Ik heb toevallig een leuk oefenprojectje liggen
Bron: YouTube https://share.google/lJaibIHWspIUmKMo4
Toevallig gisteren dit filmpje bekeken. Daarin zie je dat hij inderdaad eerst de lengte bepaalt, en de pootjes al in de platine zet om exact de juiste positie te hebben .
Leerzaam!
Ik had een aantal van die voetjes in een lot onderdelen aangetroffen. Nu weet ik dat je er een freesje voor nodig hebt. Dankjewel daarvoor.
Nu zijn die voetjes wel heel erg dun; zou je
Ze ook zonder freeswerk kunnen plaatsen?
Heb ik wel eens geprobeerd, dan komt de plaat te hoog (bij mij dan).
Dat idee had ik ook, maar zal ook afhankelijk zijn van de ruimte die je hebt.
Zie dit onderwerp, de tool waarmee je iets materiaal weg freest uit de achterkant van de wijzerplaat maakt hem definitief kapot!
Doordat er een paar tiende millimeter weg is kan er nooit meer met een laser een pootje op de juiste plaats aangebracht worden. Voor een goedkope wijzerplaat is het misschien een oplossing maar doe dit NIET bij een merkplaat. De klant ziet het aan de buitenkant niet maar de kwaliteit van laseren met goud is vele malen beter dan het gepruts met lijm voetjes.
Ik denk dat ik een andere lijm zou gebruiken dan de meegeleverde, dit lihkt een cyanoacrylaat (secondelijm) te zijn, die zijn heel sterk, maar niet slagvast, beter een epoxy oid gebruiken.
Maar dat laserproces is natuurlijk beter maar voor veel horloges denk niet economisch verantwoord, zou je eens kunnen aangeven wat het kost im dit te laten doen?
er is geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken dit bij mijn gouden jaeger of mijn gouden longines of mijn tensen in spillman kast of zoveel andere horloges die ik hier staan heb te doen. Voor < 1000 euro horlogetjes heb ik hier nu toch niet dadelijk een probleem mee. Kosten baten analyse voor de kost van voetjes laten laseren tegenover dit voor een goedkoop ding van een paar 100, ja dan weet ik het wel!
En als we dan toch op de redelijk botte toer gaan, ik vind het nogal bot verwoord hoe je het schreef, zelfs al geef ik je gelijk, maar dan ga ik ook eens heel bot zijn:
moesten er minder amateur-prutsers zijn kwamen deze issues niet voor, heb zelf nog nooit, maar dan ook nooit een wijzerplaatvoet beschadigd / afgebroken. Ook bij de systemen die ik later tegen kwam en nooit in school aan bod kwamen heb ik er niet 1 beschadigd omdat je met beleid en via onderzoek als je het niet dadelijk ziet gaat zoeken hoe iets bevestigd is en je niet zomaar wat doet.
Hierboven heb je er eentje die de voetjes heeft en ze wil plakken zonder wegfrezen, zijn ook herstellingen die ik al tegenkwam, omdat de plaat dan te hoog komt, gaan ze die dan zitten verbuigen of keihard duwen en dan heb je putjes in je plaat en dat zie je wel allemaal en ben ik ook al allemaal tegengekomen. Dan liever zo een pootje netjes weggefreest dan een compleet verbogen plaat of een plaat met duwputjes in …
Hoeveel rotzooi van amateurs kom je hedentendage wel niet tegen, is ook de reden dat ik er mijn buik van vol heb en er een dikke streep onder trek. Als dat nu eens zou stoppen al die prutsoplossingen van amateurprutsers, dan had je dit soort herstellingen veel minder nodig en ja nog eens je hebt gelijk hoor, geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken dit bij een duurder horloge te doen! Maar zelfs mijn verjaardagshorloge waar ik het wil op toe passen valt in de categorie < 1000, zelfs < 700, dus ik zie daar het probleem niet mee
En een review kan nooit kwaad want al de amateur prutsers gebruiken dit tooltje vaak heb ik het idee, getuige al de zooi die ik al tegen kwam, dat ze het dan ineens goed gebruiken ipv maar wat te gaan zitten aan modderen.
