Wijzers terugdraaien om horloge op tijd te zetten?

Is mij door een een horlogemaker verteld,

Juist.

Andere oplossing: de Explorer die om de pols zat wegleggen en de Planet Ocean uit de kluis halen. Nieuwe ronde, nieuwe kansen :watch:

1 like

Gewoon draaien, kan prima. Ook terugdraaien dus.

Alleen niet tussen 22:00 uur en 02:00 uur. Dit heeft te maken met het verspringen van de datum.

Maar ook als dit een keer gebeurd, zal het wel loslopen.

1 like

Al mijn horloges staan stil(op de GS na) dat krijg je met 12 van die krengenā€¦

1 like

Dat klinkt alsof je het over een Citizen Promaster Tough, Seiko Tuna of mijn Lord Matic hebt. :slight_smile: En je sloeg uurwerk verwijderen over. Ik zou het niet in de kast doen.

In alle andere gevallen: Bodem er af wippen, draaien of schroeven, kroon er uit, uurwerk er uit, wijzers er af, etc.

Of je koopt een radiografisch/GPS sync horloge. Die pak je gewoon op en ze staan goed. :slight_smile:

2 likes

Zoooo saaaaiii :wink:

Heerlijk je OCD even loslaten om de minutenwijzer weer exact uit te lijnen :grinning:

Voor degene met Seiko 7Sxx uurwerken, is er nog de back-hack. Kende het zelf eerst ook niet, maar vond het op het internet. Wil dus gewoon zeggen, dat je heel kort de wijzer terug draait, en dan stopt de secondewijzerā€¦ En vreemd genoeg werkt datā€¦

1 like

Niet waar, dit geldt alleen voor het bedienen van de datumsnelverzet. Tijd terugzetten mag altijd, ook tussen 22:00 en 2:00.

Tja, mechanische uurwerken (of, nou ja, alle analoge uurwerken zijn mechanisch, maar ik bedoel door een veer aangedreven horloges met een klassiek echappement) kun je gewoon een uurtje terug zetten zolang je het maar niet in het dag/datum-verzet tijdsbestek doet.

Wat hier aangegeven wordt: Heb je een breekbare vintage, dan zou ik eerder vooruit dan achteruit gaan.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen perpetual calendar of alarm/sonnerie-achtige complicaties heb liggen, dus ik heb het gewoon over driehanders en chronografen.

De Chronomaster HAQ waar ik achteraan zit heeft een los verzetbare urenwijzer, daā€™s nog toffer, daar ontloop je de hele discussie mee. :slight_smile:

Ik denk dat je het per horloge gewoon even moet bekijken. Ik zou het met mā€™n Lord-Matic niet doen omdat die een dag/datum-constructie heeft die wat gevoelig is, en het uurwerk al 49 jaar oud is.

Voor al mā€™n standaard sellita/eta bakken? Geen probleem.

2 likes

Vast, maar als je tussen genoemde tijden gewoon niet kloot met je horloge, komt het altijd goed

1 like

Dat klopt :blush:

1 like

Ik weet het, ik wilde het aanschouwelijk houden. Ik ben tenslotte geslaagd voor het examen Watch Technician van het British Horological Institute. (Het theoretische gedeelte, weliswaar :joy: )

3 likes

Misschien een goed idee om even aan te kaarten wat er gebeurt als je Ć¼berhaupt aan de tijdsverstelling draait. Waarom is het bijvoorbeeld zo dat je niet gelijk je echappement molt? Er zit een slipkoppeling tussen. Bij een eta is dat deze:

Hier zie je een leuke constructie, want waarom zit dat niet gewoon op mekaar geklonken? Nee, de twee dwarsliggende spaken werken als veer en sluiten het in het midden liggende deel op, want daar zit een groef in. Als je een uurwerk ook serviced is dit iets wat je niet over het hoofd moet zien om te smeren. Oh en de bovenkant van het ā€˜buisjeā€™ daar zit dus je minutenwijzer op vast.

De buitenkant van dat tandwiel wordt via de vertraging (tandwieltjes) van het uurwerk aangedreven. En die vertraging wordt door het echappement aangedreven (balans, vork en echappement wiel) De binnenkant wordt dus aangedreven door wat tandwieltjes vanaf de kroon, en zodra je dat doet blijft het grote tandwiel dus stil staan.

Eigenlijk zet je dus wel degelijk een beetje kracht op je echappement als je de tijd versteld, maar de fabrikant houdt er wel rekening mee dat de frictie op dat minuten wiel zodanig is dat de kracht niet te groot wordt, en dat geldt voor het draaien in beide richtingen.

6 likes

Bij sommige uurwerken gaat met een backhack de secondewijzer zelfs een stukje achteruit lopen. Sommige Miyota 8000 serie bijvoorbeeld.