wijzerplaat voet tooltje van alie review

Ik ben de schuifjes restanten aan het wegwerken en tegelijk had ik doelbewust een welbepaald horloge gezocht voor me verjaardag. In mijn restanten schuifje zat eentje met 2 afgebroken wijzerplaatvoetjes, zou ik normaal nooit aan beginnen, maar het horloge dat ik nog zo graag wilde en kocht voor me verjaardag heeft hetzelfde probleem.

het horloge in het restanten schuifje met WP met 2 afgebroken wijzerplaatvoetjes

Ik heb enerzijds stickertjes om wijzerplaatvoetjes te herstellen

stickertjes

Maar ik gebruik dat niet graag, vooral niet als er een datum of dag- en datumaanduiding op het horloge zit. Is het een horloge zonder datum en/of dag aanduiding wil ik het in uiterste nood wel eens gebruiken, maar niet graag

Anderzijds heb ik ook het machientje van Bergeon om wijzerplaatvoetjes te herstellen

En hoewel dat echt een degelijk goed werkend tooltje is, is het niet geschikt voor de wijzerplaten die ik nu wil herstellen. Het zijn flinterdunne wijzerplaten, als ik het bergeon tooltje ga gebruiken, hoe kortstondig de stroomstoot ook is, die gegeven wordt, ik ga aan de voorzijde van de witte platen 2 bruine vlekjes krijgen. Dat weet ik uit ervaring want heb al eens van die dunne platen proberen te herstellen door puntsolderen met het bergeon tooltje, was geen succes!

Dus wat nu? Ik zat al een hele maand te kijken naar het tooltje op alie. Ik ben niet voor tooltjes van alie, maar ik had nergens een alternatief gevonden bij de “grote professionele” merken. Dus ja, twijfel twijfel twijfel en toen dacht ik hup t is binnenkort me verjaardag, koop dat ding, als het doet wat het zou moeten doen volgens het filmpje dat bij in de advertentie stond, dan krijg ik het nog gewilde horloge in orde en ik heb 1 testhorloge uit de onderdelenbak om het machientje te leren kennen.

Dit is het tooltje: de tool zelf werd geleverd met frees, flesje lijm, 2 wijzerplaathoudertjes, oliegevertje, 5 maten buisjes wijzerplaatvoetjes en zelf heb ik een extra freesje er bij besteld voor de zekerheid, ik ken de alie kwaliteit en ik dacht doe nu voor 14 euro maar een extra frees erbij. de tool zelf was incl verzending en douane 45 euro, totaal dus 59 euro met extra frees

ik ben vergeten een foto van de beginsituatie te nemen, 1 wijzerplaat voetje zat er al op voor mijn frank viel om foto 's te nemen.

Werkwijze: allereerst maak je de wijzerplaat achteraan vlak. ik gebruik daar een diamantplaatje voor

dan meet je even op welke maat wijzerplaat voetje je nodig hebt, ik doe dat gewoon door ze in de gaatjes te steken en te kijken welke het beste past en aansluit

Dan zet je de wijzerplaat in het houdertje, je doet altijd een weinig olie op het freesmes (anders wordt ie veel te snel bot en gaat ie “schuren”) en je manoeuvreert het geheel onder de frees en freest. plaatsbepaling kan ahv de markering van het afgebroken voetje op de Wp en als je geen zichtbare markering meer hebt, zet je de plaat op de mechaniek en ga je achteraan kijken hoe ie moet zitten en markeer je de plek om te frezen met een boortje doorheen het gaatje waar normaal het voetje zit

Je krijgt na het frezen dan een mooie ronde uitsparing in je wijzerplaat op de maat van de basis van de bijgeleverde voetjes

Even alles afvegen met wat rodico zodat de olie en krulletjes weg zijn en dan doe je er de bijgeleverde lijm op en zet je het voetje erop en duw je een lichtjes aan. je moet wel snel zijn, het verlijmd onmiddellijk, je hebt amper een 5 tal seconden om nog te manoeuvreren met het voetje

