Ik ben nu al 2 dagen ( met tussenpoze ) bezig om de minutenwijzer exact op de indexen te krijgen , en dan bedoel ik ook EXACT.
Telkens met het indrukken van de kroon lijkt t of de minuten wijzer klein beetje verspringt , waardoor t erg lastig is om de wijzer exact op de index te krijgen, of moet de wijzer eerst "pakken " en ligt hier het probleem ??
Is hier een trucje ,of werkwijze voor ?? en zitten hier meer van die pietlutten >X , of ben ik de enige met deze tic hier :S
Hoe je hem ook instelt…vroeg of laat staat ie toch wel een keertje precies op de index…of zie ik iets verkeerd ?
Ik denk dat je bedoelt wanneer de sekondenwijzer de 12 passeert, de minutenwijzer precies in lijn staat met de index ?
Ik herken het, want dat heb ik ook graag, maar ik houd een tolerantie van plus of min 10 sekonden aan, want dat zie je bij het aflezen van de tijd niet.
Nu weet ik uit ervaring wat mijn horloges doen…de ene heeft een halve minuut nodig om de minutenwijzer mee te nemen, dus daar houdt ik dan rekening mee. Sommige horloge stel ik achteruit in, enz. Soms in een keer perfect, soms niet.
Bij het indrukken van de kroon wordt de kroon vaak verdraait en dan begint het probleem alweer…dus tik ik soms met een potlood de kroon terug. Soort drumbeweging met de potlood.
Je zult merken dat bij een aantal goedkopere quartzen je kunt doen wat je wilt…maar perfect krijg je hem niet, Vaak veel speling in het mechanisme of aan de ene kant van de wijzerplaat staat ie perfect…30 minuten verder niet meer. De sekondenwijzer laat dan ook een verschil zien met zijn “stopplaats” rondom de wijzerplaat.
De echte remedie…een horloge zonder sekondenwijzer of een Meistersinger Einzeiger
Ik doel idd op als de secondewijzer op 12 staat de juiste index exact wordt aangeduid , en dit is bij deze Certina ook mogenlijk, alleen lastig voor elkaar te krijgen ( aanhouder wint , dus komt goed ) gelukkig is t een automaat , dus secondewijzer zit altijd al goed kwestie van beetje geluk denk ik ?? om m perfect te krijgen.:+
Wat wel eens helpt;met de kroon de minutenwijzer tot net voorbij de juiste stand draaien en daarna iets terugdraaien tot hij goed staat!
Het is belangrijk dat de laatste beweging het terugdraaien is,dus als je hem te ver terugdraait de hele procedure herhalen.
Wat bij mij goed werkt (punt is bij elk horloge anders) is de secondewijzer een aantal seconde voor het hele uur stil te zetten ( op bv 37sec, bij de ander op 45sec), en de minutenwijzer precies op de minuut. wanneer de klok of horloge waarmee je hem gelijk zet, op de stand komt van de secondewijzer, duw je de kroon in. De minutenwijzer pakt dan vrijwel precies rond de minuut.
Uit ervaring weet ik zo’n beetje welk horloge ik op welke seconde moet zetten.
Mijn speedmaster date: seconde: 37, co axial GMT: 48 enz.
Hartelijk dank voor alle hulp , en tips.
Wat bij de Certina bleek te werken, was de tip van flieger63 ; voorbij de juiste tijd draaien en dan terug naar de juiste tijd, waarna de kroon voorzichtig en gecentreerd terug drukken. Dit was meteen bingo , de tip van marijn probeer ik een volgende keer ook .
Ik ben dus niet de enige die het belangrijk vind dat de minutenwijzer als de secondewijzer op 12 staat exact de index aanwijst
Groeten Sander
Je bent inderdaad niet de enige. Ik erger me blauw aan klokken waarbij het onmogelijk is de aanwijzing perfect in te stellen. Ik bedoel, je betaalt een (vaak behoorlijk) bedrag voor een mechanisme dat wordt verondersteld op zijn minst drie functies te verrichten (vaak veel meer, maar dat terzijde).
Namelijk :
Het huidig uur plus de verstreken minuten sinds dat uur en het aantal seconden na die minuut. Waarbij alles vloeiend en in sync moet worden weergegeven. Niet meer en niet minder. Bij zowel automaten als quartz horloges moet je wel even wat moeite doen om dat correct in te stellen.
Bij sommige horloges lukt dit moeizaam om de simpele reden dat de speling op het mechaniek makkelijk roet in het eten gooit. De eerder gegeven oplossingen werken in de regel wel.
Citizen heeft op een aantal modellen dat probleem helemaal geëlimineerd door de gebruiker alleen de mogelijkheid te geven via het digitale schermpje de tijd in te stellen. De wijzers volgen dan vanzelf (Skyhawk). Maar bij andere modellen (inclusief Citizen) deugt er niets van omdat de wijzers zelf niet goed zijn gemonteerd (of afgesteld) :
of :
De Seiko heb ik teruggestuurd ter reparatie en zie, het kan dus wel (mag ook wel voor een klok van een kleine duizend Euro) :
Zowel de secondewijzer als de dagwijzer is vervangen en correct gemonteerd en volgens de reparatiebon is tevens de minutenring vervangen (?).
De Citizen komt uit Singapore, ik heb het maar zo gelaten…Als er iemand is die dit in orde kan maken voor een redelijke prijs dan houd ik me aanbevolen. Ik draag het ding zelden…omdat ik me er blauw aan erger…
Dus inderdaad, je bent niet de enige. Of we een stelletje zeikerds zijn ? Ik vind dat als je een boel geld neertelt voor een horloge, je mag verwachten dat het doet waar het voor ontworpen is. Punt.
Tsja … de een is de ander niet he , ik ken een hoop mensen die het niets kan schelen ofdat het horloge paar minuten afwijkt , en al zeker niet dat de minutenwijzer en secondewijzer op de index komt.
Ik kan er al niet tegen als bv een schilderijtje scheef hangt , laat staan mn nieuwe horloge niet goed loopt en niet de goede index aanwijst.
Weet ook niet ( of wel ) wat nu het handigst is…;)
ik herken het de seconde wijzer van mijn ecodrive citizen gaat niet precies over de index’n draaien aan de kroon helpt niet
Af en toe doe ik als of ik het niet zie, maar ik sta op het punt om met de internationale garantie naar een juwelier te gaan wie weet kan die h’m even tegenhouden/rechtzetten
Wellicht helpt het te horen dat er meer zijn zoals jij…
Wat ik vaak doe, bij mechanische klok zonder datum, is wanneer de wijzers goed staan, maar de klok ivm tijdje niet gedragen zijn stilstaat, niet met de wijzers gaan rommelen, maar de klok weer laten lopen op de tijd waarop hij stilstond.
Dan heb je het probleem maar een keer…en daarna nooit weer!