Ik las dat Rolex een GMT MASTER II uitbrengt met pepsi bezel, maar enkel en alleen in witgoud.
Op Rolexfora las ik grote teleurstelling daar Rolex dit horloge in 1 klap quasi “onbereikbaar” maakt voor de modale ( als je daarvan kan van spreken ) Rolex-liefhebber.
Maar nu vraag ik me af waarom iemand in een horloge in witgoud wil kopen.
Goud associeer ik ( ik weet het - verkeerdelijk ) steeds met geelgoud of “rosegold”, want anders zie je het niet eens “dat het goud is”
Ik neem aan dat de look van witgoud veel sportiever/jeugdiger is dan een horloge volledig in geelgoud. ( daar dit laatste ook veel gedragen wordt door auto- verkopers en CEO’s uit de “verzorgende” branche )
Maar waarom dan geen stalen horloge ?
Wellicht ook veel krasvaster en je ziet imho toch weinig verschil ?
Gewoon marketing. Eerst de diehard fans met diepe zakken een dure in witgoud verkopen en over een paar jaar mag het ‘gepeupel’ er een in staal aanschaffen. Ik geloof niet dat Rolex zich druk hoeft te maken over de verkoop van de nu aangekondigde exemplaren.
Gewoon marketing. Eerst de diehard fans met diepe
zakken een dure in witgoud verkopen en over een
paar jaar mag het ‘gepeupel’ er een in staal
aanschaffen. Ik geloof niet dat Rolex zich druk
hoeft te maken over de verkoop van de nu
aangekondigde exemplaren.
+1 dr zijn er ook die denken dat ze em ‘onbereikbaar/exclusief’ houden, maar ik denk ook dat ie er over n paar jaar in staal komt.
witgoud en platina vind ik n mooie subtiele statement. high class, zonder pronkerig over te komen. niet dat rose en geelgoud ook smaakvol gedragen kunnen worden.
Vind witgoud ook erg subtiel als je 't je kunt veroorloven. Heeft inderdaad een aparte glans. Als iedereen op z’n Hollands zou reageren op witgoud, dan kan de halve juwelen/horlogebranche en Rolex beter helemaal stoppen, hun markers zijn ook goud dacht ik en daar zijn hun prijzen ook op gebaseerd.
Zou je dan met het blote oog witgoud kunnen onderscheiden van staal ?
Ik kan er niet over oordelen, wn nog nooit de kans gehad, maar ik twijfel toch sterk.
Geeft men witgoud trouwens ook geen soort coating ?
dat “marketing” verhaal kan wel eens kloppen… nu zogenaamd “exclusief”, over een jaartje in een “iets gewijzigde” uitvoering voor een gunstiger prijskaartje
Ik heb dat ook wel gezien bij mijn modeltreinen verzameling… je kan “Märklin Insider” worden, dan krijg je een tijdschrift en 't privilege om bepaalde modellen te kunnen aanschaffen als insider… exclusieve modellen ja…
dat wil zeggen… voor dat ene jaar… want het jaar erop komt het model in een gewijzigde kleurstelling, of een iets andere uitvoering ook gewoon in de catalogus…
Ik begrijp “witgoud” niet zo… Goud is geel… punt uit… als je een zilverwit materiaal wilt… neem dan zilver, of platina… of… inderdaad… gewoon RVS…
Wit goud is een legering van geel goud met palladium of nikkel (meestal palladium); echter wordt er heel erg vaak een laag rhodium over aangebracht om het slijtvaster te maken.
Of dat echt werkt weet ik niet, volgens mij is rhodium ook vrij krasgevoelig.
Soms is “Witgoud” ook gewoon geel goud met een laagje rhodium over, maar dat zullen ze bij Rolex wel niet toepassen vermoed ik
Soms wordt wit goud ook verward met Platina, wat wel erg krasvast is. Maar ook duurder
't is hoe dan ook in mijn optiek wel een beetje het “kleren van de keizer” verhaal… er zit een bepaald percentage goud in, zodat je het nog goud mag noemen. maar voor de leek is het niet als goud te herkennen. wat is daar eigenlijk de essentie van?.. Nikkel moet je eigenlijk niet willen…
Wit goud is een legering met palladium en is nog duurder dan goud .
Hier een uitleg .
De meest voorkomende zijn witgoud, geel goud en rood goud (zie de afbeelding hierboven). Witgoud is een legering van goud met palladium of nikkel. Omdat meer dan 10% van de mensheid allergisch is voor nikkel, wordt tegenwoordig vooral palladium gebruikt. Dat is echter weer zo duur dat nu ook andere mogelijkheden worden onderzocht, zoals bijvoorbeeld een legering met mangaan. Geel goud en rood goud zijn beide legeringen van goud met zilver en koper; hoe meer zilver, hoe geler, en hoe meer koper, hoe roder het goud wordt. Gouden sieraden maken is dus ook een kunst op zich. Het proces van donkere en er bepaald niet als zodanig uitziende gouderts veranderen in 24-karaats goud komt waarschijnlijk dichter in de buurt van het “maken” van goud dan we ooit zullen meemaken. En wellicht is dat maar goed ook, want het is precies de zeldzaamheid die goud zo bijzonder maakt.
Als je je een volledig gouden horloge kunt veroorloven is witgoudtoch het ultieme statement datje het ding puur voor jezelf draagt? Ik heb een paar keer een witgouden sub in handen gehad. Wat een gewicht, niet te vergelijken met een stalen.
Ik begrijp wel als iemand een witgouden horloge wil kopen. Het is goud, het voelt als goud en het is net zo waardevast. Maar dan wel veel minder pronkerig, tenzij je vol in zon met je witgouden horloge loopt te schitteren. Ideaal dus als je low-key wilt.
Ja… zo kun je het ook zien… weten dat je iets
waardevols hebt, maar er niet mee te koop lopen…
beetje “wolf in schaapskleren”
precies. net zo goed dat sommigen n glashutte original, moser & cue, etc kopen ipv n… nette iwc portuguese, tag heuer, rolex of ander bekend merk kopen. minder pronkerig (kwa imago/merkbekendheid), maar je hebt wel iets kostbaars om de pols.