Wijzerplaat kleurverlies

Ik heb recent de leuke longines in bezit. Deze heeft op een paar plekjes kleurverlies. Is het aan te raden dit te laten restaureren? Boven de 12, lastig op foto te krijgen.

5 likes

Beschouw het als patina. Het horloge heeft leeftijd, heeft geleefd. Leeft! Tandjes des tijds. Hoort er bij. Niks aan doen. Is trouwens niks aan te doen, wordt ie niet mooier van. Liefhebbers van vintage horloges houden niet zo van opnieuw opgemaakte wijzerplaten.
Persoonlijk vind ik deze Longines zo al mooi genoeg.

10 likes

Dat dus, niks aan doen. Het hoort bij het horloge en heeft ook wel wat charme :ok_hand:

3 likes

Whatever rocks your boat, wat jij mooi vindt toch.

2 likes

Deze kast lijkt bizar veel op mijn Certina DS-2!

Buiten dat; kijk ook gelijk hierboven. Wijzerplaten vergaan gewoon. Op een gegeven moment is zo’n horloge zo lang aan uv licht blootgesteld dat dit de lak minder stevig wordt. Jammer? Op een museumstuk misschien, maar ik zou hem lekker zo houden.

5 likes

Wel grappig dat je dat vooral bij blauwe wijzerplaten ziet.
Het kan nog veel heftiger hoor. Hieronder de Certina KIM van mijn al weer enige jaren terug overleden schoonvader. Hij had allang een ander horloge, deze Certina vond hij niet zo mooi meer en het ding lag al jaren in de kast. Vorig jaar kreeg ik hem van zijn vrouw.
Ik verafschuw rekbandjes, maar deze heeft hij altijd zo gedragen, dus die blijft er uit respect en ter herinnering aan zitten.
Zie hieronder hoe de tandjes des tijds hun werk hebben gedaan en wat voor karakter het horloge daarmee heeft verworven.

10 likes

Blauw heeft er idd meer last van.
Ik heb een omega seamaster, blauwe plaat en die heeft het en een Longines admiral hf donker blauwe plaat, beide hebben het, daarentegen heb ik ook tig aantal jaren 60 en 70 Japanners met blauwe plaat en die hebben het niet.
Ik wijd het altijd op de Japanse lak traditie maar dat is ook maar een gok.

4 likes

Nog een mooi voorbeeld:

Typisch modeverschijnsel, je ziet meerdere fabrikanten hetzelfde kastmodel gebruiken in deze periode.

5 likes

Iemand opperde eerder dat het aan de uitbesteding zou kunnen liggen aan bedrijven in de DDR destijds.

2 likes

Weet iemand hoe het komt dat hij juist daar zijn kleur verliest?

Is het omdat de wijzerplaat misschien toch een beetje schuift in de kast? Of komt er toch wat vocht in de kast wat begint bij de randjes (dat zou niet best zijn denk ik)?

1 like

Zal denk ik komen omdat de randen/kopse kant van de wijzerplaat gevoeliger zijn (deels open/onbewerkt). Ook zie je vaak dat tritium invloed heeft en blauwe lak kan wegbijten.

5 likes

Beetje ver gezocht. Oude Ruhla’s hebben er geen last van.

3 likes

Ja. En of het waar is…

2 likes

Daarom “opperde” er is voor zover ik weet geen bewijs geleverd.

Ik zou het lekker zo laten, @Lexaf heeft het al mooi verwoord. Een wijzerplaat opmaken kan maar dan verlies je het karakter wat vintage vintage maakt.

Naar aanleiding van een oude Edox ben ik er ooit eens ingedoken en het schijnt mogelijk te zijn om het afblader proces te fixeren. De details weet ik niet meer precies maar wel dat dit heel erg kostbaar was en niet in verhouding stond met mijn exemplaar.

6 likes

Zo laten. Het is ook nog s redelijk beperkt. Hoort erbij.

1 like