Wijzers van Omega verzetten lukt niet meer. Wat nu ?

Ik wou het eerst in het domme vragen topic zetten.
Ik heb een Omega Geneve Cal.101 Ref.166.0173
Jaren 70 horloge met quickset datum, had 'm al een jaartje niet om de pols gehad, ik nam 'm dus, datum stond op 22 en de datum quickset ging al wat stroef dus ik dacht, ik draai de wijzers wel even door tot 26, dat ging goed en toen opeens ging het heel stroef en knapte er precies iets en nu lukt het niet meer om de wijzers te verzetten Horloge loopt wel nog en houdt goed tijd. Iemand enig idee wat eraan scheelt? Is dit makkelijk te herstellen? Fotootje van de Geneve van het web. Bedankt alvast voor jullie advies.

2 likes

Er is een lijst met goede horlogemakers op hf. We kunnen wel allemaal gissen, maar met een dergelijk horloge is dat de weg die je moet gaan

1 like

Tandjes gebroken van het wijzerverzet rad? Werk aan de winkel!

Klinkt als iets geforceerd en afgebroken…

Heel lastig om dit zo te beoordelen. Even langs brengen bij een goede uurwerkmaker en hopen dat de schade meevalt.

Als je aan de kroon trekt nu, trek je hem dan uit het uurwerk?

Uurwerk is geen cal 101 maar 1012 en er is zeer waarschijnlijk een rad of rondsel gebroken doordat de wijzerklemming droog liep. Vraag @PeterLC eens, hij heeft er wel ervaring mee.

3 likes

Bedankt allemaal, tja, ik ga eerst eens langs bij de lokale juwelier voor een diagnose, hij wordt altijd vrolijk als je nog eens een horloge ter reparatie krijgt aangeboden. Mijn ouwe Seikos heeft ie al onder handen genomen, deze Omega kan je waarschijnlijk niet herstellen als er iets stuk is en onderdeel moet worden vervangen, maar hij kent dan vast wel iemand … Ik breng hier dan wel verslag uit

Diagnose heb je al en een juwelier is in 90% of meer, geen horlogemaker. Bij openen alleen maar extra risico op beschadigingen.

5 likes

Over naar een juwelier gaan: dat zijn toch tegenwoordig alleen maar verkopers, joh. Ga zoeken naar een horlogemaker.

Naar een juwelier gaan voor horloges is zoiets als naar een vakkenvuller van albert heijn gaan en vragen om advies voor een wijntje. Je hebt juweliers die echt serieus goed zijn, maar die zijn schaars. en dan zijn het vaak ook nog eens edelsmeden en geen horlogemakers.

2 likes

Als iets stroef werkt, onmiddellijk stoppen met de handeling die je aan het doen bent. (Als het al niet te laat is natuurlijk.)

Komt door gebrek aan onderhoud, anders moet dit gewoon prima blijven werken. :wink:

Gebrek aan onderhoud resulteert vaak in extra defecte onderdelen. Hier is het bewijs volgens mij geleverd vrees ik.

2 likes

Ja, ik weet ook wel dat de lokale juwelier de reparatie niet zal kunnen uitvoeren, maar hij kan waarschijnlijk wel doordvies geven wat er moet gebeuren, het is wel iemand met stielkennis en horlogepassie, en een oude punk zoals ikzelf, ik vertrouw de man wel, dus spring daar eerst even binnen

1 like

Kroon blijft zitten, maar als je hem terug induwt steekt ie nog een beetje uit, en kan je drukken voor de datum quickset, die loopt een beetje stroef

Ok dus in ieder geval geen gebroken stift. Hij zal in ieder geval open moeten voor een beurtje.

@Lieuwedv heeft er meer ervaring mee, en hij doet ze ook liever dan ik. :wink:

1 like

Ik ben erelid van de 1010 serie liefhebbers club, mocht die bestaan :grin: Heb je nog onthouden waar de wijzerklemming zit Peter? :wink:

Maar goed even ter zake. Ik neem momenteel liever geen reparatie werkzaamheden aan. Dit jaar staat voor een groot deel in het teken van een nogal rigoureuze verbouwing van ons huis, hier steek ik veel uren in. De tijd die ik heb voor horloges gaat vooral naar het handels aspect van mijn bedrijf.

1 like