Wijzers Tissot draaien niet mee

Beste forumleden,
Gaarne vraag ik jullie advies voor het volgende probleem.
De meeste vragen en antwoorden over niet meedraaiende wijzers heb ik gelezen. Maar het lijkt of de wijze waarop de wijzers van mijn automatische Tissot Seastar uit 1971 vastzit aan de aandrijving anders is. Uit het uurwerk steekt een heel dun asje met een dikte varierend van 0,2 tot 0,4 mm. Het hele asje draait met de snelheid van de secondenwijzer. Over het asje gaat een buisje waar de grote en kleine wijzer aan vastzitten aan de ene kant van de wijzerplaat en aan de ander kant voorzien is van 2 tandwieltjes. Aan de bovenkant van het buisje, dat iets korter is dan het asje, kan de secondenwijzer op het asje worden geschoven en heeft zijn normale omloopsnelheid. Aan de onderkant rust het buisje met het kleine tandwiel op een cilindertje dat met een snelheid draait van de grote wijzer. Dat cilindertje behoort dat buisje met wijzers mee te laten draaien maar doet dat totaal niet.
Weet iemand hoe dit gemaakt kan worden?
Bij voorbaat dank,
Lex

2 likes

Zo te zien is je minutenrad afgebroken. Dat wordt helemaal uit elkaar en het rad vervangen.
Waarschijnlijk ook de minutenpijp als je het afgebroken stuk er niet meer uitkrijgt (maar denk dat dit wel lukt).

3 likes

Jammer van die mooie blauwe wijzerplaten van Tissot. Ze raken zo snel verweerd.
Net als deze Tissot…(Die in de verkoop gaat).

2 likes

Poeh, de as van het minutenrad is afgebroken in de minutenpijp.
Daarnaast zijn ook beide wijzerplaat pootjes afgebroken als ik het goed zie.

Deze wijzerplaat is ooit met een koevoet er vanaf gehaald lijkt wel.

Voor een nieuw minutenrad mag het hele uurwerk uit elkaar. En mogelijk dat de as van de secondewijzer ook krom is door het afbreken van de as van het minutenrad.

3 likes

Dank voor de diagnose. Herstel is ingewikkelder dan ik heb gehoopt

1 like

Tsja opzich is het niet echt veel werk, als hij een beurtje zou nodig hebben moet hij toch uit elkaar.
Maar wel een bizarre schade, heb ik nog nooit eerder gezien.

Ik heb hem ca 10 jaar gedragen. Toen hij wat haperde laten repareren en een onderhoudsbeurt gekregen. Na een jaar liep hij weer niet goed. Toen maar overgestapt op digitale casio’s en daarna namen de smartphones de tijdsfuncties over.
Pas sinds kort dacht ik met weemoed terug aan die batterijloze fijnmechanische wondertjes.
Ik wist mijn Tissot Seastar uit 1971 nog te vinden. Ik wond hem op, zag de secondenwijzer lopen, maar grote en kleine wijzer bleven in dezelfde stand staan. Heb toen zo’n setje horlogegereedschap gekocht en ben zonder enige kennis aan het demonteren geslagen. Toen moeten de wijzerplaatpennetjes zijn afgebroken.
Met veel macro-opnames probeerde ik te achterhalen wat de grote en kleine wijzers aandreef.

Met jullie diagnoses is het mij nu wel duidelijk geworden.
Verdere demontage en montage zal een heel avontuur worden, nog afgezien van de vraag of de kapotte onderdelen nog wel te krijgen zijn …

1 like

Die onderdelen zijn er nog wel hoor, misschien eens een horlogemaker zoeken en een prijsopgave laten doen? Zou toch zonde zijn om hem terug in de la te leggen.

Doet hij het nog?