Wijzerplaat en wijzers los bij Tissot PR 516 44554-10X (horlogemaker gezocht)

Ik was al een tijdje op zoek naar een Tissot PR 516 44554-10X diver. Uiteindelijk eentje -die schijnbaar in nette staat leek- gevonden via Catawiki. Verkoper zat evenwel in Turkije… niettemin toch de sprong gewaagd. Uiteindelijk arriveerde de Tissot met een scheve wijzerplaat en losse wijzers. De verkoper geeft niettemin aan hier iets aan te willen doen, oftewel via zijn broer in Luik (die een horlogemaker zou zoeken) oftewel door het terugsturen naar Turkije en het repareren ginds. Nu ben ikzelf ook al maar proactief naar een (amateur) horlogemaker op zoek, zo heb ik de kwaliteit van de herstelling ook beter in de hand. Iemand ervaring met oude Tissot’s die zo’n klus wel ziet zitten?
Alvast bedankt!

2 likes

Zo, die is flink hard gevallen zo te zien. @Climholland is de specialist in PR516’s. Heb er zelf ook de nodige beet gehad maar ik heb echt geen tijd momenteel :grimacing:

2 likes

Thx voor de snelle reply en input! Ik neem contact op.

1 like

Succes :+1:

1 like

Ik ben bang dat de voetjes van die plaat ook zijn afgebroken.
Buiten dat en buiten de wijzers. Vraag ik me af wat die klap voor schade heeft gebracht aan het uurwerk zelf.
Als het echt een koopje is geweest is het misschien de moeite om naar te laten kijken. Maar de koop ongedaan maken zou mijn voorkeur hebben.

2 likes

Bedankt voor het advies!

Zou inderdaad goed kunnen dat de voetjes afgebroken zijn en dat is lastig te repareren. Kan ook zijn dat de stift is gebroken en het hele uurwerk verdraaid is. Doet de stift nog wat of kun je die er zo uit trekken?
Uurwerk is gewoon een standaard 784-2; genoeg onderdelen voor te krijgen dus daar zou ik me niet zo druk over maken.

1 like

Wijzerplaatpootjes zullen afgebroken zijn laat het wel goed herstellen (pootjes vast laseren) want ik zie het vaak genoeg dat het vastgezet is met lijm of plakkertjes
Voorbeeldje hoe het niet moet en daarna nieuwe pootjes gemaakt en gelasered


3 likes

Wat doet dat met de dial?

1 like

Helemaal niks, dit is gedaan met een dure professionele laser waardoor er geen beschadiging of kleurverschil is in de wijzerplaat

2 likes

Als de wijzerplaat maar dik genoeg is, dan verkleurt hij niet. Bij een wijzerplaat dunner dan 0,5 mm en lak dan kan het tricky worden.

Laseren werkt veel beter dan lijmen, echter moet het wel met een hoogwaardige laser gedaan worden en niet met een PUK laser.

1 like

:heart:

Heb lelijke beschadigingen gezien met pootjes vast zetten.

:ok_hand: thanks. Goed om te weten.

1 like

Zoiets bedoel je, zie het vaak genoeg voorbij komen, die was eerder bouwvakker van beroep dan horlogemaker

Laten doen door een vakman dan is er niks aan de hand maar dat is met alles natuurlijk

3 likes

Wow, dat is inderdaad schrikken. Thx voor het vele advies!

1 like

Niet overal leveren ze dezelfde kwaliteit. Ik heb net een plaat uitbesteed van een gevallen Breitling. Ik verwacht hem de komende week terug. Plaat en pootjes schijnen met goud gelast te worden. Ik zal het resultaat posten. Het is een adres waar ook Breitling zelf de pootjes laat lassen en staat hoog aan geschreven,
Ik zou zelf niet gaan leuren met die Tissot. Moet echt een flinke val zijn als beide pootjes afbreken.

2 likes

Zal waarschijnlijk het adres zijn waar ik het ook laat doen, de enige in NL en omstreken die daar echt in gespecialiseerd is.

1 like

Ik zou hem terugsturen en de koop ongedaan laten maken. Los van de pootjes, kan het uurwerk ook een deuk hebben opgelopen.

Terug en kijken voor een andere …

1 like

Erg vervelend voor je, zo zie je maar weer Catawiki :grimacing:

Hier kan Catawiki toch echt niet veel aan doen; de verkoper heeft het ding waarschijnlijk hopeloos verpakt en de postdiensten hebben ermee gevoetbald. Op elk platform kan je dit gebeuren :thinking:

2 likes

Wel, heel apart dat ook de bevestigingspinnen zijn afgebroken en zo te zien op de foto dat dan ook nog eens het uurwerk verdraaid zit in de behuizing.
Dat zou betekenen dat ook de opwindstift zou zijn gebroken.
Wel erg uniek dat zoiets kan ontstaan.

Als alleen de wijzerplaat is verdraaid dan is dat ook wel uniek.
Een uurwerk zal zodanig in de behuizing zitten dat de wijzerplaat ook is geborgd in de kast, een eventuele uitsparing aan de zijkant als die er al is kan mogelijk niet meer zijn dan een paar tiende mm.
Bij een val zal volgens mij nooit de bevestigingspinnen afbreken, de wijzerplaat zit immers goed geborgd met een minimale speling in de behuizing, bevestigingspinnen kunnen dan nooit breken, daarvoor is de speling te gering.
Maar als dat dan wel zo is, dan moeten die pinnen nog in de platine zitten.
Als die er niet in zitten dan is er heel wat anders aan de hand.

Als alle wijzers eraf zijn. dan zal dat ook niet zomaar kunnen komen door een val, wijzers zitten normaal gesproken behoorlijk geklemd op de minutenpijp en uren rad.
ik krijg de indruk dat met dit horloge veel meer aan de hand is.

De opmerking van @Horloge24 is een perfecte oplossing om te onthouden.

Ik ben ook benieuwd naar de ervaring van @menkepie.

Ik kom toch ook wel regelmatig JLC wijzerplaten tegen waar de bevestigingspinnen van zijn afgebroken.
Juist van sommige vintage modellen zijn de wijzerplaten in behoorlijke staat niet meer te vinden. Dan is het repareren van de bevestigingspinnen een uitkomst.
dixi

2 likes