Wijzerplaatjes knutselen

supertip Paul, vandaag maar wat folie halen denk ik…geweldig.
Mbt houdbaarheid, inktjet van tegenwoordig gaat zeker 75 tot 100 jaar mee zonder verkleuren als je ultrachrome-inkten gebruikt

Prachtig idee met even prachtig resultaat, het belangrijkste is dat het binnen bereik van (bijna) iedereen ligt.

Henrik schrijft over een mooie schaduw achter de tekens. Ik dacht even dat het misschien voor iemand juist prettiger zou zijn zonder de schaduw. Is dat dan eventueel een optie om een spiegelbeeld af te drukken en de folie ondersteboven op de plaat leggen?

Nog een vraagje, Chris. Kan de folie eventueel verwarmd en vervormd worden om toch ook op de bollere wijzerplaten toe te passen?

Groet,
Alex

Bijna geniaal! Mooie tip om in de winteravonden mee te gaan stoeien :wink: .
Wel nog een vraagje: Hoe verwijder je de wijzerplaat bij werkzaamheden aan het horloge (schoonmaakbeurt bijv.). Je hebt de plaat er immers met tape op geplakt, dus hoe krijg je de plaat er dan weer netjes af. Of gewoon, net zo simpel dan maar een nieuwe plaat maken?

Niels

misschien is dat wel een leuk idee…voor de volgende limited :wink:
seiko 5 / monster met een home made wijzerplaat (tu)

seamaster Schreef:

misschien is dat wel een leuk idee…voor de
volgende limited :wink:
seiko 5 / monster met een home made wijzerplaat
(tu)

Ook leuk voor de mensen met een kleine beurs. Goed idee. (tu)

dreski Schreef:

seamaster Schreef:


misschien is dat wel een leuk idee…voor de
volgende limited :wink:
seiko 5 / monster met een home made wijzerplaat
(tu)

Ook leuk voor de mensen met een kleine beurs. Goed
idee. (tu)

het voordeel is dat hij in een seiko 5, monster of skx007 ofzo past

Het bedrukken van echte wijzerplaten is redelijk complex, ik heb het eens bestudeerd in de hoop zelf een beschadigde wijzerplaat te kunnen reconstrueren van een oud horloge. Maar gezien de complexiteit van het proces en het nodige materiaal, is dat nog een ver toekomstplan.

Men maakt eerst een ‘etsplaat’, een vlakke metalen plaat waarbij de opdruk die op de wijzerplaat moet komen iets lager gelegen is dan de rest van de plaat. Er zijn verschillende technieken om zo’n plaat te maken, maar meestal wordt photoresist gebruikt, zoals bij het maken van elektronische printplaten.

Als men nu inkt over deze etsplaat smeert en die er terug afveegt met een perfect recht object, blijft de inkt in de dieper gelegen plaatsen, de opdruk m.a.w., zitten. Om die inkt dan over te zetten op de wijzerplaat zelf, wordt een stempelmachine gebruikt (pad printer
http://www.inkflexx.com/PTX-1000M.jpg
). Deze heeft een stempel uit flexibele silicone in een speciale vorm. De stempel wordt eerst op de etsplaat geduwd, daarbij zet de inkt zich over op de silicone. Vervolgens wordt de stempel op de plaat geduwd, en de inkt blijft daar dan aan plakken.

Er komt nog wat meer bij kijken, want de inkt moet de juiste plakkerigheid hebben en alles moet perfect uitgelijnd zijn. Bovendien worden bij veel wijzerplaten ook nog eens meerdere kleuren gebruikt, dus voor elke kleur is een nieuwe etsplaat nodig die perfect uitgelijnd moet zijn met de andere. Maar je kan wel inzien dat eenmaal alles goed afgesteld is, je massa’s identieke wijzerplaten in serie kan maken aan een behoorlijke snelheid. Het leuke aan zo’n pad printer is ook dat het te bedrukken object niet vlak hoeft te zijn, dus een bolle wijzerplaat of dieper gelegen delen zijn geen probleem.

Voor een enkel prototype is Morse’s methode dus veel sneller en eenvoudiger :wink:

Geweldig! Heel leerzaam! Hier ga ik zeker mee aan de slag!

Respect. Prachtig gemaakt! (tu)

Hoe lichtecht is die inkt uit je printer? Loop je nou niet het risico dat
de print, na een maandje in de zon dragen, gaat vervalen of verkleuren?

Had deze post niet eens gezien, maar leuk joh!

Sommige topics zijn de moeite waard om uit het stof te halen, dit is er één van (tu)

Dit moet bewaard worden in de archieven.

– moved topic –

super om te zien :~

Zeer intressant! Dit ga ik onthouden.

on ge loof lijk gaaf en knap gedaan. Idd kan je eindeloos ontwerpen volgens mij.

Ziet er heel netjes en verzorgd uit, complimenten.

Hallo,

Inmiddels ben ik op het moment gekomen dat er 'n wijzerplaat moet komen. Graag verneem ik welk tekenprogramma ik moet aanschaffen of zijn er die je gratis kan downloaden?? Kan je mij wat info mailen ??

Vrgr. Emile

Chris,

Ik heb een ORIS BC3 waarvan de wijzerplaat los zit. (bij tikken tegen de kast draait de plaat). Enig idee of dit door een knutselaar te fixen is?

(ik reageer maar even op jouw topic omdat ik nog niet door heb hoe ik er zelf een start)

Reinier

Voor Bolle wijzerplaten is er mogelijk een andere optie…

in de modelbouw wordt veel gebruik gemaakt van “Decal Sheet” een transparante film die je ook met de inkjet kan bedrukken… echter moet je deze na droging sealen met ofwel een speciale Sealer, of blanke lak ( kan gewoon uit een spuitbusje ),

Met een Cad programmaatje ( werk ik zelf het liefst mee ) of een DTP programma, maak je de afbeeldingen op

en die druk je vervolgens af…

en dan na het drogen, sealen en weer drogen…

Kun je het papier in water onderdompelen in water… zodat de lijmlaag oplost, en de decals loskomen van het papier… en dan schuif je ze zo op je model, of als je een wijzerplaat hebt, op de wijzerplaat…
rondingen zijn niet echt een probleem zoals je kunt zien op het model…

Wow, ik ben onder de indruk. Ik heb al tal van ideeën. Gaaf hoor!