Hij is er alweer een paar weekjes, maar nog geen tijd gehad om te laten zien:
Een Wostok Ampbibia uit de jaren '70 of '80, dat weet ik niet. De datering is me niet bekend. En hij is verre van mooi met een gare bezel en een raar rond dingetje bij de ‘11’ op de wijzerplaat, maar ik vind die Paddle Hands zo lekker vet!
Niet alles uit de Oekraïne is bagger, deze eBay seller heeft met weinig middelen een goede verpakking gemaakt.
Dit doosje zat in een stevige bubbeltjes envelope:
Zou dat ronde dingetje een bevestigingspunt van
een embleempje zijn geweest?
Ik denk van niet, ik kan me niet herinneren ooit emblemen anders gezien te hebben dan opgedrukte.
Maar ik kan er natuurlijk ook flink naast zitten, dat komt nogal eens voor:D
Ik denk eerder aan een productie foutje of een poging tot reparatie, maar het is wel raar dat het er zo uitsteekt en ook nog eens mooi rond is.
Ik heb geen idee wat het is:S
Hoi Tom, ik vind hem wel leuk. Hij is in ieder geval uit het soviet tijdperk, niet zo’n heruitgebrachte komandirskie die je tegenwoordig ook vaak tegenkomt.
Ik heb er zelf ook een van voor de glasnost (hieronder een foto). Wat me eens opviel toen ik door de matig regenbuitje fietste, is dat er ondanks de toch vrij potdichte deksel en de geschroefde kroon condens in het horloge zat. Een lekkend glaasje dus waarschijnlijk. Toch zonde voor zo’n horloge wat verder min of meer gemaakt is als afwaswaterdicht. Heb je wel eens een glas vervangen ? Ik speel met de gedachte…
Hmm, condens in een horloge dat waterdicht is (of hoort te zijn). Het kan ook zijn dat er gewoon erg vochtige lucht in het horloge zit en dat er door de afkoeling door de regen condensvorming optreedt. Dan zou ik het horloge thuis met het achterdeksel eraf op de verwarming leggen, zodat het vocht eruit kan.
Een lekkend glaasje zou natuurlijk ook kunnen, maar dat glas is niet zomaar te vervangen omdat er een spanring binnenin zit. Ik heb het tenminste nog nooit gedaan. Maar wellicht hebben andere forumleden goede tips hiervoor. In ieder geval moet je ergens het juiste glas op de kop tikken, een goedkoop donor horloge op eBay of zo.
Het is een plexiglas met aan de basis een paar randjes.
Ik denk dat je een glaspers nodig hebt,
Plexiglas, o-ringen, wijzers enz zijn hier gewoon nieuw te koop.
Ik vervang de glazen regelmatig maar let op dat je de originele, de dikke hebt.
Die zijn moeilijk er in te krijgen, ik gebruik een plexiglas montage gereedschap.
In combinatie met Seiko grease maak je de boel weer netjes waterdicht.
De aangeboden op bay zijn vaak dunner en daar heb je niets aan, indien je er af en toe mee in het wat wilt gaan.
Ik koop vaak de nieuwe automatics om het originele glas te gebruiken voor een oudere restauratie. Ik maak vaak een deal met Zentar op Bay, om meerdere te kopen.
Betreft de oudere zit het wel goed betr. de investering, ze worden steeds meer waard, voornamelijk de uitvoeringen met stalen kast, en dan zonder symbooltjes.
Condens is niet nodig, pakkingen vervangen en met diezelfde grease insmeren.
Ik zwem vaak met een Amphibian en gebruik zelfs de oudste uit mijn collectie, die is van 1979. Nooit problemen gehad met de oudere. De nieuwe altijd controleren, want meestal zijn deze uit de fabriek niet waterdicht. Eigenlijk zou je alles even uit elkaar moeten halen en behandelen, met… juist ja dat Seiko smeersel.
Betr. het glas, wat veel mooier is om dat originele dikke glas te polijsten. Met wat geduld kan je er een mooi glas van maken.
Ik heb er 33 momenteel en zet ze nog dagelijks in.