Wijzerplaten

Ik raak altijd gefascineerd door wijzerplaten die zo’n ster-achtig schijnsel hebben als er licht op valt.
Het wordt soms sunburst of Sonnenschliff genoemd. Maar volgens mij zijn dit niet de juiste termen.
Ik bedoel de manier van slijpen dat je allemaal lijntjes krijgt vanuit het centrum naar de rand.

Met Google kom ik er niet uit. Wat is nu de juiste naam voor zo’n oppervlak?
En ook ben ik benieuwd naar de techniek hoe het wordt gemaakt.

Volgens mij is de naam van deze techniek gewoon “sunburst”. Bij bv gitaren maken ze ook gebruik van deze techniek om de kast van de gitaar te verfraaien. Ik denk niet dat het slijpen van de wijzerplaat voor het effect zorgt, maar daardoor lijkt het wel alsof de kleuren naar 1 centraal punt stromen. Voor de rest gebruiken ze 2 of meerdere kleuren lak over elkaar die je tussendoor dun kan schuren, zodat de vorige laag er door heen schijnt wanneer je het voorwerp draait. Als je onderste laag dan in bv een fijne metallic lak spuit wordt dit effect natuurlijk veel sterker.

Ik vind dit zelf ook een prachtig effect.

volgens mij wordt ook wel de term ‘sunray’ gebebruikt hiervoor.

Arie Kabaalstra noemt het Sunburst en dat is dan gegarandeerd de juiste term :~

En waarom noem ik het Sunburst?.. omdat die term door een ander gebezigd werd toen ik mijn Instrument 1 toonde… toen nog met Blanke wijzerplaat…

Ik heb mijn Instrument 1 inmiddels voorzien van een gelakte wijzerplaat… dat wil zeggen… ik heb de wijzerplaat voorzien van een laklaag…

je gebruikt voor die kleuren geen dekkende, maar transparante lakken… in de auto-wereld is “transparent Smoke” een populaire… voor achterlichten…

Ik heb deze wijzerplaat na het sunburst slijpen voorzien van 3 lagen… Transparant rood, Smoke en Geel

Ik ben zelf ook een groot liefhebber van Sunburst… ook de Caseback die ik laatst gemaakt heb, heeft een Sunburst.

We zijn op de goede weg

Op de Fossil op de eerste foto bovenaan is de bezel ook op de zelfde maier geslepen als de zichtbodem van Arie. Misschien is het op deze foto beter te zien:

Ik ben benieuwd hoe ze zoiets slijpen. Bij een ring kan ik het me nog voorstellen dat je het werkstuk laat ronddraaien onder een smalle slijpsteen o.i.d.
Maar bij een wijzerplaat vraag ik me af hoe ze dat zo regelmatig krijgen. Want als je helemaal rond bent geweest, hoe laat je het eind dan weer naadloos aansluiten op het begin?

Sunburst duidt volgens mij meer op de manier van lakken, zoals ook al eerder genoemd, bij gitaren wordt toegepast. Dat is dat ze naar de rand toe steeds donkerder worden. Ook dat zie je wel bij horloges van bijvoorbeeld Fortis of Tissot. Maar dat is niet het effect dat ik bedoel.

Dat wil ik toch even rechtzetten. Bij gitaren wordt de term sunburst gebruikt bij twee of meer verlopende kleuren, zie afbeelding. Bij horloges hoor ik inderdaad sunburst als het beschreven effect bedoeld wordt.

Sunburst bij gitaren had een andere reden.

Bij een gitaar is het binnenste deel transparant / gelig gelakt. Dan een rand rood minder doorzichtig en de buitenrand dan zwart en niet doorzichtig.

Als je dan een body maakt van een paar stukken hout op elkaar gelijmd dan valt het niet op met een sunburst lakt. De houtnerf is dan alleen zichtbaar aan de voor en achterkant en niet op de zijkanten.

Wat betreft wijzerplaten, krijg je dat effect niet automatisch door de bolling van een wijzerplaat?

SiO2 Schreef:

Ik ben benieuwd hoe ze zoiets slijpen. Bij een
ring kan ik het me nog voorstellen dat je het
werkstuk laat ronddraaien onder een smalle
slijpsteen o.i.d.
Maar bij een wijzerplaat vraag ik me af hoe ze dat
zo regelmatig krijgen. Want als je helemaal rond
bent geweest, hoe laat je het eind dan weer
naadloos aansluiten op het begin?

Arie, deze speel ik wederom door naar jou… Eerlijk gezegd ben ik ook erg benieuwd.

't is niet zo heel moeilijk om een sunburst te slijpen… alleen de keuze voor het slijpmateriaal is een lastige… je laat inderdaad het onderdeel roteren, ik gebruik daarvoor mijn draaibank… en dan een slijpmotor, met de juiste slijpschijf… voor de Caseback heb ik een veel grovere schijf gebruikt dan voor een wijzerplaat, omdat RVS nu eenmaal veel harder is dan het messing van een wijzerplaatje…

met het lakken zou je het effect wat op een gitaarbody gebruikt wordt ook kunnen doen… maar ook dan moet je een heel vaste hand hebben… en de wijzerplaat laten roteren…

Bedankt mannen voor jullie reacties. Ik heb veel opgestoken zowel van horloges als gitaren. En wat een prachtige foto van die Les Paul!

Groet,
Jurgen

Kunnen we er niet een “Show your Sunburst” van maken?.. ik ben zelf verliefd geworden op sunbursts sinds ik weet hoe ze te maken…

Bepaalde Omega Speedmasters hebben ook een sunburst geslepen kast… net als mijn ZentRa Savoy, en bepaalde Boctok’s