Wijzers los tussen het glas en wijzerplaat

De wijzers liggen los tussen het glas van mijn schoondochters Daniël Wellington horloge.
Hoe kom ik daarbij? Het lijkt erop dat er een schroefring of klemring zit aan de binnenkant van de horlogekast. Blijkbaar zijn de wijzers bij het vervangen van de batterij losgeraakt. Het betreft een Classic E28S08.

3 likes

Terug naar de batterijenwisselaar denk ik dan. Anders achterkant eraf, kroon losmaken, plastic spacer eraf, uurwerk met wijzerplaat eruit en de wijzers erop drukken.

2 likes

Of wellicht liever hier iemand uitzoeken… :wink: …Japie’s Batterijenbar (ik noem maar iets hoor) lijkt me niet de ideale setting voor het opdrukken van wijzers. Of je moet het zelf gedaan hebben natuurlijk, je intro lezend…

Als je (TS) al niet weet hoe een uurwerk uit de kast te krijgen, ga je die wijzers never nooit netjes terugplaatsen.

4 likes

Jurgen
Ik weet dat ik een volslagen beginneling ben. Wat je als advies gaf, heb ik noodgedwongen al gedaan voor ik op deze site belandde, op zoek naar iemand die wel over de kennis van zaken met betrekking tot dat specifieke horloge beschikt. Duidelijk is dat er een ring zit die wijzeplaat en glas (waartussen de wijzers) op zijn plaats houdt. Hoe krijg ik die ring eruit zonder het horloge verder te beschadigen. Is die ring erin geperst of is die geschroefd? En is er speciaal gereedschap nodig om die ring te verwijderen.
Bij voorbaat dank.

Als je het uurwerk via de achterzijde kunt verwijderen zit daar de wijzerplaat op vast en valt ie dus vanzelf van die ring af.

Echter, het weer monteren van de wijzers vergt wel enige behendigheid. Ze zijn er ook niet voor niks afgevallen zeg maar, dus er zal wel iets mee aan de hand zijn (is het horloge gevallen misschien?).

Hoe dan ook, als je dit horloge echt weer gemaakt wil hebben zou ik aanraden om er nu mee naar een horlogemaker te gaan - niet naar een batterijverwisselaar. Hou er rekening mee dat de arbeidskosten van een horlogemaker heel goed, en terecht, in de buurt kunnen komen van de prijs van een DW horloge.

2 likes

Dit dus. Ik zou een nieuwe kopen. Een Chinees plakmerk als DW is niet gebouwd om nog te herstellen. Een beetje zoals je een Ikea kast niet uit elkaar moet halen en dan verwachten dat ie weer in elkaar gaat :grimacing:.

11 likes

ga naar een horlogemaker, kost echt niet de wereld om ze er weer op te zetten. Niet zelf prutsen. We willen je allemaal graag helpen hier, maar een modelnummer zegt niet veel van een DW. Van een Omega of zo kun je de documentatie opzoeken, maar van deze “mode” merken is er niets, dus ga gewoon naar de vakman, die doet dit echt bijna dagelijks als hij ook voor een juwelier werkt.

Voor dit geld zou ik mijn verlies pakken en een nieuwe kopen.

Zoals eerder gezegd is de stift hoogstwaarschijnlijk maar geschikt om de wijzers maar 1 keer op te drukken.

En de rekening van een horlogemaker zal in de richting gaan van de nieuwprijs als ze er uberhaupt al aan willen werken.

Dus het kapotte horloge bewaren voor de band en pushpins mochten dat afwijkende maten zijn en een nieuwe kopen lijkt mij het handigste.

Ligt een beetje aan welke DW kast, je hebt modellen waarbij het uurwerk (met plaat) er via de achterkant uit kan, maar je hebt ook modelletjes, waarbij het via het glas moet.

