante lak. Misschien niet de mooiste oplossing maar voor een prototype wellicht voldoende?

Hieronder de foto’s.
Zoals je kan zien gaat het tot heel klein en voor het oog ziet het er nog prima uit.

In kleur (cmyk), wit en vernis op transparant acrylaat.

Wit en vernis geprint op zwart materiaal.

Houtstructuur geprint met een echt reliëf erin.
Op de foto misschien niet goed zichtbaar maar in het echt voel en zie je de houtnerven.

Groeten, Leo

1 like

Hallo allemaal,
Heel erg bedankt voor het meedenken. Die UV printers zien er wel heel interessant uit maar ook daarmee vraag ik me af of het op een gekromd oppervlak als dit kan. Ik zag een filmpje dat er gedrukt werd op een rond object, maar dat object bleek in een houder te zijn opgespannen dat bij iedere printlijn meedraaide zodat het te printen oppervlak altijd zo dicht mogelijk bij de printkop was.
Iemand anders (ik dacht eigenlijk hier, maar kan het bericht niet vinden) tipte het bedrijf “the magic touch” in Heemstede. Zij verkopen transferpapier voor verschillende oppervlakken. Dat klinkt een beetje als het ‘ghetto’-idee van David maar als het pakt op de ondergrond goed genoeg voor deze proto ronde. Ik ga ze woensdag eens bellen om te vragen of ik langs mag komen.

Dat ziet er wel heel tof uit!

1 like

Denk dat je gelijk hebt!