Wijzerplaat verwijderen van Omega 613

Het is gelukt, schroeven zaten er diagonaal in had ik niet gezien. Ga nu alles ultrasonic reinigen, vraag me alleen af of ik de balans met veer ook in de ultrasonic moet doen?

Het uurwerk hoort niet in de ultrasoon, maar in een uurwerkreinigingsmachine. Los daarvan; als je 't toch doet, eerst de chatons van de balans verwijderen, Incabloc-veertjes weer terugklikken. Dan kun je de balans laten zitten.

1 like

Inca, ik zie dat je een Incabloc veertje bij de naam hebt staan.
Ik ben zover dat de Omega 613 weer in elkaar heb, wilde de incablocs terug zetten en oliën breekt mee een veertje.
hoe kom ik aan nieuwe veertjes cq hoe monteer en demonteer deze zonder te beschadigen.

Log in op Cousins.
Zoek in de categorie: “Shop by Brand”, zoek “Omega”, “Omega Movement Parts”, vul in “613” en Klik Lookup en “Search All” en klik zoeken. Ergens in de lijst zie je dit:

Zoek de juiste er uit.

Oude veer verwijderen. Los nemen, bij de scharnier losduwen, naar de buitenzijde…
Nieuwe plaatsen. Met de pincet, het veertje bij de pootjes vastnemen en het scharnier in de juiste plaats drukken. Doe het voorzichtig en het gaat niet vanzelf. Of te wel, het is moeilijk.

Met vriendelijke groet,
Inca

Dat is idd een kutklus :slight_smile: rustig blijven is de boodschap!

Kun je een foto plaatsen van de platine van de Omega 613?

Ik heb nog even naar het technische datasheet gekeken en dan zie ik een ander type:

Ik hoop dat de foto duidelijk genoeg

Heerlijk om dit te lezen … en jammer te beseffen dat dit alleen in een volgend leven voor mij is weggelegd …
waarom heb ik er maar eentje ??

Je zou in een vroegere catalogus van Incabloc moeten opzoeken welke dat bij Omega 613 hoort. En dan durft de wijzerplaat zijde ook nog eens verschillen van de werkzijde. Van zodra je de nummer hebt, is het snel besteld maar ik heb helaas dat boek hier niet.

In het slechtste geval kan het zijn dat je jouw deksteenplateau eruit moet ponsen, veertje plaatsen en terugsteken

Daar heeft-ie echt de tools nog niet voor vrees ik… :wink: Zo’n veertje hoort niet snel te breken. Toch wellicht al iets te veel kracht op uitgeoefend.

Ik vrees dat ik iets te snel en onkundig ben geweest, maar ik ga door totdat ik deze fout niet meer maak

1 like

Uit fouten leer je het meeste! Met wat heb je het veertje proberen te lossen? Ik gebruik meestal een oude oliegever of punt spiraal

Met een pincet, olie gever was veel beter geweest de veer ging bij het sluiten kapot

Op de foto zien we incabloc toch?

Ja, maar je hebt verschillende maten. Daarmee dat je moet opzoeken welke je net nodig hebt

Het is inderdaad een incabloc, anders dan op de foto die ik plaatste uit de datasheet.
Maar je krijgt het bij deze uitvoering er niet gemakkelijk in.
Zelfs het er uit halen zal al moeilijk worden.
Het lijkt er op dat eerst het gehele bloc er uit moet.

Met vriendelijke groet,
Inca

1 like

En als je al een steengatenpers zou hebben om dat mee te doen, moet je wel eerst de deksteen en chaton verwijderen - anders sneuvelen die ook!

In de Omega boeken geeft men volgende referentie voor dit veertje ; 563/1350

Het is zoals Inca schrijft, de chaton of block compleet moet uitgeperst worden om het veertje te kunnen demonteren.

• men moet de juiste tools hebben van inca
    -ook een steenpers is nodig met micrometer om de juiste diepte in te kunnen stellen.
    -de richting van de chaton moet terug op de juiste plaats, lees richting, of de tanden van de datumschijf kunnen wrijven tegen de chaton.
  • ook niet vergeten het anker te verwijderen voor je aan dit moeilijk werkje begint.
2 likes

Hallo porschejos, ik heb voor jouw 613 de incabloc veertjes in huis. Als ik je daarmee kan helpen, dan hoor ik het wel. Het demonteren en monteren van de veertjes kan je ook beter met een oliegever doen. Ik kan je wel vertellen dat dit soort ongelukjes bij iedereen voorkomt. Dan het volgende, ik lees dat je het uurwerk schoonmaakt in een ultrasoon reiniger. Dat is niet verstandig. Waarom dan niet, wel bij het gebruik wordt de vloeistof warm. Als je dan ook nog om zeker te zijn dat alles schoon wordt het nog een keer laat draaien, en vervolgens misschien meerdere keren, dan wordt de vloeistaf niet alleen warm maar bloedheet. Wat gebeurd er dan, wel als je het anker erin stopt, kan is de kans heel groot dat door de hitte de schellack gaat smelten die de palletstenen op hun plaats houden en de paletstenen eruit vallen. Als dat gebeurd, dan ben je nog verder van huis, want om die er weer goed in te krijgen op de juiste plaats is niet zomaar gedaan. Zelf maak ik de onderdelen schoon met een elma schoonmaakmachine en de ultra machine gebruik ik alleen bij het schoonmaken van stalen banden, horlogekasten en eventueel hele vuile onderdelen waarvan er geen andere materialen op zitten die los kunnen komen door de hitte. Wel,ik hoop dat je met mijn uitleg verder komt. Je kan mij altijd bereiken met een PB. groet,
vinwat

3 likes

VInwat,

Ik zou graag gebruik willen maken van je voorraad en ook van je kennis. Ik ben te enthusiast geweest.
Het liefst kom ik naar je toe om het veertje te halen en van je kennis waar te nemen hoe ik dit moet oplossen.
Hoe kan ik je bereiken?