Ik heb een citizen pro master quartz met een haperend wijzerverzet.
Ik had verwacht dat de montage van de wijzerplaat enigszins vergelijkbaar zou zijn met een mechanisch uurwerk, dus met pinnetjes die met een schroef of klemmetje in de platine worden vastgehouden.
Ik zie echter niets wat hierop lijkt.
Wellicht is het onmogelijk om de wijzerplaat op een niet-destructieve manier los te halen en is dit een gevalletje wegwerpconstructie, maar voordat ik dat doe, toch eerst nog even hier gevraagd…
Bedankt voor het meedenken.
Die gaatjes zijn leeg, zit geen pinnetje oid in.
De metalen ring zit los van de wijzerplaat en het uurwerk. Het uurwerk en de wijzerplaat zitten wel aan elkaar vast.
Zou goed kunnen. In dat geval komt de wijzerplaat er nooit netjes af.
Ik was er al een beetje bang voor.
Het zou ook verklaren waarom er nauwelijks vervangende uurwerkjes te vinden zijn van dit caliber.
Ik denk echt dat je voorzichtig een schroevendraaiertje tussen het uurwerk en de wijzerplaat moet zetten en toch een beetje wrikken en dan verwacht ik dat hij omhoog komt. Wat ik tot nu toe bij de simpele quartz uurwerken heb gezien is dat de wijzerplaat pinnetjes gewoon in het uurwerk geduwd worden maar niet met schroefjes vast zitten.
Welk uurwerk is het eigenlijk, ik heb ook wel eens gezien dat het zelfs in de handleiding staat welke gaatjes voor de pinnetjes zijn.
Er zit vast een pinnetje of 2 waar het uurwerk opgeprikt zit. Probeer rondom maar eens met een brede schroevendraaier er een stukje tussen te schuiven. Je merkt snel genoeg waar het vast zit… Daar dan wat meer kracht zetten.
Die dikke metalen schijf is een spacer waar het uurwerk in zit
Ingegeven door het “spateltje” van @RoyvG ben ik met een velletje papier gaan voelen en vond ik twee plekken waar het vast zat; ter hoogte van de 11 en de 5.
Daar ben ik met een schroevendraaier wat gaan wroeten en toen kwam de wijzerplaat inderdaad naar boven.
Twee plastic pinnetjes, jullie hadden gelijk @marcspot, @Abel.
Aan de uurwerk zijde kan je daar niets van zien.
De dag en datumschijf zitten nog vast, daar ga ik later eens naar kijken, ondertussen alvast zoeken naar een vervangend uurwerk, daar zal het waarschijnlijk toch op uitdraaien, als ik de kroon zo voel bij het draaien in wijzerverzet.
Dit is m (met een beetje fantasie, want hij ligt al uit elkaar)
5502a is het andere nummer op het uurwerk en ik zie het nu ook op het deksel. dat zal het Miyota Caliber zijn denk ik.
Mooi overzicht, maar staat er jammer genoeg niet tussen.
Zou mooi zijn om de juiste maten van deze te kunnen vinden.
Maakt het voor het uurwerk wat uit of de kroon geschroefd is (extra diepte voor de stift om naar binnen te kunnen veren)?
Het wijzerverzet hapert, dus je kan de wijzers nauwelijks stellen.
Of het nog loopt weet ik eerlijk gezegd niet, ik heb geen batterijtje 371 meer liggen.
Maar als ik het wijzerverzet niet kan repareren dan maakt dat batterijtje ook niet meer uit.
En nu blijkt ook dat het een zondag moet zijn geweest toen het horloge voor het laatst gelopen heeft (en vervolgens 4 jaar op een vensterbank is blijven liggen, vermoed ik )