WIJZERPLAAT oud of print??? ook het horloge zelf??
Wat denken jullie ervan, is de echt oude wijzerplaat of Ukrainse kunst ( repro print ) ???
Ik heb me twijfels en denk dat beetje samengesteld horloge is???
Alvast bedankt.
Groet
Iwan
WIJZERPLAAT oud of print??? ook het horloge zelf??
Wat denken jullie ervan, is de echt oude wijzerplaat of Ukrainse kunst ( repro print ) ???
Ik heb me twijfels en denk dat beetje samengesteld horloge is???
Alvast bedankt.
Groet
Iwan
De wijzerplaat lijkt mij echt hoor
wellicht lijkt het niet zo door de wijzers die wel een erg vreemde kleur hebben.
wel een mooi horloge trouwens.
Groet
Arie
Lijkt me iig géén Oekraïnsche namaak. Die zien er altijd ‘NOS’ uit.
Dus dat is makkelijk te herkennen: is het NOS, is het voor 99% FAKE (nou ja, bij de oude Russische horloges dan:D)
Dank je Tom,:)-D
Ik ben absoluut geen vintage-deskundige, maar bij het bestuderen van deze foto vielen mij een paar dingen op.
De kast, kroon en monopusher lijken in (bijna) mint conditie te verkeren. Het glas lijkt krasvrij.
En dat alles omtrent een horloge uit de jaren 40. Knap bewaard gebleven?!
Dit echter in tegenstelling tot de verweerde en vooral versleten wijzerplaat. Want zie ik daar niet een sleepspoor van de (seconden)wijzer op de buitenste telemetre-schaal van 18 tot 10?
De kast meet 45 mm, wat vrij fors is voor die tijd.
Ik vraag me af hoe bij een monopusher zowel de telemeter als de chronograaf middels 1 knopje bediend kunnen worden.
De wijzers zien er knap nieuw uit, of zijn op z’n minst uitbundig gepoetst en van nieuwe lumen voorzien.
Ik heb wat gegoogled en trof op chrono24.com een Minerva onepusher chronograaf aan, te koop voor € 4.850,00. Dat is toch een heel ander bedrag dan de vraagprijs van het bovenstaande horloge.
Link:
http://www.chrono24.com/fr/search/index.htm?showid=1420935&dosearch=1&searchexplain=1&SEARCH_ADTYPE_ID=U&SEARCH_BRAND_ID=169&SORTORDER=1&numresults=23
De daarbij geplaatste fotos tonen een op heel veel punten totaal ander horloge:
de kastvorm met 41 mm diameter, de lugs, de wijzers, het deksel, de kroon, de afwerking van het uurwerk, en zo zullen er bij nadere bestudering nog wel meer verschillen bestaan.
Ik twijfel aan bovenstaand horloge.
En zoals al zo vaak binnen dit forum is geschreven: bij twijfel, of als het te mooi is om waar te zijn . . . niet doen!
Ik wens je veel succes bij je beoordeling en beslissing.
Met vriendelijke groet,
Flip.
Begin bij de grote van horloge, en die is bepalend door het uurwerk die voor gebruikt is.
Minerva heeft deze type horloges gemaakt met zakhorloge chronograaf uurwerken cal.17"/29 19"/9 met de puscher in de kroon of op 2 uur.
Ik denk dat bij deze horloge uurwerk en wijzerplaat oud zijn, kast heb ik mijn twijfels maar kan opgepoetst zijn.
Glas is natuurlijk zo vervangen en denk dat weinig ode horloges nog hun eerste glas hebben.
Ik heb deze discussie gestart omdat ik niet voor 100 % ben overtuigt van echtheid zo als ie nu bijstaat.
Heb wel een en ander gevonden ( literatuur en op internet ) en zal het morgen posten.
Groet
Iwan
Wijzerplaat en wijzers zijn ok, misschien zijn uur en min-wijzer al eens gereluumd omdat bij deze wijzerplaten het dikwijls moeilijk is het uur te lezen.
Een andere kast vindt je zo maar niet voor deze one-pouchers en lijkt mij origineel. Doormeter klopt ook voor deze calibers. Dus …is mijn gedacht met wat ik zo zie op foto.
Hallo Freddy,
Bedankt voor je bijdrage en van een foto blijft moeilijk te oordelen, meer mensen zien altijd beter.
En als ik alle foto’s bekijk met Minerva horloges uit periode 1940 / 60 Daar is geen touw aan vast te knopen.
Onderaan bladzijde met de modellen van Minerva, dus hebben ze dergelijk zulke type gemaakt.
Ik zou het voor mijn verzameling Minerva’s willen hebben maar gezien bedrag en niet in echt te kunnen zien, blijf ik voorzichtig.
Groet Iwan