Wijzerplaat draait iets, repararen?

Ik heb een klein probleempje met mijn Seiko 5,
het viel me op dat de wijzerplaat iets kan verdraaien,linksom/rechtsom, nu bevalt hij me op zich erg goed,
is dit eventueel te repararen tegen redelijke prijs?
Ik had hier bij de juwelier gevraagd wat mogelijk zou zijn, verzendkosten,onderzoek kosten, en indien mogelijk een gelijke nieuwe wijzerplaat bestellen. Zoals hij me vertelde gaat dat nogal oplopen,
en was het eigenlijk niet de moeite waard.
Of via hem naar de echte Seiko reparatie service.Kosten onbekend.

Weet iemand eventueel een horlogemaker die dit kan doen?
of
Heeft iemand een linkje,dat ik zelf kan zien hoe het vast zit, ik las ergens pootjes die ingestoken worden,
is het eventueel te klemmen op 1 of andere manier?

Wie kan me verder helpen?

alvast bedankt,
groeten jeroen

Een tijdje geleden had ik ook een Seiko 5 met dit probleem, de pootjes waren afgebroken.
Ik heb de wijzerplaat toen met twee componenten lijm vastgelijmt. Gaat nooit weer los, maar je krijgt het uurwerk ook nooit weer zonder schade open.
Je moet wel heel secuur werken, want als je teveel lijm gebruikt of op de verkeerde plaats, dan loopt hij nooit weer.
In mijn geval ging het prima, want een vriend draagt hem al weer enkele maanden.

Dat de wijzerplaatpootjes zijn afgebroken klopt.
Vastplakken van de wijzerplaat met twee componenten lijm gaat wel erg ver.
Daar hebben ze tweezijdig plakkende tapes voor.

Of de wijzerplaat laten draaien en de wijzers vast zetten. :wink:

Mika

2 likes

Nieuwe wijzerplaat? Zou ik doen.

Ik denk dat ik toch maar eens ga kijken of het zelf te doen is,
zoals de juwelier vertelde/of waar het op neer kwam, kon ik ipv een nieuwe wijzerplaat
net zo goed een ander horloge kopen.
Daar zou hij ook wel meer aan verdienen natuurlijkā€¦
Maar vind het gewoon zonde om een mooi 5je,met mooie wijzerplaat nu al op te gevenā€¦
jba

Is geen ruimte voor i.v.m. dag en datum schijven.

Klopt. Dan de ring (spacer) met enkele minimale drupjes glaslijm vast zetten en na drogen de wijzerplaat met enkele drupjes aan de ring vastplakken.

Je kan er wel een nieuwe wijzerplaat voor bestellen,maar die ga je er niet inkrijgen voordat die afgebroken pootjes uit de gaatjes gepeuterd zijn.
Die pootjes die zitten door middel van een schroefje aan de zijkant van het uurwerk vast.

Je kunt Rob van Monsterwatches vragen of hij een plaat heeft liggen van jouw model. Hij heeft best wat liggen door het modden. Hij is wel lastig te bereikenā€¦

Inmiddels na enige tijd is de seiko terug van de horlogemaker,
eerst een inspectie laten doen,
de pootjes konden hersteld worden,zeiden ze.
Voor een nette prijs zit hij weer goed vast.
Geen idee,op welke manier precies,maar ben er blij mee,
mijn harde werker kan nog even dienst doen bij me!

zelf lijmen zag ik niet zitten door de reacties hierboven ivm weinig ruimte,
thanks allen voor de reacties

Normaal zijn de potjes gelast. Er is apparaat daarvoor en dan is het als nieuw.