Wispelturige Tissot quartz

Vrijdagmiddag, ben nog aan het werk 't is net wat te warm hier… Ben niet helemaal scherp meer. :sweat_smile:

Het zij je vergeven en of dit ook goed is voor het uurwerk geen garantie maar heb er een pulsar wel netjes mee gekregen :joy:

1 like

Goed om te horen :sweat_smile:
Eigenlijk moet je zo’n wijzeropzetter hebben waar de de wijzer in kunt klemmen, en dan gelijk in de correcte positie erop drukken; zo doen ze dat bij de fabricage ook. Geen idee of zoiets ook te koop is voor een enigszins behapbare prijs. :thinking:

Foto?

Ja, da’s een goeie. Ik heb het volgens mij ergens in een documentaire gezien, of een youtube filmpje. Zien of ik het terug kan vinden :thinking:

Edit; gevonden:

Mocht je haast hebben; het eigenlijke monteren begint op 1:00

Maar net een tikkeltje minder professioneel apparaat zou ik ook vrede mee hebben :grin:

1 like

Hahahah briljant ding maar denk beetje boven budget :joy:

1 like

Ja daar ben ik ook een beetje bang voor. En verder neemt hij ook een hoop plek in op m’n bureau. :sweat_smile:

Maar een handmatige opzetter die volgens dat principe werkt zou al super handig zijn. Eerst de wijzer aan de opdrukker hangen; positioneren, en erop drukken :innocent:

Kijk eens bij AliExpress. Ik meen dat ze daar onder de 100 euro zijn. Ja ja ik weet het, geen Bergeon maar goed genoeg voor af en toe.

1 like

Ik zal eens een kijkje nemen :+1:

Toevallig had ik gisteravond ook zoiets!
Er moest een ander uurwerk in een Junghans van @bbijlhout die niet door wilde lopen.
Rotklus niet alles paste precies, daardoor moest ik ook nog een andere secondwijzer zoeken: asje te dik.

Na de wissel (ook nieuwe batterij): zelfde probleem.
Dus mij bezig gehouden met de contactjes.
Vervolgens gekeken of de wijzers vrij lopen.
Alles in orde.

Tenslotte de as en kroon van de donor geplaatst: Loopt het ding ineens goed!
Deze as was een stukje langer.
Blijkbaar is er iets met het elektronische hacking systeem.

Even de originele kroon er af en de originele as een fractie verlengd en nu werkt het prima.

De lokale horlogemaker zal de pakkingen niet vervangen. Een sportief horloge van 7 jaar oud zou ik niet laten repareren zonder de pakkingen te doen.

Naar Tissot is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing. Ze hebben een all- in prijs en dan zijn er naderhand geen verrassingen + 2 jaar garantie. En dat voor € 180,- incl. onderdelen.

3 likes

Oh sorry, ik bedoelde eigenlijk dat het een best wel bekend probleem is. Toendertijd was het binnen 1 maand dus gratuit inderdaad. In jullie geval lijkt mij pech, maar wellicht coulance, je mag verwachten van een quartz dat dit niet gebeurt.

Succes!