Nu vraag ik me wel af hoe die wijzers eraf geraakt zijn met een simpele batterij wissel? Ik vermoed twee opties;

Meest waarschijnlijke;

• Het horloge is tegen de grond gekletst (die pers deksels op die goedkope kasten zijn verschrikkelijk).

Andere mogelijkheid;

• Het hele uurwerk is uit de kast geweest en op de wijzerplaat gelegd.

In beide gevallen is de kans groot dat de asjes gebroken zijn. Als dit niet zo is, blijft de vraag waarom ze er zo gemakkelijk afgekomen zijn. Dan rest nog de vraag in hoeverre herstellen de moeite waard is.

Als het uurwerk/plaat er via het glas uit moet, moet je waarschijnlijk met luchtdruk via de kroon tube het glas eruit persen. De vraag is of je daar ooit nog een goed horloge van krijgt daar het niet de stevigste goedkope quartz horloges op de markt zijn en ik vermoed dat je geen pers hebt om hem weer terug in elkaar te zetten?

Ik vrees een total loss. Heb je foto’s?

3 likes

Dat zou al enorm helpen inderdaad. @petervanbeurden ; upload de situatie even voor ons. Want dit zijn bepaald geen horloges voor het leven, maar als het een beetje te doen is kan er nog wel wat aan verholpen worden. Wat TS schrijft - wijzers losgeraakt bij het vervangen van de batterij - dat kan normaliter niet.

Het is dat ik vandaag zowel aan een stel erg matig afgeregelde Seiko 5’s heb gewerkt, maar ook aan een kwarts GS GMT. Ik gun iedereen zijn plezier. Maar het moet wel uit kunnen natuurlijk. :sweat_smile: :innocent:

1 like

Inderdaad zeg. Dit gebeurt me niet vaak.

3 likes

Nee DW gaat via het glas eruit, en meestal breekt het glas met demontage

2 likes

Mocht je dit bij een juwelier hebben laten doen, dan zou ik daar naar toe gaan en kijken wat er te regelen valt.

1 like

@petervanbeurden lees net je profiel.

Het zijn imo geen waardevolle horloges, dus je zou het net zo goed zelf kunnen proberen. Geen idee hoe je het glas erin gaat persen of de wijzers erop gaat drukken zonder materiaal, maar misschien ben je creatief genoeg.

Onderstaand twee videos hoe je als leek, het glas eraf kan krijgen met niet al te veel tools of professionele kennis. Houdt er rekening mee dat de kans groot is dat het glas stuk gaat en/of de dunne kast vervormd.

Onderstaande videos zijn niet echt hoe het hoort, maar gezien de waarde van het horloge kan een beetje gebeunhaas je minimaal wat plezier opleveren en in het beste geval lukt het je ook nog.

Worst case scenario is dat het horloge de prullenbak in kan. Maarja… Dat zouden de meeste hier op HF al gedaan hebben bij het probleem waarmee je het topic opende. Succes :ok_hand::+1:

Als slot een video voor het opzetten van een wijzers, gemaakt voor beunhazen in een concept waarbij de koper diens eigen horloge assembleert. Geen perfecte manier, maar ook hier weer. Voor de DW volstaat het waarschijnlijk prima.
Zonder tools gaat het nog steeds niet, maar dan heb je wel een startpunt.

Edit;
Waarschuwing voor overige leden;

Gebruik bovenstaand filmpje voor het plaatsen van wijzers, niet voor mechanische horloges of duurdere quatz uurwerken. Er is geen ondersteuning in de uurwerkhouder, waardoor het risico erg hoog is dat je of de hoogte speling van je seconden rad verkloot (je drukt het lagersteentje in een andere positie) of zelfs het lagersteentje kapot/eruit drukt. Ook kan het gebeuren dat sommige erg dunne quartz uurwerken buigen en onherstelbaar beschadigen.

Wees gewaarschuwd. Laat dit het liefst door een horlogemaker doen of koop geschikt materiaal. Voor het horloge van de kleindochter van TS is dit echter het proberen waard.

