Wilt u een hulplijn inschakelen? Ja, graag.

Hoi,

Van iebee heb ik ouwe meuk besteld en die wil ik nu uit elkaar halen om te kijken of ik m dan ook weer terug in elkaar krijg. Niet het hele werk, dat wil ik er in zn geheel uit peuteren om de plaat te kunnen bekijken en misschien het glaasje aan de binnenkant ook een beetje te fatsoeneren. Welnu, ik heb geen idee hoe je de kroon er uit haalt. Trek ik daar gewoon heel hard aan? Duw ik een palletje weg? Heb ik gereedschap nodig wat ik niet kan McGyver-en? Dit moet toch wel kunnen zonder horlogemaker?

Tldr; help

2 likes

Ter hoogte van de kroon zit achterop jet uurwerk vaak een dingetje dat je licht kunt indrukken en dan voorzichtig trekken.
Soms is dat een schroefje. In dat geval: draai deze niet helemaal los, één á twee slagen is meestal genoeg.

En oh ja, zet hem eerst even in de wijzerverzetstand.

Als je een wat betere foto kunt posten kunnen we het juiste schroefje of palletje even voor je aanwijzen.

Succes! :+1:

Ziet eruit als radium lumen. Geen geschikt hobbymateriaal.

3 likes

1 like

Living on the edge. :zombie:‍♂️ :radioactive::biohazard::gear::hammer_and_wrench:

Geef deze even anderhalve draai, nadat je de kroon voorzichtig hebt uitgetrokken. Daarna nog voorzichtiger verder trekken.

2 likes

Super, thanks man!

1 like

Lekker slim om alles op doekjes te leggen.
Olie en vet kan uit het uurwerk worden getrokken, de vezels er juist in…
Uurwerken horen in een uurwerkhouder en onder een stolp heb je die niet neem een schone dop van een fles o.i.d. waar je net uurwerk in kan leggen en zet er een glazen potje overheen tegen het stof.
De rest in plastic bakjes met deksel bewaren.

4 likes

En zet een glas over je uurwerk zodat ronddwarrelend huis stof niet in je uurwerk komt

1 like

Beetje wd40 er op en gaan

4 likes

Hartstikke

bedankt voor jullie vriendelijke adviezen!

En @flowert, jij serieus bedankt.

2 likes

De andere adviezen zijn serieus goede adviezen (behalve die WD40, maar dat begreep je) als je een uurwerk niet viezer wilt maken dan het al is.
Verder: veel plezier met lekker aanklooien, doe wel een beetje voorzichtig met dat lumen. :+1:

1 like

Weet ik wel hoor, tis in dit geval de toon die de muziek maakt. Heb nog een bloem uit het werkje moeten vissen net, geen grap. En nu ik eindelijk weet hoe radium ruikt en smaakt zal ik er verder voorzichtig mee omgaan. :smiley:

Nogmaals bedankt!

4 likes

Wat ik begrijp uit je start bericht,is dat dit je allereerste keer is dat je een (mechanisch) horloge uit elkaar haalt.
Nu is dit niet het meest gecompliceerde uurwerkje maar wel eentje waar je als beginnend hobbybob beter niet aan wil beginnen.

Die jaren 50 horloges met radium wijzerplaten zijn niet echt bevordelijk voor de gezondheid,maar ook onderdelen ervan zijn niet meer te krijgen.

Als je dan een leuke uitdaging wil,haal dan eens een stift uit een Eta 2824-2 om die daarna weer zonder gedoe terug te plaatsen.
:yum:

1 like

Persoonlijk vind ik het leuk, als ik ergens aan begin, er een doel gehaald wordt. Of dat het iets oplevert. Als je zomaar begint aan een horloge levert het vaak een teleurstelling en frustratie op. Tere en kleine onderdelen die makkelijk breken, veertjes (waarvan je niet weet dat ze in een uurwerkje voorkomen) springen weg en zijn voor altijd spoorloos in je Heuga tapijt.
Het werd al geroepen: zoek een eenvoudig ETA uurwerkje. Als je daarna van dit uurwerkje een filmpje van de (de)montage op YouTube zoekt, kun je stap voor stap mee doen. Als het maar een eenmalige actie is, dan is het prima wat je doet, maar als je er iets verder mee wilt is een instructie vooraf aan te bevelen.