Ben in het bezit van dit Wolf Jahn draaibankje, vermoedelijk (ik ben een beginner) 7 mm. Er staat geen type aanduiding op.
De inhoud van het kistje lijkt me redelijk compleet voor een beginner, maar een “drawbar” ontbreekt. De nederlandse term ken ik niet.
Zou deze lathe nog bruikbaar zijn voor eenvoudig werk en is het de moeite alles te demonteren, reinigen en olien en een setup met motor te maken?
Ik begrijp dat Arie Kabaalstra de expert op dit gebied is. Maar van iedereen is een reactie welkom.
Peter
Dat zal een 6.5 of 8 zijn, ik denk niet dat 7 bestaat. ![]()
Sowieso de moeite om wat op te kuisen en kijken hoe die het doet. De set is verre van compleet maar dat is op zich geen ramp (weinig draaibanken vind je echt compleet). Als wat je hebt goed uitgelijnd is (geen samengestelde set) dan is dat dik okee. @Vintagewatchstuff heeft een pak van deze soort sets terug werkbaar gemaakt en ik geloof dat @Akrid er ook al een paar van “vuil en twijfelachtig” naar “proper en werkend” gekregen heeft.
Hier kan je een prachtig stukje gereedschap van maken. Het enige wat ontbreekt is het voetje en een boorinrichting. Leuk om dit weer als nieuw te maken. En i.p.v. het voetje kun je ook een machine klem gebruiken. En voor een motor kun je een naaimachine motor met voetbediening gebruiken.
Zo ver ik weet zijn er alleen 6 of 8mm draaibankjes. Ik weet dat lorch de spanplaat aan een spantang heeft zitten voor 6mm sets en een volledige vaste kop voor de 8mm (dus denk eerder dat dit een 6 is dan een 8mm). Ik zie ook vaker 6mm bij sets van echt lang gelden, later zijn de 8mm bankjes wat meer de standaard geworden heb ik het gevoel. Elk draaibankje kan na wat aandacht weer goed zijn ding doen.
Zelf gebruik ik een motor die ook gebruikt wordt voor de spindel van cnc bankjes. Zijn er meer op het forum die dat hebben gedaan.
Ik heb een Lorch 5mm ![]()
Ja, ik denk dat “6.5” de 6mm versie van Wolf Jahn is (afhankelijk van waar je meet zijn die allemaal “ongeveer” 6 uiteindelijk). Ik geloof dat die niet compatibel is met de 6mm van Lorch. Het zit vrij ver. ![]()
Ik heb een Lorch 5mm
vijf millimeter? Dat heb ik letterlijk nog nooit gezien of van gehoord
waar meet je dat? Zeker dat het geen 6mm is?
Ah ja ligt eraan waar je meet:
Draad is 5mm:
Schacht is 6mm:
Dan zal de 8mm bank wel 7mm draad hebben.
Schacht is 6mm:
Dit maakt het een 6mm bankje ![]()
Het belangrijkste onderdeel dat ik mis is een “drawbar” die ik op een collet (spantang?) schroef. Hoe heet dit in het Nederlands en zijn die uitwisselbaar tussen Geneva type draaibankjes? M.a.w. is er nog aan te komen?
En kan iemand aangeven waar ik precies moet meten? Wordt met de “draad” bedoeld de schroefdraad van een spantang? En met de “schacht” de diameter van de “drawbar”?
zijn die uitwisselbaar tussen Geneva type draaibankjes?
Nee, dat niet. Een exemplaar uit een Lorch gaat niet werken, je moet bij je merk blijven vrees ik. Maar je kan ze nog wel vinden op eBay et al.