Waar ik moet kijken om beweging te zien bij een Quartsuurwerk was de vraag. Bij dit type horloge.
Of is er zelfs met een loep nergens beweging waar te nemen?
Vanaf de achterkant kun je de raderen die het dichtst bij de stappenmotor zitten wel zien bewegen als hij loopt, maar daar heb je meestal wel een loep bij nodig.
Hangt ook een beetje van het uurwerk af. Soms zitten de raderen helemaal onder de bruggen en dan moet je door de lagerstenen heen kijken.
Dank. Ik ga kijken. In eerste instantie dacht ik te moeten kijken naar een hen en weer gaande beweging door het pulserende quarzkristal. En ik vermoedde dat ik dat moest zoeken in de nabijheid van de spoel.
Wel knap dat je ermee bezig bent Peter, maar heb het gevoel dat wat kennis van de werking van een quartz uurwerk misschien wel een goed startpunt is.
Bij gebrek aan beweging, kan je het uurwerk niet horen tikken, ik bedoel de stappenmotor?
Nee, die hoor je echt niet.
En het kristal beweegt ongeveer 32000 keer per seconde in een afgesloten buisje, dat zie je ook dus niet. Gewoon door de steen heen kijken met goed licht en een sterke loupe.
Goed bezig Peter, u komt er wel al dan niet met vallen en opstaan!