Wijzerplaat verwijderen bij quartz horloge

Ik heb een citizen pro master quartz met een haperend wijzerverzet.
Ik had verwacht dat de montage van de wijzerplaat enigszins vergelijkbaar zou zijn met een mechanisch uurwerk, dus met pinnetjes die met een schroef of klemmetje in de platine worden vastgehouden.
Ik zie echter niets wat hierop lijkt.



Wellicht is het onmogelijk om de wijzerplaat op een niet-destructieve manier los te halen en is dit een gevalletje wegwerpconstructie, maar voordat ik dat doe, toch eerst nog even hier gevraagd…

2 likes

Zit daar niet gewoon een pin geklemd in die openingen, of met lijm geprakt?!

2 likes

Bedankt voor het meedenken.
Die gaatjes zijn leeg, zit geen pinnetje oid in.
De metalen ring zit los van de wijzerplaat en het uurwerk. Het uurwerk en de wijzerplaat zitten wel aan elkaar vast.

1 like

Dan vrees ik voor twee dotjes lijm die de wijzerplaat en uurwerk verbinden, althans dat kom ik regelmatig tegen

1 like

Zou goed kunnen. In dat geval komt de wijzerplaat er nooit netjes af.
Ik was er al een beetje bang voor.
Het zou ook verklaren waarom er nauwelijks vervangende uurwerkjes te vinden zijn van dit caliber.

1 like

Ik gebruik meestal een heeeeel dun spateltje, tot nu toe is dat goed gegaan. Verwarmen mislukte volledig :joy::joy::face_with_peeking_eye: maar goed, veel succes

1 like

Ik denk echt dat je voorzichtig een schroevendraaiertje tussen het uurwerk en de wijzerplaat moet zetten en toch een beetje wrikken en dan verwacht ik dat hij omhoog komt. Wat ik tot nu toe bij de simpele quartz uurwerken heb gezien is dat de wijzerplaat pinnetjes gewoon in het uurwerk geduwd worden maar niet met schroefjes vast zitten.

Welk uurwerk is het eigenlijk, ik heb ook wel eens gezien dat het zelfs in de handleiding staat welke gaatjes voor de pinnetjes zijn.

2 likes

Hey Boris,

Er zit vast een pinnetje of 2 waar het uurwerk opgeprikt zit. Probeer rondom maar eens met een brede schroevendraaier er een stukje tussen te schuiven. Je merkt snel genoeg waar het vast zit… Daar dan wat meer kracht zetten.

Die dikke metalen schijf is een spacer waar het uurwerk in zit

Cal 2851?

3 likes

Ingegeven door het “spateltje” van @RoyvG ben ik met een velletje papier gaan voelen en vond ik twee plekken waar het vast zat; ter hoogte van de 11 en de 5.
Daar ben ik met een schroevendraaier wat gaan wroeten en toen kwam de wijzerplaat inderdaad naar boven.
Twee plastic pinnetjes, jullie hadden gelijk @marcspot, @Abel.
Aan de uurwerk zijde kan je daar niets van zien.

De dag en datumschijf zitten nog vast, daar ga ik later eens naar kijken, ondertussen alvast zoeken naar een vervangend uurwerk, daar zal het waarschijnlijk toch op uitdraaien, als ik de kroon zo voel bij het draaien in wijzerverzet.

Het is een citizen 280-31 caliber.

4 likes

Boris, heb je een foto van het horloge en achterdeksel?

Ik denk dat het deze is nl.

Maar meestal zijn ze niet echt stuk. Maar zit hij gewoon vast. Kan je wel los maken met een quartz tester.

Ik zie aan de batterij dat het een ander model is. Die is een stuk groter.

Ah het is de cal 5500 versie die @Gup heeft gescoord

2 likes

Is dit niet hetzelfde als een miyota 2510a? Mogelijk zijn de afmetingen gelijk

2 likes

Check deze tabel eens?

1 like

Mooi kleurrijk setje Abel! :ok_hand:t3:

Dit is m (met een beetje fantasie, want hij ligt al uit elkaar)
5502a is het andere nummer op het uurwerk en ik zie het nu ook op het deksel. dat zal het Miyota Caliber zijn denk ik.

1 like

Mooi overzicht, maar staat er jammer genoeg niet tussen.
Zou mooi zijn om de juiste maten van deze te kunnen vinden.
Maakt het voor het uurwerk wat uit of de kroon geschroefd is (extra diepte voor de stift om naar binnen te kunnen veren)?

Ik zag het. 5502 is niet zeldzaam. Een goedkope donor scoren. Maar wat is de issue met dit uurwerk?

Sow, fijn overzicht. Heb je daar meer van? :innocent:

Het wijzerverzet hapert, dus je kan de wijzers nauwelijks stellen.
Of het nog loopt weet ik eerlijk gezegd niet, ik heb geen batterijtje 371 meer liggen.
Maar als ik het wijzerverzet niet kan repareren dan maakt dat batterijtje ook niet meer uit.

En nu blijkt ook dat het een zondag moet zijn geweest toen het horloge voor het laatst gelopen heeft (en vervolgens 4 jaar op een vensterbank is blijven liggen, vermoed ik :joy:)

Mijn broer kwam hiermee op de proppen. Blijkbaar droeg hij dit tijdens zijn studentenjaren. Het is meer een stukje nostalgia dan iets anders.

3 likes

6M02 lijkt volgens de Duitse uhrforum leden een geschikt alternatief voor de 5502a. Hier een topic die eindigd met een succesvolle vervanging.

https://uhrforum.de/threads/citizen-5502a-durch-miyota-6m02-tauschen-passt-das.478014/

Seiko/citizen forum leden geven aan dat bij enkele horloges de uurwerkring een beetje aangepast moet worden.

https://www.thewatchsite.com/threads/citizen-to-miyota-cross-reference.272385/

Die zijn namelijk spot goedkoop :+1:

2 likes

Ik lees hier precies dezelfde referentie op watchuseek. :+1:t2:

2 likes

Dat is super heren. Mooi gevonden. Die 5500 serie is uit productie.

1 like