Je zit al snel op 100 + , inclusief porto / exclusief werk voor demontage en montage.
De plaat past dan ook weer perfect. Wel de oude pootjes meesturen.
Is de plaat ter hoogte van de pootjes dunner gemaakt dan wordt hij resoluut afgewezen.
Kostprijs is ook afhankelijk van de dikte van de plaat, hoe dunner des te duurder.
Ok goed om te weten! Mocht ik dit ooit bij een premium horloge willen laten doen dan is dit zeker een optie.
Voor die Edox van €30 incl verzendkosten pak ik wel een stickertje of de ali-tool
Hé Saar, doe eens aardig
Zoals zovelen ben ik nog lerende en ik ga niet over een nacht ijs. Jouw topic kwam voor mij als geroepen want anders had ik dit zelf uit moeten vogelen. Wat jij ook zegt gaat voor mij ook op. Tis een goedkoop ding waar ik het wil proberen; kosten - baten analyse
Ik ben altijd aardig
Ik kan er alleen niet zo goed tegen dat je nog wil besparen op het goedkope freesje
Wat je gaat krijgen zonder wegfrezen is een ingedeukte of een verbogen plaat. Dat tooltje kost amper iets, voor goekope dingen vind ik het echt verantwoordbaar dat je van die voetjes gebruikt, maar niet zonder wegfrezen. Die basis plaatjes gaan in de weg zitten, zelfs als je voldoende hoogte hebt, wat maar zelden is en zelfs als je voldoende hoogte hebt kunnen ze gaan drukken op datumschijf als t eentje met datum is. Tooltje kopen
Mijn voetjes zijn afgebroken omdat iemand niet wist dat ze vast zaten met haakjes ipv zijdelingse schroeven en iemand heeft gewrikt en hup afgebroken de voetjes en zo heb ik er al velen gehad. Ik ging telkemale een andere plaat opsnorren maar voor de technnos duiker voor me verjaardag gaat dat niet, die platen zijn amper te vinden in nette staat en voetjes laseren - ik ken de techniek - is echt niet te verantwoorden voor die technos qua kosten
Dat is jouw aanname hè
Dat vroeg ik mij dus af, dank voor je antwoord
Mjah, hier ook zo eentje
Ik ook, zoals je zegt: kosten - baten!
ja idd dat was een aanname op basis van de vraag “kan het ook zonder wegfrezen” vooral omdat i ker zo al verschillende gehad heb die gewoon geplakt waren ging ik er van uit dat je ze ook gewoon wilde plakken zonder iets weg te halen
Thx voor de Review. Ik heb al vaker met de vinger op de knop gestaan om dit tooltje te bestellen maar dacht dan altijd goedkoop en van alie niet meteen de juiste combi heb ik tot eigen schande reeds ondervonden. Dus leuk te lezen dat deze het wel doet.
Next time toch maar es op nu kopen drukken.
Die optie heb ik ook al een keer gebruikt bij een horloge die niet van mezelf was. Daar zaten de pootjes er netje in, maar de plaat lag er los op … tja soms moet je wat
Zou dat niet kunnen lukken, als de basis van de plak-voetjes niet dikker is dan het
dat ook zonder weghalen geplakt wordt?
die stickertjes zijn veeeeel dunner als de basis van het voetje, dus helaas pindakaas. En heb je een datum dan zit het stickertje sowieso al in de weg, plak je het dan meer naar het midden blijft de wp nooit goed gecentreerd. heb je daarbovenop nog een dag aanduiding dan kan je niet meer plakken met het stickertje.
Als je met voetjes werkt is het altijd frezen, kan er ook niet aan doen
Mooie review, dank voor het delen. Heb dit apparaatje ook al eens overwogen om te kopen.
9 van de 10 keer wel inderdaad, maar er zijn uitzonderingen. Bij oude zakhorlogeuurwerken zitten er nog wel eens verdiepte stukken rondom de wijzerplaatbevestigingen, daar kun je prachtig een gelijmd pootje in laten verdwijnen
Als je die niet meer hebt, dan loopt de prijs ook wel weer flink op.