7 likes

Nash, Dit is hoe ik me hulp voorstel aan een volslagen leek als ik ben. Dat betekent nou niet meteen dat het horloge van mijn schoondochter gerepareerd wordt door mij, Maar ik kan het proberen nu ik weet dat de enige manier om bij de wijzers te komen bestaat uit het op een van de getoonde manieren het glas verwijderen en de wijzers er weer op. Bij het verwijderen van de batterij bleek het quartz-uurwerk los op de achterkant van de wijzerplaat te zitten. Wat me verbaasde. Ik zie wel 2 nokjes voor het positioneren van het uurwerk, maar geen lijmresten. Ook kan ik me niet voorstellen dat het uurwerk alleen door de wijzers en de stift waar de kroon op zit, op zijn plaats wordt gehouden. Waarschijnlijk zijn de wijzers losgeraakt door het verwijderen van de batterij zonder dat het uurwerk met enige tegendruk op zijn plaats is gehouden. Wie de batterijen tot 2 maal toe vervangen heeft, moet ik aan mijn schoondochter vragen.
Zit het uurwerk normaal genomen gelijmd op de achterkant van de wijzerplaat bij dit merk? Of is het anders bevestigd? Vaan schroefjes is géén sprake.
Dank voor de hulp.

1 like

Bij een daniel Wellington weet ik het eerlijk gezegd niet exact, maar de kans is groot dat de wijzerplaat pootjes enkel door frictie, via pootjes in kleine gaatjes in het uurwerk gehouden wordt. Dat zie je wel vaker bij wat goedkopere horloges.

Dat het hele uurwerk verder los in de kast zit is toonaangevend voor de verdere kwaliteit lijkt me. Normaal zit er bij ook de goedkopere uurwerken minimaal een spacer die alles op zijn plek houdt. Die is trouwens ook te zien op het eerste filmpje dat ik hierboven plaatste. Is die ook kwijtgeraakt tijdens de batterij wissel?

Bij de wat duurdere uurwerken zit de wijzerplaat vast met schroefjes of schuifjes en het uurwerk zelf eveneens.

Kans is ook groot dat de pootjes van de wijzerplaat afgebroken zijn bij eerder geschetste vermoedelijke val door de batterij wisselaar. Vervolgens heeft de wijzerplaat de wijzers losgetrokken.

1 like

Gerard,
Met dat kopen van een nieuw horloge heb ik van meet af aan rekening gehouden. Ik beschouw het dus meer als een uitdaging. Maar de wijzerplaat zit duidelijk achter iets wat op een ring lijkt, maar zo als ik nu begrijp zit zowel de wijzerplaat als het glas vanaf de voorkant van het horloge gemonteerd. Ik zie duidelijk een naad tussen wat de kast (met uitsparing) blijkt te zijn en de achterkant van de wijzerplaat,
Ik weet niet hoe ik een afbeelding kan toevoegen om het te tonen. Bedankt,

1 like

Dan is het een leuke uitdaging inderdaad Peter,

Maar dan kan er ook weinig verder verloren gaan. Zonder foto’s is het wel lastig er verder iets over te zeggen of te adviseren.

Met dat groen omcirkelde icoontje kun je eventueel foto’s uploaden.

Pootjes van de wijzerplaat zullen afgebroken zijn door een val of stoot… en de man van het batterijtje gaat pech gehad hebben, toen die er dan aan begon te friemelen voor het batterijtje zijn de wijzers los gekomen.

Maar volgens mij zou de oorzaak gezocht kunnen worden VOOR batterijplaatsing.

2 likes

Zoals duidelijk is zitten de pootjes nog gewoon aan de wijzerplaat. Maar hoe zat het uurwerk bevestigd. Dat is me een raadsel. ik kan me niet voorstellen dat alleen de stift waarop de kroon zit, het uurwerk op zijn plaats houdt. Van lijm is er geen spoor. ook niet op het uurwerk. Met dank.