Winkels die vintage horloges verkopen

Kans is redelijk groot dat je door het horloge virus gegrepen wordt en hier regelmatig “rond hangt”. Veel behulpzame en vriendelijke horloge liefhebbers (m/v) hier. Voor mij inmiddels een dagelijks ritueel om in de ochtend al meteen even te kijken of er nog leuke nieuwe onderwerpen zijn en regelmatig een foto van het horloge dat die dag om de pols zit te plaatsen.

Een verkoper op zn blauwe ogen geloven zou ik zelf niet zo doen. De (vintage) horlogewereld blijft een erg shady business.

Een horloge dat “geen service nodig heeft” of “nagekeken is” (wat dat dan ook betekend) zegt vaak niks. Als je een vintage horloge dagelijks of regelmatig wil dragen is het wel belangrijk dat deze geserviced is door een goede horlogemaker. Dat kan je beter zelf laten doen dus zodat je weet dat het goed gedaan is. Devies: koop particulier bijvoorbeeld op het forum een mooie vintage en laat deze zelf servicen als je van plan bent deze veel te gaan dragen.

En een foto van het uurwerk? Wat wil je daar mee?

1 like

In Schoonhoven zit Rikkoert. Volgens de website hebben die enkele horloges in de categorie tot 500. Ik heb er geen ervaring mee, maar gezien je oorspronkelijke vraag om wat referentiemateriaal is dat wellicht bruikbaar.

Als u mijn eerste bericht goed leest, ziet u dat mijn vraag niet gaat over de reparatie die aan mij is voorgesteld.

Maar omdat er een paar nieuwsgierigen zijn, hier de info die ik heb op het moment.

Ik heb het horloge oorspronkelijk gekocht voor 101 euro. Het gaat om een exactus classic 640. Tenminste, dat nummer stond er bij het lot van de veiling.

Mijn zoon van twee jaar heeft met het horloge gesmeten, daarna liep ie niet meer.

Twee verschillende horlogemakers hebben het klokje opengemaakt. De eerste zei, de balansas is kapot, maar hij zei het onderdeel niet te hebben. De tweede zei, dat de balans-as is kapot, kan gerepareerd of vervangen worden voor 120, maar er is waarschijnlijk meer kapot. Hij heeft wel gezegd wat er aan mankeert, maar ik heb het niet onhouden.

Dit is de enige foto die ik nu heb, want het horloge ligt bij de maker. Het gaat om timefix.

Duidelijk verhaal. Lijkt me een heel schappelijk bedrag wat je betaald hebt. Goed bedenken hoeveel het horloge voor je betekent. Het is geen erfstuk dus de emotionele waarde zal niet hoog zijn. Daarom is het wellicht verstandiger op zoek te gaan naar een vergelijkbaar horloge en deze als verloren te beschouwen. Enige optie is wellicht een donor uurwerk, maar de reparatie kosten zullen al snel meer zijn dan de aanschafprijs.

1 like

Het uurwerkje (o.a. de balans) is dus stuk, als u het caliber nr. van het uurwerkje weet/vraagt zou u daar op kunnen zoeken voor evt. donor onderdelen, dit omdat nieuwe onderdelen voor bijna 100% zeker niet meer te vinden zijn voor een exactus horloge uit de jaren '50. Dit alles met in het achterhoofd of uw exactus het (nog) wel waard is om een dergelijke reparatie aan uit te voeren gezien de lage aankoop prijs.

1 like

Timefix staat wel op de lijst met betrouwbare horlogemakers dus een reparatie daar zal wel goed gaan. Even afgezien van de prijs.

1 like

Helemaal mee eens, mijn likes zijn op voor vandaag dus dan maar zo::+1:t2:

1 like

Ha Frans en Koekoek,

Ja ik begrijp deze opmerkingen. Waarom bij een winkel als er online zo veel moois aangeboden wordt?

Omdat ik hoop dat het horloge in de winkel al een servicebeurt heeft gekregen. Zoals koekoek opmerkt.

Het dilemma is als volgt. Is het beter om mijn Exactus voor 450 te laten repareren, of een andere exactus online aan te schaffen voor minder dan de helft van de prijs?

Online staan er wel een paar die er van buiten net zo mooi uit zien, maar waar ik dus niet van weet hoe het er van binnen aan toe is.

Vandaar ook deze topic met mijn vraag naar winkels waar ze vergelijkbaar aanbod hebben. Horloge van circa 500 euro. Hetzelfde merk met zelfde ‘look & feel’ heeft mijn voorkeur.

Niks op eBay of Catawiki kopen want dan weet je nooit wat de onderhoud geschiedenis is.
Online bij een horlogemaker die bekend is hier, zie de lijst hierboven genoemd.

Als u per se een exactus uit de jaren '50 wilt dan zal het altijd een gok blijven imho. of u hem van een veiling, een onbekende particulier koopt of van een onbekende winkelier.
De wereld van vintage horloges is over het algemeen geen rozengeur en maneschijn :wink:
Zelf zou ik het zonde van mijn geld vinden om uw Exactus te laten repareren voor dat geld.
Ik wens u veel wijsheid en geluk met uw beslissing…

Overigens, dit is bv. toch veel mooier uit de jaren '50 :wink:

1 like

Bij Ed is-ie in goede handen. Het is een *** om mee samen te werken maar een top-vakman. En beiden meen ik. :wink:

3 likes

Ik zou mijzelf ook niet vastpinnen op een merk, er is in de wereld van de vintage zoveel moois te vinden!

Heeft @vouwfietser niet nog wat leuks in deze stijl liggen? Ik meen dat hij regelmatig koopt, serviced en weer verkoopt. Is al jaren lid en betrouwbaar.

Ik heb een mening over zijn werk maar :shushing_face:.

Een goede ga je niet binnen TS budget kopen :wink:

Ik zou het exemplaar wat je hebt als defect verkopen en een andere gaan zoeken.
450 euro reparatie voor zo’n horloge is echt waanzin, zeker als het geen erfstuk is.

Het is vaak gokken of een horloge wel of niet goed loopt als je het online koopt, al is het al 20 jaar niet geserviced en het loopt goed, zou ik dat niet laten servicen.
Zeker als het een horloge van een paar honderd euro is.
Je mag er vanuit gaan dat handelaren dat hoogstwaarschijnlijk ook niet doen met deze horloges.

Inboedelverzekering bellen en laten repareren :man_shrugging:t2:

Horloge zit qua waarde onder het eigen risico.

Tuurlijk wel, niet voor een gouden maar wel voor een vergulde… :wink: