Wijzerplaat en wijzers los bij Tissot PR 516 44554-10X (horlogemaker gezocht)

Een verdraaide wijzerplaat komt regelmatig voor als allebei de wijzerplaatpootjes zijn afgebroken, bij een chronograaf komt dat niet vaak voor maar dan breekt vaak de wijzeras van bijv. de urenteller.
Maar als de klap maar hard genoeg is dan breekt alles af en dan kan ook een chronograaf wijzerplaat verdraaien.
Afhankelijk van kast constructie bij de ene zit de wijzerplaat meer opgesloten dan bij de andere.

Ook wijzers kunnen los komen bij een flinke smak wel een indicatie dat ze niet heel erg goed vast zaten maar zeker bij vintage waar ze over het algemeen wat minder strak vastzitten kan dat gebeuren

Vandaag de reparatie binnen gekregen en perfect werkt geleverd. Wijzerplaat is van een gevallen horloge waar, door de val, beide pootjes afgebroken waren. Hierdoor was de plaat niet meer gecentreerd en werden de wijzers intermitterend geblokkeerd. Hij was eerder al eens bij een juwelier afgegeven en diens horlogemaker had aangegeven dat het uurwerkje (Quartz) defect was en het horloge niet meer te repareren…

Overigens geloof ik er niets van dat het horloge van TS verpakt, tijdens transport zoveel schade heeft opgelopen. De keren dat ik een horloge op mijn bank had waar, door de val, de opwindas gebroken was is echt heel zelden. De schade is dan ook niet te overzien. Meestal slaat de opwindas dan ook (daar waar hij normaal in de platina zit) er ook een flinke put in. Platine is dan ook meteen rijp voor de vuilnisbak.

Anyhow. Hieronder de foto’s van een stukje vakwerk. Wijzerplaat is weer perfect gecentreerd. Geen verkleuring waar dan ook door het lassen, zelfs niet rondom de las. De originele pootjes zaten nog in het uurwerk en zijn er weer terug opgezet.

12 likes

Netjes :+1: weer eentje gered

1 like

Allemaal hartelijk bedankt voor de input, had via HF een offerte ontvangen maar het was daarna even radiostilte bij de verkopende partij. Finaal wenst hij alvast niet ervoor te betalen, hij claimt zelf horlogemaker te zijn en stelt dat hij het in Turkije op 30min kan repareren… :rofl: Enfin, ik ga de deal dus met hem annuleren en de Tissot terugsturen en hopen om zoveel mogelijk van het geld (want aankoop + fee + douane + verzendkosten) terug te kunnen krijgen…