Wijzerplaat schoonmaken

Sinds kort in bezit gekomen van een certina welk een werkelijk een perfect movement heeft maar uiterlijk wat werkt werk behoeft. Nou is mijn grootste zorg hoe je een verweerde wijzerplaat ( zie foto) schoonmaak zonder dat je alles wist. Iemand een idee hoe je dit moet aanpakken?

Ik heb dit een paar keer geprobeerd. op verschillende manieren, wattestaafjes, alcohol, water, rodico… In alle gevallen is het mis gegaan. Het wordt alleen maar erger…

Ik heb er al een paar in warm water 40 / 45 graden met scheutje dreft plus paar druppels azijn geprobeerd , 15 minuten laten weken en kwamen er schoon uit. ps niet op, wrijven

1 like

Super tip Roel, dank je. Ik ga het proberen te onthouden…

1 like

@Ron4
Zoek eens op Omegaforums. Ik weet dat er een jaar terug ofzo een draadje hierover was. Iemand die vooral werkte met verschillende doseringen limoen dacht ik.

3 likes

5 likes

K…t mislukt!!
Aanvankelijk ging het heel goed met het “recept” van Roel. niet te snel maar na een tiental minuten zag je de vlekken minder worden. De dial eruit gehaald en afgespoeld. Zo ver niets aan de hand en was ik best wel blij met het resultaat. Maar toen; ging het toch mis. De letters verdwenen als van zelf en zie het resultaat. Wil iemand nog een dial?:nerd_face:

Ach wat heet mislukt, het is wel weer lekker schoon. Hoeveel druppels Dreft had je gebruikt? :wink:

Misschien @RO3L. Die experimenteert met het beschilderen van wijzerplaten.

In de door Roel aangehaald post staat al dat hij van de binnendial was afgebleven :persevere:

Een andere losse dial is misschien nog wel te krijgen. Ik ben zelf ook op zoek, maar in mijn geval valt dat nog niet mee. Vooralsnog geen nette wijzerplaat voor mijn DS2 met dag en datum gevonden.

Raar dat die letters eraf komen. Moet het toch al in verre staat van ontbinding geweest zijn . Jammer

Het is maar wee eens bewezen, wijzerplaten met patina moet je vanaf blijven.
Jammer dit :disappointed_relieved: