Wispelturige Tissot quartz

Voor haar 40e verjaardag heb ik mijn vrouw een horloge cadeau gedaan. Ze was helemaal weg van een Tissot die ze ergens in een vitrine had zien liggen. Een PRC200 chrono damesklokkie. Uit een serie ter ere van vrouwelijke sporters, de scherm (fencing) variant. Stalen band, witte dial, allemaal van die “leuke kleine klokjes” op de wijzerplaat. Helemaal leuk. Heb er destijds (7 jaar geleden) om en nabij 500 euro voor betaald. Met de gedachte: Tissot, Zwitsers, echt horlogemerk ipv een kledingmerk, daar kunnen we wel even mee vooruit.

Altijd probleemloos gewerkt, tot de een na laatste batterijwissel. Na een dag staat ie weer stil. Ik terug, heeft de horlogemaker er een stukje plastic tussen gedaan (caseback/batterij) om de batterij beter contact te laten maken (?). Prima, horloge loopt weer. Na een jaar weer stil, ik samen met een handige neef zelf het horloge maar es opengemaakt. Komen dus een ISA quartz tegen van een paar euro in die klok van 500 euro…Tegenvaller, maar wist ik toen veel.
Oude batterij doorgemeten, zo goed als vol nog…Hmm. Voor de zekerheid toch maar een nieuwe erin en weer dicht, inclusief het shimmetje om de batterij steviger aan te drukken.
Nu loopt het horloge heel wispelturig, wekenlang probleemloos om daarna plotseling weer stil te gaan staan. Beetje rommelen aan de kroon en gelijk zetten gaat ie weer even, maar voor hoelang??

Nou zoek ik al tijden naar iets anders voor haar en kom genoeg tegen, maar voor vrijwel alles trekt ze haar neus op of is gewoonweg buiten budget. Ze draagt het horloge zelfs wanneer ze weet dat ie stilstaat, gewoon omdat ze het als een sieraad ziet.
Is dit een herkenbaar verhaal met dit uurwerkje en is er toevallig iemand die er een fix voor kent of is het een nieuwe klok aanschaffen of een nieuwe quartz erin laten zetten (hoewel dat economisch niet echt rendabel is besef ik)?
Ja of de goedkoopste oplossing niets doen…Klok op 10:09 zetten en de batterij eruit halen…

Had daar geen ETA in moeten liggen?

1 like

nieuw quartz movement insteken?

ISA in een Tissot vind ik ook heel vreemd. Ik zou toch echt een eta verwachten. Zou bijna denken aan een nepper; PRC200’s zijn berucht vanwege het grote aantal fakes :thinking:

1 like

Hmmm, nou begin ik ook te twijfelen. Hebben op 1 avond een hele zwik horloges geopend en bekeken en batterijen gewisseld…
Ik weet nog dat ik dat uurwerkje van de tissot gegoogeld heb en dat ik verschillende sites tegenkwam waar dat uurwerkje te koop is voor een paar euro’s/dollars.
ETA of ISA, blijft evengoed een cheap quartz in een relatief duur horloge vond ik toch. En het probleem is hetzelfde.

1 like

Probeer eens de contacten, zowel die aan de batterij als ook waar ze aan het uurwerk zitten, te behandelen met DeOxit. Vaak resultaat mee gehad.

Je hebt het ook in spuitbussen, maar spuit het dan op een QTip oid en niet in het uurwerk!

Veel van die moderne quartz eta’s zijn ook niet te repareren. Zit helemaal dichtgestanst/gesmolten; kun je niet eens uit elkaar halen. En omdat de verkoop van losse eta uurwerken beperkt is is de enige optie naar een Tissot service center en het uurwerkje laten swappen.

@Floris155 is Tissot/Swatch Group gecertificeerd, dus wellicht kun je hem het horloge laten repareren.

2 likes

Ik heb even gerekend en je vrouw is nu dus 47 maar zonder gekheid, ik heb dezelfde prc200 chrono in herenmodel en die doet al zeker 20 jaar probleemloos zijn werk, geen idee welk uurwerk erin zit eigenlijk. Ik laat altijd een horlogemaker het batterijtje vervangen zodat die ook weer waterdicht is.

