Is er iemand op dit forum die ervaring heeft met het verwijderen van de wijzerplaat van een accutron. M’n pa heeft m altijd om maar vindt t leuk om eens het uurwerk te kunnen zien.
Mocht je iemand kennen, alle hulp of tips zijn welkom.
Vanaf 1:30 wordt het (visueel) interessant, maar de vergroting en vertraging die gebruikt is vanaf 3:22 voor de aandrijving van de index wheel is amazing…
Heeft je vader misschien al gezien, zo niet, vindt hij wel leuk denk ik…
Dan zou ik eerder kijken of je een transparante deksel voor de achterzijde van de kast kan vinden ipv een tof vintage uurwerk uit elkaar halen om uiteindelijk niet zo heel veel te zien. Dit noemen ze ook wel een “Spaceview Back” of “Spaceback”. Dan zie je het uurwerk echt, niet de dag/datumwielen aan de voorzijde. Hoef je alleen het horloge maar om te draaien om de goodies te zien en je laat het uurwerk daarmee intact.
Dan is misschien een idee om eens zo een model te kopen 1965 Bulova Accutron Spaceview @ElderRuwy het is een goed idee een transparante achter deksel, maar het is niet geschikt voor alle Accutron modellen vanwege “functioneel” geplaatste batterij en de kroon zie foto
Groeten Iwan
True. Op die site wordt ook aangeven dat het niet bij 214’s kan.
Dat heeft meer met de stelkroon op de achterzijde te maken dan met de batterij dacht ik zo te lezen. (Hoewel het batterij dekseltje vast ook niet helpt.)
Mooiste Accutron filmpje ooit gemaakt! Dit was de trigger voor mij destijds om Gerrit te bellen en een Accutron te kopen. Heb een indexwieltje onder de microscoop bekeken. Waanzin! Schitterende techniek.
Bedankt voor de leuke info en de risico’s die erbij komen kijken. Ken iemand die accutrons onderhoud, maar wijzerplaat is dan enkel mogelijk om te verwijderen in een totaal onderhoudsbeurt voor enkele honderden euro’s. Dus dacht wellicht is er iemand op t forum die t aandurft om de wijzers van een 204 te liften
Anders toch maar wat dieper in de buidel tasten voor een grote beurt.