Volgens het filmpje op alie dat in de advertentie stond moet je binnen 10 seconden het voetje met pincet kunnen beetpakken en wijzerplaat + houdertje met voetje kunnen lichten zonder dat alles uit mekaar valt, dat testen we dan he … en ja hoor het kan en effectief na 10 seconden al.

dan even kijken naar de voorkant, zien we iets of niet? Nee niet echt, mooi verlijmd zonder schade aan de voorkant. Let wel even op als je freest, vooral niet te diep gaan, dan ga je wel schade hebben aan de voorkant :rofl:

Hup test en het werk in

Foutje van mijn kant, de voetjes zijn te lang, ze gaan de rotor blokkeren.

Dus ik moet ze korter maken en ik heb vandaag geleerd dat je dat best vooraf doet ipv na het verlijmen :wink: Heb de hele procedure moeten herhalen, verlijmde voetjes zijn niet bestand tegen afknippen :rofl: Wat logisch is, je zet er kracht op en hoe recht je je tang ook houdt, iets van minimale schuinte maak je + krachtoverbrenging van de tang op het voetje en daar zijn ze niet goed tegen bestand

en dan de ultieme test, eerst plaat in het werk en voetjes vast zetten en dan voetjes terug los zetten en die plaat terug uit het werk, hangen mijn voetjes er nu nog aan. Ja zeker :slight_smile:

Conclusie:

• vooraf je voetjes op lengte zetten ipv achteraf
  • best eerst een testplaat nemen om het tooltje te leren kennen want het beste is alles in 1 keer juist en geen herhaling van de procedure. Herhaling van de procedure leidt vaak naar een net iets uit de center herfrezen.
  • dit tooltje is ENKEL EN ALLEEN maar geschikt voor VLAKKE wijzerplaten
  • niet te hard duwen op de frees en deze altijd van een weinig olie voorzien op het mes
  • de bijgeleverde houderdjes zijn niet je dat, die ga ik vervangen door beter houdertjes, maar de kans is groter dat ik gewoon de werkringetjes een volgende keer ga gebruiken. ik ben gewend om alles op en met werkringetjes en mijn handen te doen, nooit gebruik ik van die houdertjes om iets in te klemmen
  • de bijgeleverde oliegever is ook niet veel soeps.
  • de tool zelf is geweldig als je hem met beleid gebruikt. Vooral voor dit soort dunnen vlakke platen waarvoor het puntsoldeertooltje echt niet geschikt is
  • de tool doet wat de advertentie en het filmpje zeggen wat ie zou doen

Dus nu zal ik straks deze horloge maar ne keer uiteen gooien en reviseren zeker :rofl:

Ik vind de tool een aanrader voor als je van die dunne vlakke wijzerplaten hebt en ja de kwaliteit van de frees is niet die van een bergeon frees, maar het ding doet echt wat moet. het is zaak van even de frees te leren hanteren en aanvoelen en dan is het echt een geweldig ding dat je vlakke wijzerplaten hersteld zonder schade vooraan.

!Watches we love Watches!

33 likes

Ha wat grappig, ik heb die tool gisteren ook besteld, heb ik meteen al geleerd van je ervaringen :+1:

4 likes

voor wat het kost mag je niet verwachten dat je een top frees geleverd krijgt, maar ze doet wat moet, je moet ze gewoon wat leren aanvoelen. ik moet er iets harder op duwen dan op een bergeon frees. maar het is echt een geweldig ding voor van die dunne vlakke platen. ik ga dit horloge gewoon nog in orde zetten en dan probeer ik de andere voor me verjaardag daadwerkelijk te sparen voor me verjaardag, anders heb ik niets meer op me verjaardag zelf :joy: :joy: :joy:

4 likes

Ik heb toevallig een leuk oefenprojectje liggen :joy:

7 likes

Bron: YouTube https://share.google/lJaibIHWspIUmKMo4
Toevallig gisteren dit filmpje bekeken. Daarin zie je dat hij inderdaad eerst de lengte bepaalt, en de pootjes al in de platine zet om exact de juiste positie te hebben .
Leerzaam!

