Wijzerplaat schoonmaken

collega hobby-isten,

Zie onderstaand plaatje. Er zit duidelijk wat aanslag op deze wijzerplaat. Ik vermoedt dat het kalk is, het klokje had namelijk duidelijk wat waterschade opgelopen.
Maar hoe krijg ik deze vlekjes het beste weg?
Ik hoor wel eens mensen over weken in de Steradent of andere middeltjes, maar ik ben bang dat dan de letters en markeringen ook weggaan. Die zijn volgens mij namelijk met decals erop gezet. als je dan je wijzerplaat te nat maakt, dan lopen zo je letters weg :frowning:

Graag maak ik gebruik van jullie expertise.

Bas

Een beetje lauw water en dubro en met je vingertoppen er heel lichtjes mee insmeren en daarna goed afspoelen.
is het niet beter geworden blijf er dan af… ik spreek uit ervaring.
Steradent kan ook maar daar vindt ik de plaat niet slecht genoeg voor om dat te proberen imho.

Laat ik beginnen met dat ik hier geen ervaring mee heb, maar kalk lost op in azijn. Ik zou een azijnoplossing maken en daar de wijzerplaat inleggen (voor een dag).

Proberen op eigen risico!

Yep,

Azijn klinkt natuurlijk logisch. alleen lopen dan dus de decals eraf.
Vermits het decals zijn natuurlijk…

Ik heb dat namelijk al een keer gehad met een hele mooie RADO Seahorse die nu dus waardeloos is :frowning:

Bas

Een aantal oude horloges uit mijn verzameling hebben ook deze vlekjes op de wijzerplaten zitten,meestal stukken meer.
Ik denk dat het de Lichtgevende Radium die uit de wijzers gevallen is meestal de boosdoener is.
Het lijkt wel of dat spul er in brand.
Misschien is het beter er af te blijven.
Groet. Chris

Ik vind het er wel gaaf uit zien… beetje karakter aan zo’n vintage. Ik zou er dus niets aan doen…
Bovenstaande adviezen lokken natuurlijk uit om te gaan proberen. Voorzichtig met een beetje water en zeep zou mijn voorkeur hebben.

Zou het mis gaan heb je voor een paar tientjes een “nieuwe” plaat, dus het komt altijd goed!

Groet, Roel

Probeer eerst om de vlekjes eraf te krijgen met Rodico (deppen).

Lukt dat niet dan kan je met LAUW water en wat neutrale zeep zacht en KORT (max 10 sec) proberen te DEPPEN (zachtjes, met een wattenstokje en beginnend op een plaats waar geen decals zitten. (zelf begin ik deze test altijd op de rand van de wijzerplaat).
Nooit veel kracht uitoefenen en geduld hebben. Desnoods verschillende malen herhalen.

Als de minuten-streepjes via decals aangebracht zijn, dan is dikwijls de hele wijzerplaat bedekt met dit vliesje, dus kan er kleurverschil optreden na het reinigen. Vermijdt in dit geval zeker de minuten-streepjes.

Lukt ook dat niet, dan kan je nog even proberen met Elma in heel grote verdunning (50:1). KORT (5 Ă  10 sec.) onderdompelen, onmiddellijk spoelen in stilstaand water en drogen met een haardroger op de laagste stand (NOOIT wrijven, want de kans dat de decals hierbij oplossen is inderdaad enorm groot).

Als de plaat echt “bedrukt” is (met echte verf) dan kan je alle bovenstaande methodes met iets meer grondigheid proberen, aangezien echte verf niet zo makkelijk oplost.

Als ook dat geen beterschap brengt, dan raad ik je aan om de wijzerplaat te laten restaureren door een professioneel restaurateur of ze gewoon zo te laten.

Succes !!

Chris.

Een nieuwe plaat voor een paar tientjes ?
Dan kijk ik niet op de goede plekken denk ik…
Nieuw is echt heel veel geld, en zoeken op E-bay vindt ik erg lastig. er staat bijna nooit een kastnummer bij als iemand iets aanbiedt.

Ik houdt me aanbevolen, mocht je een adresje weten.

Dit klokje heb ik weer in elkaar zitten. Met “patina” dat dan weer wel :slight_smile:

Bas

Baseman Schreef:

Een nieuwe plaat voor een paar tientjes ?
Dan kijk ik niet op de goede plekken denk ik…
Nieuw is echt heel veel geld, en zoeken op E-bay
vindt ik erg lastig. er staat bijna nooit een
kastnummer bij als iemand iets aanbiedt.

Ik houdt me aanbevolen, mocht je een adresje
weten.

Dit klokje heb ik weer in elkaar zitten. Met
"patina" dat dan weer wel :slight_smile:

Bas

Als ik iets voor je kan doen hoor ik het graag. Ik had laatst een hele partij Omega platen. Die op de foto in mijn vorige post moest 40,- kosten, geloof ik.

Voor een (heftig verkleurde) flightmaster plaat vroeg ik 100,- en voor een seamaster 321 plaat (yep, met opgelegd logo) vroeg ik ook 100,-. Ik heb er niet 1 verkocht… terwijl ik de prijzen op de baai ook echt wel ken…

Wat betreft patina… ik vind zoiets super en passend bij vintage. Zeker nu klokjes zo populair zijn ben ik altijd alert op Vintage in mint conditie…

Ter info:

Steradent is feitelijk zoutzuur, echte extreem agressief dus, zou ik nooooit gebruiken.

Eric

Met een beetje ware of zeep gebeurde er niets.
Ik heb maar besloten er verder niet teveel aan te doen.
Met dit als resultaat :

Bas

1 like

Volgens mij is hij er toch wel van opgeknapt, toch? Of zie ik dat niet goed.
Hij ziet er zo prima uit(tu) Veel plezier met deze mooie Omega.

Inderdaad erg mooi. Van die stipjes zie je op deze foto niets meer.