Ik ben de schuifjes restanten aan het wegwerken en tegelijk had ik doelbewust een welbepaald horloge gezocht voor me verjaardag. In mijn restanten schuifje zat eentje met 2 afgebroken wijzerplaatvoetjes, zou ik normaal nooit aan beginnen, maar het horloge dat ik nog zo graag wilde en kocht voor me verjaardag heeft hetzelfde probleem.
het horloge in het restanten schuifje met WP met 2 afgebroken wijzerplaatvoetjes
Ik heb enerzijds stickertjes om wijzerplaatvoetjes te herstellen
Maar ik gebruik dat niet graag, vooral niet als er een datum of dag- en datumaanduiding op het horloge zit. Is het een horloge zonder datum en/of dag aanduiding wil ik het in uiterste nood wel eens gebruiken, maar niet graag
Anderzijds heb ik ook het machientje van Bergeon om wijzerplaatvoetjes te herstellen
En hoewel dat echt een degelijk goed werkend tooltje is, is het niet geschikt voor de wijzerplaten die ik nu wil herstellen. Het zijn flinterdunne wijzerplaten, als ik het bergeon tooltje ga gebruiken, hoe kortstondig de stroomstoot ook is, die gegeven wordt, ik ga aan de voorzijde van de witte platen 2 bruine vlekjes krijgen. Dat weet ik uit ervaring want heb al eens van die dunne platen proberen te herstellen door puntsolderen met het bergeon tooltje, was geen succes!
Dus wat nu? Ik zat al een hele maand te kijken naar het tooltje op alie. Ik ben niet voor tooltjes van alie, maar ik had nergens een alternatief gevonden bij de “grote professionele” merken. Dus ja, twijfel twijfel twijfel en toen dacht ik hup t is binnenkort me verjaardag, koop dat ding, als het doet wat het zou moeten doen volgens het filmpje dat bij in de advertentie stond, dan krijg ik het nog gewilde horloge in orde en ik heb 1 testhorloge uit de onderdelenbak om het machientje te leren kennen.
Dit is het tooltje: de tool zelf werd geleverd met frees, flesje lijm, 2 wijzerplaathoudertjes, oliegevertje, 5 maten buisjes wijzerplaatvoetjes en zelf heb ik een extra freesje er bij besteld voor de zekerheid, ik ken de alie kwaliteit en ik dacht doe nu voor 14 euro maar een extra frees erbij. de tool zelf was incl verzending en douane 45 euro, totaal dus 59 euro met extra frees
ik ben vergeten een foto van de beginsituatie te nemen, 1 wijzerplaat voetje zat er al op voor mijn frank viel om foto 's te nemen.
Werkwijze: allereerst maak je de wijzerplaat achteraan vlak. ik gebruik daar een diamantplaatje voor
dan meet je even op welke maat wijzerplaat voetje je nodig hebt, ik doe dat gewoon door ze in de gaatjes te steken en te kijken welke het beste past en aansluit
Dan zet je de wijzerplaat in het houdertje, je doet altijd een weinig olie op het freesmes (anders wordt ie veel te snel bot en gaat ie “schuren”) en je manoeuvreert het geheel onder de frees en freest. plaatsbepaling kan ahv de markering van het afgebroken voetje op de Wp en als je geen zichtbare markering meer hebt, zet je de plaat op de mechaniek en ga je achteraan kijken hoe ie moet zitten en markeer je de plek om te frezen met een boortje doorheen het gaatje waar normaal het voetje zit
Je krijgt na het frezen dan een mooie ronde uitsparing in je wijzerplaat op de maat van de basis van de bijgeleverde voetjes
Even alles afvegen met wat rodico zodat de olie en krulletjes weg zijn en dan doe je er de bijgeleverde lijm op en zet je het voetje erop en duw je een lichtjes aan. je moet wel snel zijn, het verlijmd onmiddellijk, je hebt amper een 5 tal seconden om nog te manoeuvreren met het voetje
Volgens het filmpje op alie dat in de advertentie stond moet je binnen 10 seconden het voetje met pincet kunnen beetpakken en wijzerplaat + houdertje met voetje kunnen lichten zonder dat alles uit mekaar valt, dat testen we dan he … en ja hoor het kan en effectief na 10 seconden al.
dan even kijken naar de voorkant, zien we iets of niet? Nee niet echt, mooi verlijmd zonder schade aan de voorkant. Let wel even op als je freest, vooral niet te diep gaan, dan ga je wel schade hebben aan de voorkant
Hup test en het werk in
Foutje van mijn kant, de voetjes zijn te lang, ze gaan de rotor blokkeren.
Dus ik moet ze korter maken en ik heb vandaag geleerd dat je dat best vooraf doet ipv na het verlijmen Heb de hele procedure moeten herhalen, verlijmde voetjes zijn niet bestand tegen afknippen
Wat logisch is, je zet er kracht op en hoe recht je je tang ook houdt, iets van minimale schuinte maak je + krachtoverbrenging van de tang op het voetje en daar zijn ze niet goed tegen bestand
en dan de ultieme test, eerst plaat in het werk en voetjes vast zetten en dan voetjes terug los zetten en die plaat terug uit het werk, hangen mijn voetjes er nu nog aan. Ja zeker
Conclusie:
- vooraf je voetjes op lengte zetten ipv achteraf
- best eerst een testplaat nemen om het tooltje te leren kennen want het beste is alles in 1 keer juist en geen herhaling van de procedure. Herhaling van de procedure leidt vaak naar een net iets uit de center herfrezen.
- dit tooltje is ENKEL EN ALLEEN maar geschikt voor VLAKKE wijzerplaten
- niet te hard duwen op de frees en deze altijd van een weinig olie voorzien op het mes
- de bijgeleverde houderdjes zijn niet je dat, die ga ik vervangen door beter houdertjes, maar de kans is groter dat ik gewoon de werkringetjes een volgende keer ga gebruiken. ik ben gewend om alles op en met werkringetjes en mijn handen te doen, nooit gebruik ik van die houdertjes om iets in te klemmen
- de bijgeleverde oliegever is ook niet veel soeps.
- de tool zelf is geweldig als je hem met beleid gebruikt. Vooral voor dit soort dunnen vlakke platen waarvoor het puntsoldeertooltje echt niet geschikt is
- de tool doet wat de advertentie en het filmpje zeggen wat ie zou doen
Dus nu zal ik straks deze horloge maar ne keer uiteen gooien en reviseren zeker
Ik vind de tool een aanrader voor als je van die dunne vlakke wijzerplaten hebt en ja de kwaliteit van de frees is niet die van een bergeon frees, maar het ding doet echt wat moet. het is zaak van even de frees te leren hanteren en aanvoelen en dan is het echt een geweldig ding dat je vlakke wijzerplaten hersteld zonder schade vooraan.
!Watches we love Watches!