Misschien idd een nepper of een swap bij de batterijwissel, ik weet het niet maar Tisoot zal hem zeker niet geleverd hebben zo als het een echte is.

Het feit dat er mensen anecdotes kunnen vertellen over 20 jaar werkende uurwerkjes betekent niet dat er na 7 jaar niks mis kan gaan met een quartz uurwerkje. Of wat voor uurwerkje dan ook. De automatische chronograaf in m’n speedy reduced hield het destijds ook nog geen vier jaar vol zonder gesodemieter.

Als ze er aan gehecht is zou ik zeggen: Breng 'm via de AD naar Tissot voor een nieuw uurwerkje, laat direct ook even de pakkingen nakijken zodat ze er weer tegenaan kan.

1 like

Het maffe ervan vind ik dat ie het soms gewoon doet en soms ermee stopt of fors gaat achterlopen. Ik denk dan heel simplisties wellicht, hij doet het of hij doet het niet…
Maar kennelijk zit er bij quartz uurwerken ook nog een grijs gebiedje tussen.
De teleurstelling zit em vooral in het feit dat er in een klokje van deze prijsklasse een uurwerkje van enkele euro’s gaat dat dan ook nog eens unservicable blijkt.
In een veel goedkopere Hanowa die ik had zat een servicable Ronda ter vergeljjk. Maar ja het is wat het is. De truc met de contacten zou ik eens kunnen overwegen.

In een PRC200 chrono zit geen uurwerk van een paar Euro. Denk dat er een ETA G15.211 in zit. Als je de juiste al vinden kunt betaal je daar toch al gauw 50 Euro voor.

Niet om je tegen te spreken wat het uurwerk aangaat … maar weet je het zeker? Voor zover ik me kan herinneren zit daar een ETA G10.XXX in. Die uurwerken zijn het tegenovergestelde van mooi afgewerkt (op z’n Hollands: “alsof ze uit die Chinese fabriek van One Hung Low komen"). Ze zijn inderdaad, zoals @wbcoupe al opmerkte, dmv heat staking geassembleerd.

In de MoonSwatch zit overigens een uurwerk uit dezelfde serie (en heat staked)

Als je het makkelijk wilt houden kun je zo’n uurwerkje via het Internet bestellen op de bekende adressen voor rond de €40,-. Overzetten van wijzers&plaat is niet moeilijk. Denk dat je bij Tissot (+ markup juwelier) de hoofdprijs gaat betalen.

1 like

Ik heb voor een hoop verwarring gezorgd. Net het horloge opengemaakt. Het is inderdaad een ETA G15.211. Mea culpa……ik heb me vergist met een Hanowa waarschijnlijk.
Naar Tissot sturen gaat em niet worden waarschijnlijk. Eerder de lokale horlogemaker waar ik op zich wel vertrouwen in heb. Zal het eens vragen of tie er heil in ziet en wat ie daarvoor rekent.
Ik heb zelf geen gereedschappen om het ‘even’ zelf te doen, als tandtechnicus wel bekend met het fijnere knutselen, maar hier ga ik niet aan beginnen.
Iedereen bedankt voor het meedenken en reageren.

1 like

De tip voor @Floris155 is ook nog een goede. Dank daarvoor!

1 like

Goed om te horen, ik was toch even bang voor een nepper :blush:
Succes ermee.
Ik heb zelf al een heleboel mechanische horloges geserviced, maar vervangen van een quartz chrono uurwerkje heb ik toch ook maar lekker uitbesteed. Wijzers terugplaatsen op een quartz uurwerkje is echt gepruts, tien keer weer eraf halen voordat hij een beetje netjes op de streepjes tikt :sweat_smile:

1 like

Datzelfde horloge had mijn ex ook, en die had t zelfde probleem, is toen bij Tissot gefixt, lees, nieuwe gekregen.

Nieuwe gekregen? Als in gratuit? Maar na 7 jaar? Nou ja, niet geschoten…

Gewoon je wijzer tikje geven joh :joy:

1 like

Werkt vaak niet bij quartz, die rottige stappenmotor draait zo makkelijk mee. Denk je hem goed te hebben zitten, kroon weer indrukken, barst, tikt hij toch weer naast de streepjes :grimacing:

Bedoel als het horloge loopt :joy:

1 like