Wijzerplaat los

lieve mensen,
onderstaand horloge lijkt een losse wijzerplaat te hebben. de indices van 1,2,4,5,7,8,10 en 11 zitten vast aan de buitenste rand en die zit vast, maar de wijzerplaat zit soms schuin en dan komt de grote wijzer af en toe langs en verschuift het hele zaakje. is dit iets wat makkelijk te repareren is? zo ja, anyone? duur grapje?

1 like

Waarschijnlijk is één of beide pootjes waarmee de plaat in je uurwerk is vastgezet afgebroken.
Opnieuw pootjes zetten is een delicaat klusje omdat solderen (of zoiets) vanwege de hitte meestal geen best effect heeft op de lak aan de voorkant van de wijzerplaat.

Vaak wordt dat opgelost door de plaat gewoon op het uurwerk vast te plakken. Niet de chicste optie, maar als het netjes gedaan wordt bij een niet al te duur horloge merk je er ook niks van.

Wel even vermelden als je hem weer verkoopt. :+1:

2 likes

Er bestaan wijzerplaatpootjes met een rond vlakje eraan; die kun je aan de wijzerplaat lijmen; dan blijft de wijzerplaat demontabel.

Overigens lijken er ook een hoop indices te missen; zijn bij de val waarschijnlijk ooit losgeraakt en uit het horloge verwijderd in plaats van ze terug te plaatsen.

Edit: Ook zit de ring met indices scheef gemonteerd; ik mag toch aannemen dat de indices ooit bij de uren gezeten hebben. :thinking:

4 likes

Ik denk dat @flowert het helemaal bij het rechte eind heeft. Er zijn speciale stickers in de vakhandel om het probleem van een gebroken wijzerplaat pootje op te lossen. Gebruik nooit lijm oid. Bij een service moet de dial natuurlijk weer makkelijk los kunnen van het uurwerk.

3 likes

Nee, als ik de JO9 modellen op Chrono24 bekijk, zijn ze allemaal aanwezig maar op de verkeerde plaats. Zo is de indice op 8 korter en zou onder de datum op 6 moeten staan. Alle anderen indices horen niet vlak naast het cijfer te staan, maar op 1, 2, 4, 5, 7, 8, 10 en 11. Denk ik :thinking:

1 like

Ah je hebt gelijk, ik zie het; het hoort er zo uit te zien:

.
De wijzerplaat zit dus niet los, maar de ring met indices is losgelaten van de wijzerplaat.

nee de wijzerplaat zit los en daardoor soms scheef waardoor de wijzers die buitenste ring aanraken en kunnen verschuiven. eigenlijk zit t dus allemaal los, maar doordat de wijzers schuin komen te hangen, is de wijzerplaat wel degelijk de boosdoener. ik zal het aan een horlogemaker geven, benieuwd wat het gaat kosten. of is er hier iemand die wil kijken en evt prijsopgave durft te doen?

Die buitenste ring en wijzerplaat horen vrijwel zeker één geheel te zijn. De wijzers zitten niet vast aan de wijzerplaat maar aan het uurwerk. Als de wijzers scheef komen te zitten betekent dat dat het hele uurwerk dus eigenlijk los ligt in de kast. Ben benieuwd hoe dit er van binnen allemaal uitziet.

Ik denk dat hier niemand een precieze kostenschatting kan geven. Wijzerplaatpootjes repareren is rotwerk, maar mogelijk is er wat anders aan de hand (of nog veel meer aan de hand) Het horloge zal eerst uit elkaar moeten voordat een goede schatting gedaan kan worden.

Gezien de malheur mist er ook nog een " t " aan het eind van de typenaam.

:sunglasses:

3 likes

:face_with_hand_over_mouth:

1 like

De wijzerplaat zelf zit niet los maar de opgezette rand met de index streepjes beweegt. Deze zit meestal met vier pennetjes vast op de “ echte “ wijzerplaat. Kwestie van opnieuw vast zetten.

De datmvensters zullen dus keurig op de plaats blijven

En solderen van wijzerplaat pootjes wordt tegenwoordig met een speciale laser gedaan zonder verkleuren van de lak aan de voorkant . Is zelfs sterker dan de oorspronkelijke verbinding

4 likes

Ja hier is ie net uitverkocht, maar ergens anders vind je hem nog wel, dus zo oud is ie niet hoor :slight_smile:

(Link doet vervelend maar zoek op Armand Nicolet j09 )