Wittnauer Polara tot leven gewekt

Tijden terug heb ik voor een habbekrats een Wittnauer Polara - met een Hughes Aircraft corp. module - gekocht op de baai. Defect, de prijs was daar ook naar.

De kast en band waren echt in nieuwstaat en zelfs het glas is gesigneerd. Ik heb 'm dus gekocht om te zien of ik het zelf kon fixen. Zo nee, dan is er in Duitsland een dealer van moderne modules.

Ik had in mijn collectie nog geen enkel LED horloge en vond dat qua techniek toch wel geinig, de Polara I is een van de meest opvallende modellen. Let wel, we hebben het hier over een gen. 1 solid state horloge van zowat 50 jaar oud (1974).

https://www.crazywatches.pl/wittnauer-polara-1-hughes-led-1974

Nou knutsel ik nog weleens wat, met soms best wel wat succes. Ik heb bijv. al een stel defecte Girard Perregaux 35x uurwerkjes weten te reanimeren. Ook met een paar Seiko EL 370’s/Elnixen heb ik aardig wat succes gehad.

Deze Polara had verschrikkelijk dik geoxideerde solderingen en ook de diverse verbindingen op het printplaatje waren er beroerd aan toe.

Na voorzichtig reinigen, polijsten van de contactpuntjes en opnieuw solderen van de slechte solderingen maar eens kijken wat het ding doet…

Gefixt! Alles functioneert. Helaas wel Spaanse dagaanduiding, als iemand weet of/hoe dat ingesteld kan worden, dan hoor ik het graag …

Spaanse dag en de datum:

(bewogen foto, want het is bijna ondoenlijk op de knop te drukken en snel genoeg een foto te maken)

Gesigneerde sluiting.

Secondeaanduiding:

35 likes

Erg leuk Bernard, weer een horloge gered!

Veel plezier ermee.

1 like

Respect! Ik ben echt een elektrodrama :see_no_evil:
Veel draagplezier!

1 like

Leuk! Futurama ideeën krijg ik hierbij :smiley:

1 like

:+1: gaaf en goed werk :man_mechanic: :nerd_face:
Groeten Iwan :motorcycle:

1 like

Prachtig, Bernard !
Geniet er van !
Zelf zo iets weer tot leven wekken geeft een enorme voldoening !

1 like

knap werk, mooie horloge ook

1 like

Mijn beste,

Goed gedaan hoor.:+1:
Ziet er weer prachtig uit!!
Ik wens je er een langdurige pols-tijd mee.:watch:

Orologio Signaturis Temporis :wink:

1 like

Dank allen!
Ik denk niet dat dit er een is voor veel polstijd, het is ook niet echt mijn goesting.

Maar als techniek in de verzameling vind ik buitenissige dingen (elektronische balans, LED, hummers) erg leuk!

3 likes

Ik wilde overigens de bijzondere quartzfrequentie niet onvermeld laten:

Een whopping 787.432 hz., wat heel wat meer is dan een standaard quartzhorloge heeft. ca. 24 x zoveel…

3 likes

Genoteerd :innocent:

1 like

Een geslaagde reanimatie en wat een ontzettend gaaf horloge. Hulde!

1 like

Dat vind ik juist een van de charmes van die oude LED horloges, beetje dat koekoeksklok effect :wink:
Het is al speciaal om er een lopend te bezitten, maar dan die toestand van pics or it did not…
Karakteristiek 100%!!

1 like

Hierboven de dag en datum en een scherm met datum en maand. Die laatste optie zit wat verborgen.

2 likes

Knap hoor, van die dingen snap ik helemaal niks. Dus een diepe buiging voor je, klasse

1 like