Wijzerplaat wiebelt bij draaien kroon bronzen horloge

Ha HFers,

Ik heb sedert enige jaren deze Amerikaanse bronsklomp:

Omdat dit mijn eerste bronzen horloge was ben ik er natuurlijk subiet mee gaan zwemmen. We spreken 2018, de baai van San Sebastian, een mooie septembermaand. Goeie setting om het brons te patineren, want dat is mooi (vind ik).

En ja hoor, al snel ontstond er typische bronsaanslag, zelfs wat ‘verdigris’ op bepaalde plekken. Tussen de lugs en… onder de kroon. Niet veel, maar wel genoeg om 'm niet meer soepel uit te laten springen (het is een schroefkroon met een veer).

Let wel: dit was al een paar jaar geleden. Horloge heeft nu een paar jaar in de kist gelegen, en nu valt mij op dat (a) de kroon nóg minder goed ‘uitspringt’ en (b) de wijzerplaat wiebelt als ik de kroon verdraai! :open_mouth:

het is een vrij subtiel effect, ik denk minder dan 1mm elke kant op. Het lijkt wel alsof het hele uurwerk meebeweegt, want de datum verschuift niet in het venster. Door de zichtbodem is het mechaniek te zien (9015) maar ik weet niet of ik het ook zie wiebelen. Nogmaals, het is subtiel.

Is dit eng? Heeft dit te maken met de patinatie onder de kroon / in de stift? Moet ik op zoek naar een oplossing?

Lüm-TEC heeft aangeboden naar het horloge te kijken als ik het eerst opstuur naar hun Europese lokatie, die is in Slowakijke geloof ik. Maar dit is wel op eigen kosten.

Ik denk dat je er naar moet laten kijken. Of je stuurt het horloge uit eigen kontzak naar het service-centrum en zij kijken er pro bono naar, of je gaat naar een horlogemaker (wat kost dat aan benzine of porto?) en betaalt onderzoek en reparatie.

Medunkt dat het aanbod van de fabrikant om er naar te kijken netjes is, gegeven de leeftijd. Of begrijp ik je verkeerd, en kijkt Lüm-tec er niet onder een soort van garantie naar?

Hoe dan ook, een geoxideerde schroefkroon lijkt me niet cool, laat staan een los liggende plaat.

De kroonstam en het uurwerk zouden niet van brons moeten zijn (:slight_smile:) , maar als roest in de kroonbuis van de kast is ontstaan kan het invloed hebben op je pakkingen aldaar, en dat kan de waterresistentie van je hele kast compromitteren.

3 likes

[quote=“Dunzdeck, post:1, topic:427625”]
Is dit eng?
[/quote] Hell yeah!

Zeker naar laten kijken zoals @Fate_Amenable_To_Change ook aangeeft en die portokosten (natuurlijk) voor lief nemen.

1 like

Lijkt me dat de klemmetjes die het uurwerk in de kast klemmen/de movement houder speling heeft.