2 likes

Ik had een aantal van die voetjes in een lot onderdelen aangetroffen. Nu weet ik dat je er een freesje voor nodig hebt. :grin: Dankjewel daarvoor. :+1:
Nu zijn die voetjes wel heel erg dun; zou je
Ze ook zonder freeswerk kunnen plaatsen? :thinking:

1 like

Heb ik wel eens geprobeerd, dan komt de plaat te hoog (bij mij dan).

1 like

Dat idee had ik ook, maar zal ook afhankelijk zijn van de ruimte die je hebt.

Zie dit onderwerp, de tool waarmee je iets materiaal weg freest uit de achterkant van de wijzerplaat maakt hem definitief kapot!

Doordat er een paar tiende millimeter weg is kan er nooit meer met een laser een pootje op de juiste plaats aangebracht worden. Voor een goedkope wijzerplaat is het misschien een oplossing maar doe dit NIET bij een merkplaat. De klant ziet het aan de buitenkant niet maar de kwaliteit van laseren met goud is vele malen beter dan het gepruts met lijm voetjes.

4 likes

Ik denk dat ik een andere lijm zou gebruiken dan de meegeleverde, dit lihkt een cyanoacrylaat (secondelijm) te zijn, die zijn heel sterk, maar niet slagvast, beter een epoxy oid gebruiken.

Maar dat laserproces is natuurlijk beter maar voor veel horloges denk niet economisch verantwoord, zou je eens kunnen aangeven wat het kost im dit te laten doen?

1 like

er is geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken dit bij mijn gouden jaeger of mijn gouden longines of mijn tensen in spillman kast of zoveel andere horloges die ik hier staan heb te doen. Voor < 1000 euro horlogetjes heb ik hier nu toch niet dadelijk een probleem mee. Kosten baten analyse voor de kost van voetjes laten laseren tegenover dit voor een goedkoop ding van een paar 100, ja dan weet ik het wel!

En als we dan toch op de redelijk botte toer gaan, ik vind het nogal bot verwoord hoe je het schreef, zelfs al geef ik je gelijk, maar dan ga ik ook eens heel bot zijn:

moesten er minder amateur-prutsers zijn kwamen deze issues niet voor, heb zelf nog nooit, maar dan ook nooit een wijzerplaatvoet beschadigd / afgebroken. Ook bij de systemen die ik later tegen kwam en nooit in school aan bod kwamen heb ik er niet 1 beschadigd omdat je met beleid en via onderzoek als je het niet dadelijk ziet gaat zoeken hoe iets bevestigd is en je niet zomaar wat doet.

Hierboven heb je er eentje die de voetjes heeft en ze wil plakken zonder wegfrezen, zijn ook herstellingen die ik al tegenkwam, omdat de plaat dan te hoog komt, gaan ze die dan zitten verbuigen of keihard duwen en dan heb je putjes in je plaat en dat zie je wel allemaal en ben ik ook al allemaal tegengekomen. Dan liever zo een pootje netjes weggefreest dan een compleet verbogen plaat of een plaat met duwputjes in …

Hoeveel rotzooi van amateurs kom je hedentendage wel niet tegen, is ook de reden dat ik er mijn buik van vol heb en er een dikke streep onder trek. Als dat nu eens zou stoppen al die prutsoplossingen van amateurprutsers, dan had je dit soort herstellingen veel minder nodig en ja nog eens je hebt gelijk hoor, geen haar op mijn hoofd dat er aan zou denken dit bij een duurder horloge te doen! Maar zelfs mijn verjaardagshorloge waar ik het wil op toe passen valt in de categorie < 1000, zelfs < 700, dus ik zie daar het probleem niet mee

En een review kan nooit kwaad want al de amateur prutsers gebruiken dit tooltje vaak heb ik het idee, getuige al de zooi die ik al tegen kwam, dat ze het dan ineens goed gebruiken ipv maar wat te gaan zitten aan modderen.

