WISE timepieces;THAILAND'S BEST-KEPT SECRET?

Deze vind ik dan weer heel vet, ik ben dan ook een sucker voor groen en bronze.

Verder blijf ik buiten de discussie over echt damascus of niet, want geen verstand van. Maar het valt me op dat ik geen enkele foto met damascus patroon kan vinden. Zoals de heren hierboven zo mooi hebben gepost.

Tevens vind ik het een leuk gegeven dat ze je horloge essembleren na je bestelling.

8 likes

Even zoeken op damascus en je de diverse modellen.

2 likes

Gedaan, maar kom geen enkel patroontje tegen. Alleen kasten zonder damascus patroon. Althans, op de eerste 7 pagina’s van de algehele collectie.

De foto die ik net heb gepost, is ook een damascus, maar ik zie geen damascus patroon.

Nee, de foto die je geplaatst hebt is een horloge uit de Adamascus collectie maar dan in brons, zoals zo mooi aangegeven is op de linker bovenhoek van de foto… Niet alle modellen uit de Admascus collectie hebben een damascus kast. Verwarrend, maar het zij zo. In de AD7 reeks zitten er wel wat modellen met een damascus kast.

2 likes

Tjeck, ga ik bekijken.

En gevonden. :joy:

Thanks!

1 like

Ook met 24k gouden dial

Was voor mij een nog onbekend merk. Van de website bezien lijkt de prijs/kwaliteit verhouding prima

5 likes

kan dat enkel maar beamen. Bovenstaande is wel echt bling… :sunglasses:

2 likes

Ik vind het erg zuur hoe zuur mensen reageren als iets wordt in twijfel getrokken qua echtheid. :face_with_hand_over_mouth:

Ik heb damascus zien maken, in de smidse waar ik zelf een mes aan het smeden was. Dat is heel arbeidsintensief, langurig en dus duur proces. Het resultaat lijkt nergens op de foto’s. N=1 natuurlijk.

Er zijn veel gekende dingen die wijzen op “namaak” damascus. De grootste rode vlag is overdreven contrast tussen de lagen door acid etching met een extreem regelmatig patroon. Zoals de foto’s dus. :man_shrugging:

Maakt het nog altijd niet minder oké hoor. Maar gelaagd lassen met een contrastzuur ertussen is nu eenmaal geen damascener staal.

Geeft beetje achtergrond:

En daarbuiten vind ik die horloges eigenlijk wel tof om zien. :smile:

8 likes

Hoe ze het nu eigenlijk doen met die damascus, daar lig ik dus niet van wakker. Het resultaat mag er wel zijn. Mooi gedaan van die Thai.

2 likes

Deze dus.

of deze.

1 like

Ik denk dat het wel belangrijk is om onderscheid te maken tussen gelaagd lassen met zuur om het contrast eruit te laten komen enerzijds en volledig namaak damascus patronen vormen op regulier uniform staal anderzijds. Het eerste is zeker niet onomstreden wat de benaming “damasus” betreft maar het tweede is uiteraard gewoon boerenbedrog.

2 likes

Kijk dát is nou eens onderbouwd. :ok_hand:
Super.

2 likes

wordt ook nabehandeling met zuur toch, om het contrast te vergroten?

1 like

Lassen met zuur ertussen?

Klok, klepel…

Damascus ontstaat door twee of meer staalsoorten in lagen te vuurlassen. Dat gebeurt door te verhitten en er dan hard op te slaan, of het te persen. Dan vouwt men dat nog een aantal keren etc etc. Dan kun je nog een beetje draaien, nog eens uit elkaar slijpen en opnieuw in elkaar lassen. De mogelijkheden zijn eindeloos.

Maar stel je bent klaar met smeden, en slijpt het materiaal schoon, of freest een object, horlogekast bijvoorbeeld, dan nog zie je amper lagen in het staal. Wat dan moet gebeuren is etsen met (vaak) een zuur. Denk accuzuur, zoutzuur, of iets als ijzer3chloride.

Lassen met zuur ertussen gebeurt niet. Borax wordt wel gebruikt om het vuurlassen te vergemakkelijken. Maar dat is ook geen zuur.

4 likes

Oh en meer on topic:

1 manier om erachter te komen of het ‘echt’ Damascus is: stuk schoonslijpen/schuren en dan opnieuw etsen. Dus mocht je het ook met 3 kastpoten prima kunnen rooien, dan weet je wat je te wachten staat :slight_smile:

2 likes

Slechte woordkeuze met “ertussen” inderdaad voor iets dat essentieel over lagen gaat :sweat_smile: my bad. “Erbij” was beter geweest.

3 likes

Mijn kennis van Damascus staal is dat het 2 soorten metaal combineert om 2 eigenschappen te benutten.
Flexibiliteit en hardheid om een scherpe rand te behouden, voornamelijk nuttig bij messen en zwaarden.
Niet echt van toepassing op een horlogekast, dus in dit geval puur voor esthetische redenen toegepast.
Het komt er dus eigenlijk op neer: vind je het mooi, of niet?

Ok, ff melden dat de kroon en de gesp ook gemaakt is uit "Damascus"staal, oppassen wat ik hier zeg. Kan dit ook bekomen worden met bovenstaande methoden?

Die is echt schitterend, blijft op mijn radar maar ik heb schrik van het verouderen van dat brons. Heb al van die bronzen horloges gezien die lijken op een bak roest en dat wil ik niet rond mijn pols. Bestaat zo een topic “Waarom goud”, misschien ook een topic maken “Waarom brons”?

2 likes

Ja hoor, geen probleem. Men maakt er ook pennen en allerhande andere spullen van.

Heb zelfs wel eens een Damascus buttplug in handen (en uitsluitend in handen) gehad, maar dat is een heeel ander verhaal.

8 likes