Winding direction?

Kan mij iemand vertellen in welke richting deze automatische klokken opgewonden worden?
1.Bidirectional
2.Rechts om
3.links om.

Marathon GSAR.
Orient Mako I.
Steinhardt Ocean One.
Obris Morgan Explorer I.
Invicta 1953.

B. V. D.
Mvg. Wimm1

Heb je het over het met de hand opwinden? Of heb je het over de rotor-richting voor automaten?

En ik neem aan dat je 1, Bi-directioneel bedoelde?

Alles waar een Seiko of SII uurwerk in zit windt via de rotor automatisch bi-directioneel op middels het “magic lever” system. Voor Miyota-automaten is het uni-directioneel.

Voor ETA is het een mix. De standaard SW200 en ETA2824 uurwerkjes winden in beide richtingen op, maar hier heb je een tabel of de watch winder links- of rechtsom moet draaien:

https://watch-winder.store/watch-winding-table/eta/

Wat betreft het opwinden aan de kroon: Ik heb nog nooit meegemaakt dat dat niet van je af was als de kroon rechts zit. Oftewel met de klok mee, als je op de kroon kijkt. :slight_smile: Oftewel naar rechts, vanuit dat perspectief. :slight_smile:

3 likes

Geweldig weer wat geleerd.
Bedankt voor de uitleg!
Ik dacht altijd dat ze allemaal 2 kanten opwinden.
Leek mij ook logies meer effect.
Vandaar dat die horloge opwinders alle kanten op gaan!
Maar wat is Bi en Uni Linksom en rechtsom ?

Sorry,
Ik heb de evt. onduidelijkheden
even gecorrigeerd.

Als ze op een winder zitten, naar
welke kant moet moet de winder
dan draaien is de vraag.

Mvg. Wimm1

De makkelijkste oplossing is gewoon de winder beide kanten op te laten draaien, dat werkt altijd :slight_smile:

Deze watch database is handig voor het uitzoeken van tpd en draaikant per merk/model.

https://www.barringtonwatchwinders.com/turns-per-day/

Instelling watchwinder draaikant moet gelijk zijn aan draaikant zoals aangegeven bij het uurwerk. Waarom? omdat dit wordt aangegeven kijkend naar de achterkant van horloge…naar het uurwerk. Het horloge staat echter weer andersom op de watchwinder, en dus is de benodigde draaikant instelling hetzelfde als de draaikant zoals aangegeven voor het uurwerk. Got it professor? :laughing:

1 like

Snap ik,
Ik wil gaag weten welke richting ze werkelijk de veer spannen omdat ik een winder heb ((voor 4 automaten) die afzonderlijk)) OF rechts OF links om kunnen draaien en niet both ways.

Haha, ja, dan moet je dit helaas uitzoeken (of gewoon alles op links zetten, en wat na een paar dagen niet meer loopt op rechts zetten :joy: )

1 like

:cry:

Maar om antwoord te geven, de Steinhart, Marathon, Invicta zijn volgens mij bi-directioneel, de Obris heeft een 9015, dus die is uni-directioneel. Rechts of links weet ik niet. De Oriënt geen idee :slight_smile:

1 like

Dankjewel,
Hier kan ik iets mee.

Mvg
Wimm1