4 likes

Je zit al snel op 100 + , inclusief porto / exclusief werk voor demontage en montage.
De plaat past dan ook weer perfect. Wel de oude pootjes meesturen.

Is de plaat ter hoogte van de pootjes dunner gemaakt dan wordt hij resoluut afgewezen.

Kostprijs is ook afhankelijk van de dikte van de plaat, hoe dunner des te duurder.

5 likes

Ok goed om te weten! Mocht ik dit ooit bij een premium horloge willen laten doen dan is dit zeker een optie.
Voor die Edox van €30 incl verzendkosten pak ik wel een stickertje of de ali-tool :innocent:

3 likes

HĂ© Saar, doe eens aardig :face_with_symbols_over_mouth: :rofl: Zoals zovelen ben ik nog lerende en ik ga niet over een nacht ijs. Jouw topic kwam voor mij als geroepen want anders had ik dit zelf uit moeten vogelen. Wat jij ook zegt gaat voor mij ook op. Tis een goedkoop ding waar ik het wil proberen; kosten - baten analyse :sunglasses:

3 likes

Ik ben altijd aardig :rofl: :rofl: :rofl: Ik kan er alleen niet zo goed tegen dat je nog wil besparen op het goedkope freesje :joy: :joy: :joy:

Wat je gaat krijgen zonder wegfrezen is een ingedeukte of een verbogen plaat. Dat tooltje kost amper iets, voor goekope dingen vind ik het echt verantwoordbaar dat je van die voetjes gebruikt, maar niet zonder wegfrezen. Die basis plaatjes gaan in de weg zitten, zelfs als je voldoende hoogte hebt, wat maar zelden is en zelfs als je voldoende hoogte hebt kunnen ze gaan drukken op datumschijf als t eentje met datum is. Tooltje kopen :slight_smile:

Mijn voetjes zijn afgebroken omdat iemand niet wist dat ze vast zaten met haakjes ipv zijdelingse schroeven en iemand heeft gewrikt en hup afgebroken de voetjes en zo heb ik er al velen gehad. Ik ging telkemale een andere plaat opsnorren maar voor de technnos duiker voor me verjaardag gaat dat niet, die platen zijn amper te vinden in nette staat en voetjes laseren - ik ken de techniek - is echt niet te verantwoorden voor die technos qua kosten

1 like

Dat is jouw aanname hè :sunglasses:

Dat vroeg ik mij dus af, dank voor je antwoord :+1:

Mjah, hier ook zo eentje :face_with_raised_eyebrow:

Ik ook, zoals je zegt: kosten - baten!

ja idd dat was een aanname op basis van de vraag “kan het ook zonder wegfrezen” vooral omdat i ker zo al verschillende gehad heb die gewoon geplakt waren ging ik er van uit dat je ze ook gewoon wilde plakken zonder iets weg te halen

Thx voor de Review. Ik heb al vaker met de vinger op de knop gestaan om dit tooltje te bestellen maar dacht dan altijd goedkoop en van alie niet meteen de juiste combi heb ik tot eigen schande reeds ondervonden. Dus leuk te lezen dat deze het wel doet.
Next time toch maar es op nu kopen drukken.

Die optie heb ik ook al een keer gebruikt bij een horloge die niet van mezelf was. Daar zaten de pootjes er netje in, maar de plaat lag er los op … tja soms moet je wat :upside_down_face:

Zou dat niet kunnen lukken, als de basis van de plak-voetjes niet dikker is dan het

dat ook zonder weghalen geplakt wordt? :face_with_peeking_eye: