Wijzertje wisselen van mijn oude Speedy :)

Nadat via O. Frei de originele vaantjeswijzer voor mijn Omega Speedmaster, 145.012 uit 1967 gearriveerd was, was Ferrie Schweitzer, mijn Omega Hofleverancier/reparateur/adviseur, weer zo vriendelijk om de oude/nieuwe wijzer te vervangen door de nieuwe/oude, snapt u het nog?
Verder maakte hij tijdens de werkzame een instructieve fotoreportage voor de thuisknutselaars die ook een originele wijzer op hun Speedy willen zetten. Pas echter op: 1 van de beelden hoort niet thuis in de serie. Aan u om, al dan niet proefondervindelijk, uit te vinden welke handeling dat is … Ferrie, bedankt voor je hulp!

Oude situatie met het verdomd kleine doosje uit de V.S. van O. Frei


Kast openen (met een plastic zakje tegen beschadegingen)


Glazen achterdeksel (rustig maar, de originele heb ik ook nog) verwijderen

Uurwerk eruit

De oude/nieuwe wijzer verwijderen

De oude/nieuwe boven en de nieuwe/oude onder (volgt u het nog?)

Wijzer vastzetten?

Misschien toch maar zo?

Afstoffen…

uurwerk weer op zijn plaats

Geen idee wat ie doet, de batterij aandrukken of zo?

Nog een stofbeurtje

En klaar is Speedy! Ferrie bedankt dat je voorzichtig was met de hamer!

Leuke foto’s en tekst en mooi resultaat! Waar zit Ferrie z’n winkel?

Mooie plaatjes hoor, en van harte met je ‘‘nieuwe’’ wijzer…!!

Maakt hem net even af…

Schitterend resultaat.

mooie verbetering (tu)

In Heerlen, via PB kan ik je zijn gegevens sturen als je wilt.

leueueueueuk,
mooie klok, man !
groet, frank.

Met deze nieuwe chrono-sekondenwijzer is ie helemaal af. Een goede investering…

gr,
Hans Mennink

Ja, het lijkt aanstellerij, maar de wijzer is veel sierlijker, slanker en past gewoon beter in het geheel dan de andere. Wat kun je een plezier hebben voor pakweg 15 Euro he?

hans

Gefeliciteerd! Ziet er mooi uit!

Gr,
Robert-Jan

Merci, ik zal hem aandoen bij de 'lunch/dinner date" :slight_smile:

Voorheen zou ik het verschil waarschijnlijk niet eens hebben opgemerkt, maar eenmaal gezien ben ik onmiddelijk overtuigd van je wisseltruc. Waarschijnlijk is je Speedy nu, zoals ie origineel hoort te zijn. Absoluut een verbetering! Is de secondewijzer het kenmerk waaraan je een pre-moon versie kunt herkennen? O, ja het prachtige opgelegde Omegalogo is er waarschijnlijk ook een.
Zo’n half jaar geleden woei er een Rolex wind over dit forum, nu lijkt de wind uit de Speedy-hoek te komen. In het eerste geval had ik nog net genoeg weerstand, maar nu lijk ik toch voor de bijl te gaan; dwz. dat ik zo langzamerhand aardig besmet raak met het “Speedy-virus”.

Ja, het klopt deze wijzer werd gebruikt voor ‘mijn’ type Speedy maar is moeilijk te krijgen en Omega gebruikt bij door hen uitgevoerde revisies van oude modellen de onderdelen die nog vooradig zijn, ook als het niet de oorspronkelijke typen betreft. Op bijgaand arikel kun je meer lezen over de onderlinge verschillen;
http://www.omega-addict.com/reviews/hands/
en
http://www.speedmaster-mission.net/

zorg dat je antistoffen bij de hand hebt anders ga je, net als ik, voor de Omegabijl. :slight_smile:

Bedankt voor de tip en de waarschuwing. Maar ik ben bang dat het al te laat is voor antistoffen omdat het Omegavirus zich al meester van me heeft gemaakt, met name de Speedmaster met maanfase (#3876.50.31) heeft een onweerstaanbare aantrekkingskracht. Hoe lang is de incubatietijd? :wink:

Neem vast afscheid van vrienden en bekenden. Deze aandoening is terminaal. Maar in de Horlogehemel zijn alle modellen gratis :slight_smile:

Veel hoeft het niet te kosten hoor! Wel zal het lastig zijn om de juiste vaantjes wijzer te vinden (O.Frei heeft ze mogelijk nog) . Hier alvast een kleine handleiding als je het zelf zou willen doen…

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,36393,36393#msg-36393

SORRY: dit hele stuk had moeten staan bij de post van Marijn!!

Supermooi gedaan ! Ferrie is een échte vakman ! Respect ! (tu)

Prachtige foto’s en prachtig horloge.

gr.

Marijn.