Winder

Heren & dames,

Een vraag van een leek: recent heb ik een automatisch horloge aangeschaft, maar draag dit niet dagelijks (slechts enkele keren per maand). Het gaat om een Hamilton Jazzmaster Power Reserve. Nu vroeg ik mij af of het noodzakelijk is om een horlogewinder aan te schaffen. En zo ja, waar moet ik bij de aanschaf op letten (richting, snelheid, etc.).
Alvast dank!

Ciao,
Marbilio

Het is niet noodzakelijk als je er geen bezwaar tegen hebt het horloge, als je het gaat dragen, weer gelijk te zetten. Voor het uurwerk kan het echt geen kwaad als het stilstaat.

hans

Helemaal mee eens. Welkom op dit forum trouwens!

Dag Hans & Tom,

Dank voor jullie bijdragen en het welkom heten. Interessant forum, trouwens!

Groet,
Marbilio

Welkom op het forum!

Een winder is zoals gezegd helemaal niet nodig. Maar het kan wel verrekte makkelijk zijn! Zelf gebruik ik een winder omdat ik regelmatig wissel van horloge en het niet prettig vind ze steeds te moeten zetten.

Een paar punten waar je op moet letten bij de aanschaf van een winder…

  • Een winder moet verschillende aantallen ‘turns’ kunnen maken per dag. Niet elk horloge heeft hetzelfde aantal omwentelingen nodig en er zijn mensen die zeggen dat een horloge dat word overwonden sneller slijt.

  • Een winder moet de mogelijkheid bieden met de klok mee, tegen de klok in en beide afwisselend te kunnen draaien. Sommige horloges worden opgewonden ongeacht welke richting de winder draait andere hebben speciale eisen.

Verder zou ik je willen adviseren niet te veel maar zeker niet te weinig geld uit te geven. Zelf heb ik een winder van het merk birkenstock waar ik zeer tevreden mee ben. Ik heb hierover een review geschreven. Als je het woordje watchwinder gebruikt in de zoekfunctie kom je mijn review snel tegen. Ik denk dat je daar wel wat aan hebt.

Mvg,

Joram.

Goeie winder met mooie plexiglazen kast vind je bij William Wien (www.wwwatches.nl). Rotzooi, maar wel goedkoop vind je www.bensontrade.nl. Deze winders zijn vaak te klein, waardoor grotere horloges niet passen, tevens maken ze teveel lawaai.