Wispelturigheid kent geen tijd

Slechts een paar maanden in het bezit van mijn (eerste) Rolex Explorer II en het begint weer te kriebelen.

Om de een of andere suffe reden kijk ik sindsdien alleen nog maar naar Rolex. Zelfs de IWC Ingenieur waar ik altijd zo gecharmeerd van was kan mij niet echt meer bekoren. Helaas heb ik nog steeds geen onbeperkt horlogebudget dus vandaar dat ik nu mijzelf voor de volgende keuze heb gesteld.

  1. Mijn Rolex Explorer II en ook mijn Nomos Club verkopen en daar 1 horloge voor terugkopen, de “one-piece collectie” variant.
  2. Sparen en nog eens sparen om (na hopelijk 2 jaar) een nieuw horloge aan de “3-piece collectie” toe te voegen.

het voordeel van optie 1 is dat ik mijn honger naar een nieuw horloge (voorlopig) kan stillen. Het nadeel is uiteraard dat ik twee prachtige horloges moet verkopen, waarvan de Nomos mij nog het meest aan het hart zal gaan. Optie twee is uiteraard het tegenovergestelde.

Ongeacht ik voor optie 1 of 2 ga welk horloge moet dat dan worden. Ik heb er al een tijdje over nagedacht en kom toch uit op een Rolex en wel de volgende twee.

De Rolex 214270 zie hieronder (plaatjes van het www)

En de Rolex 116000 met blauwe wijzerplaat.

Ik ben van plan om beide Rolexen binnenkort eens naast elkaar te gaan bekijken. Ben erg benieuwd of 36 mm me niet te klein is.

Wat zouden jullie doen? Boel verkopen en 1 alleskunner terugkopen of geduld oefenen?

Wellicht hebben jullie ook andere suggesties voor een alleskunner of als aanvulling op de de Rolex en Nomos. Waar zit ik aan te denken:

  • een horloge met zo min mogelijk complicaties, hoogstens een datum.
  • diameter van 36 tot 40 mm.
  • stalen band.
  • budget zo rond de €5000,-

Sparen! Je hebt al een paar super klokjes vind ik, zou zonde zijn niet meer te kunnen wisselen afentoe (vind ik persoonlijk leuk…)

Een 3/4 piece collectie is perfect in mijn ogen!

1 like

Klinkt als mijn situatie. Black bay gekocht met de hoop de honger gestilt te hebben, maar verre van, al na twee weken kriebelde het weer. Sparen kan, maar het is irrationeel om horloge na horloge te kopen met (een deel van het) gespaard(e) geld, ongeacht het inkomen. Ik zou voor optie twee gaan, twee horloges is fijner dan een, ook als het ene kwalitatief beter of mooier is dan de individuele.

Ik geloof niet in ‘alleskunners’. Verder vind ik beide horloges hierboven minder aantrekkelijk dan een Explorer II. Dus dat zou voor mij sowieso geen optie zijn. Ook lijkt het me een ramp om slechts één horloge te hebben. Alleen van het idee word ik al niet lekker. :wink: Dus: lekker sparen en gaan voor de 3 piece collection!
Maar, ik zou dan toch iets kopen dat de EII en de Nomos aanvult. Bijvoorbeeld een mooie chrono.
Sterkte! :grinning:

De algemene tendens is dat men nooit zou kunnen leven met slecht 1 horloge. Was uiteraard wel te verwachten en had hier zelf ook niet eerder over nagedacht. Pas sinds ik de Rolex heb draag ik niks anders en dat bevalt mij eigenlijk best goed.

Ik weet ook niet of er een echte alleskunner bestaat maar ik ben er wel naar opzoek. Mocht ik voor 1 horloge gaan dan moet het er een zijn die zowel bij een pak kan als bij op de camping laat maar zeggen. Ik vind beide Rolexen, en dan met name de 116000, wel in de buurt komen van een alleskunner.

Mocht ik ervoor kiezen om voor een derde horloge te gaan dan zal het waarschijnlijk nooit een chrono worden. Merk dat ik echt van de minimalistische horloges ben, liefst zo min mogelijk poespas op de plaat.

Dank, dit is inderdaad wel echt een probleem waar ik mee zit zeg :joy:

Meistersinger? Just some food for thought? Zeer minimalistisch en een heerlijke aanvulling op de Explorer imo

Optie 2 plus paar horloge er naast :stuck_out_tongue_winking_eye:

Er is geen medicijn tegen horloge virus uitgevonden. Je kan het enkel stillen door meer horloges :stuck_out_tongue_winking_eye::stuck_out_tongue_winking_eye:

Jeetje… Op elk niveau is het hetzelfde he ?!:slight_smile:️:blush:

Ik heb aan die Explorer 2 nog nooit wat aan gevonden… Weg ermee!:wink:

Die 116000 ( en zeker op die foto ) weergaloos!
Mooi naast je toch nader aan 't hart liggende Nomosje.:stuck_out_tongue_winking_eye:

He kan toch wat sparen en je Rolex inruilen? Heb je je nomos nog waar je blijkbaar aan gehecht bent.

1 like

Je Rolex en Nomos houden en doorsparen. Maar waaom alleen voor een Rolex, voor de heft of minder zijn er ook mooie horloges en die kan dan dit jaar al onder de kerstboom liggen. Succes

Heb er wel eens naar gekeken maar ben toch niet zo kapot van Meistersinger. De meeste zijn me ook iets te groot.

Is inderdaad ook een optie. Moet dan nog wel even sparen dus dat zou afzien worden. Ben ook wel benieuwd naar die 36mm. Iemand ervaring met de 116000? Draagt hij groot?

Daar kom ik weer met mijn wijsheid: uit ervaring weet ik dat het goed is om af en toe de kriebel te onderdrukken en even te wachten wat er gebeurt. Het behoedt je voor impulsieve beslissingen en geflipper waarvan je achteraf spijt hebt. In de tussentijd fijn gaan sparen. Blijven de kriebel en de flipperitis, dan heb je inmiddels een mooi bedragje opgebouwd voor een eventuele nieuwe aankoop.

2 likes

Optie 3 e2 eruit en 1 ipv 2 jaar sparen? Want zonde horen ga je spijt krijgen als je de nomos weg zou doen.

1 like

Ja dat is inderdaad ook een goeie optie. Maar dan moet ik nog steeds een jaar wachten. Wellicht in de tussentijd wat horloges aanschaffen die bij flipper en niet teveel afschrijven.

Ik introduceerde de optie van een one-piece collectie omdat ik merk dat ik de laatste maanden maar 1 horloge draag. De vraag of dit een reële optie is had ik uiteraard hier niet moeten stellen :grin:

Volgens mij heb jij @marnixmoed voor echt elke gelegenheid, gemoedstoestand, outfit, dag, seizoen en activiteit een passend horloge?

1 like

One piece collection zou ik voor gaan …+1 om te flipperen, of semi-beater. Zeg maar; je speelhorloge.

Ik heb ook nog een Monster als stap- en vakantiehorloge.

Ik ben er nog niet over uit maar ga ook niet over 1 nacht ijs.