Wijzerplaat met afgebroken pootjes vastmaken; hoe?

Ik heb een Orient automatic 21 jewels uit ik gok de jaren 70.
Ben deze aan het opknappen want heb hem als opknapper gekocht.
Het euvel is dat de beide pinnetje van de wijzerplaat (de pootjes) afgebroken zijn waardoor de dial nu los rondjes draait leunend op het uurwerk en tegengehouden door de wijzers.

Zijn er methodes om hem nu alsnog vast te maken aan het uurwerk. Onorthodox mag ook :wink:

Op eBay zag ik helaas geen vervang wijzerplaten.

edit: reputatiebescherming: ze waren al gebroken he, denk erom! :wink:

Ze worden ook wel eens gelijmd. Ik heb een mido en daar zit de wijzerplaat gelijmd. Dat kan omdat het uurwerk een beetje een opstaand randje heeft om het kalendermechaniek heen. Het is niet ideaal maar je moet toch wat…

Als je dan toch gaat rommelen zou ik heel dun dubbelzijdig tape proberen.
Gewoon 3 of 4 kleine stukjes. Als je dat dan ook nog aan de zijkanten van
het kaliber kan plakken kan je de tape, als het nodig mocht zijn, ook weer
los snijden met een operatiemesje.

Succes,
Mark

ja kan het altijd met kleine stukjes rodico proberen te " plakken " tussen wijzerplaat en de wijzerplaatzijde van het binnenwerk…zie wel dat je geen onderdelen blokkeerd… ben het al tegengekomen in een sloopwerkje… bleek het wel te houden, dus ja kan het altijd eens proberen, en is nog omkeerbaar zonder schade te maken he :slight_smile:

Ik denk zelfs dat er speciale dubbelzijdige tape voor bestaat: Pm formumlid Morse eens: ik heb hem ooit zo iets zien doen.

Er bestaan speciale dail stickers kan je vinden op ebay ect
maar dubbelzijdige tape gaat ook gewoon

De pootjes weer op de plaat solderen…

pootjes solders, zo gebeurd
dubbelzijdig tape, let op waar je plakt!!..
drupjes fotolijm, is zuurvrij en werkt prima(uit ervaring)

Krijg je dan geen verkleuring op de zichtkant van de wijzerplaat, of erger nog springt de lak niet van de plaat?

bij solderen bedoel je…heel snel zijn, tis maar een voetje vastzetten maar je hebt wel kans idd…met lijm of tape heb je dat niet

Horlogeglas kan de pootjes voor je op de wijzerplaat solderen.

Solderen met lage temperatuur, speciale soldeer nodig.

Er zijn ook setjes om de pootjes er weer op de plakken, maar dan moet je die pootjes wel hebben.

Dun dubbelzijdig tape is makkelijker, wel eerst de 12-positie goed aftekenen op de zijkant van de uurwerk houder.

Op Ebay:
200641206787
en
360403092156

Deze laatste kan je ook gebruiken om bezel inserts te plakken…

goede tips, jongens!

is een van mijn vele projectjes dus beloof geen snel resultaat :wink: