Hallo allemaal,
Ik ben er weer met een klein vraagje. Het horloge waar ik mee bezig ben heeft gouden wijzers met een zwarte streep aan de binnenkant. Helaas is bij 1 wijzer die streep praktisch weg. Hoe kan ik dit het beste weer mooi maken? Lijkt mij niet dat wat zwarte verf aan de achterkant de oplossing is…
Nou dat zou toch best eens kunnen! Met lumen doe je immers hetzelfde? Maar er is vast iemand die weet hoe het officieel hoort!
Had het gevoel dat lumen misschien een wat dikkere substantie heeft. Maar ben benieuwd.
Met enig oefenen is dat zelf ook wel te doen, maar als je het netjes wil en het is een horloge waar je blij mee bent zou ik er ff mee langs een horlogemaker gaan. Is niet zo ingewikkeld.
Is meer een oefen horloge juist om een beetje te leren hoe het werkt.
Iets dikkere verf, als het mislukt krab je het er weer af!
Bij een Rolex niet zo proberen;)
Hoi,
Ik gebruik de zwarte nagellak van m’n vrouw. Wijzer tussen twee stukken rodico plaatsen. Onderzijde naar boven.
Nagellak (drupje) op een kartonnetje en met een afgedankte oliegever of naald van onder naar boven in een vloeiende beweging de lak smeren. Door de cohesie plakken de moleculen aan elkaar en aan de wijzer en wordt deze opening netjes gevuld.
Even laten drogen en klaar…
Succes en laat je een foto van het resultaat zien?
Serge
Het is zeker niet perfect, maar voor een eerste keer toch erg blij met het resultaat. Was gelijk even naar de winkel gerend voor zwarte nagellak.
Gezien het model wijzers: lijkt wel jaren 50/60, heb je gecontroleerd of er geen radium-226 aanwezig is/was?
Bij Rolex doen ze het vast niet zo, maar wellicht niet eens beter!!
Ik heb speciaal voor de vintage wijzers een geigerteller aangeschaft. Goedkoop ding, maar vast niet verkeerd voor een algemene indicatie. Hij geeft 2 waarden: elektromagnetische straling en die is al snel aanwezig
en radiografische straling. Maar tot mijn verbazing slaat die nog nergens op uit. Helemaal niets!?
Klopt dat wel of doe ik iets fout?
Ik heb wel een tiental horloges van 1950 of ouder!
En evenveel losse wijzers in een doosje…
Hoi Bas,
Elektromagnetische en ioniserende straling zijn 2 geheel verschillende dingen. Radium is radioactief en geeft ioniserende straling af wat gemeten kan worden met een GM (Geiger Muller) teller.
Welk merk en type meter heb je? Deze moet op zijn minst een uitlezing in CPM hebben en liefst in uSv/hr (micro Sievert per uur). Kun je een foto van de meter posten?
Achtergrondstraling in Nederland is altijd rond de 0,1 of 0,2 uSv/h en bij aanwezigheid van radium wijzers moet je een duidelijke toename zien van ca. 1 tot soms wel tientallen uSv/h.
Ik ben even het weekend weg. Ik weet het merk niet uit mijn hoofd. De Geiger Muller meter geeft altijd 0,0 microsievert. Ik hoop dat ik niet onveilig werk door een verkeerde instelling of defect apparaat! Maandag zal ik even een fotootje maken! Alvast bedankt!
Ik heb voor deze klusjes een basispakket modelverf gekocht.
Goeie tips weer hier, en mooi resultaat Rick!
Dat is wel opvallend. Je meet altijd wel iets, zeker buiten qua kosmische straling. Al mijn tellers op werk zitten altijd wel rond de 0,1 uSv per uur.