Voor een project aan de TU Delft (Industrieel Ontwerp) ben ik bezig zelf een zakhorloge te ontwerpen en maken. Voor het huidige prototype heb ik het uurwerk van een oud Wostok horloge op de kop weten te tikken dat voor onderdelen werd aangeboden, een mooi mechanisch 17 jewels mechanisme dat keurig op tijd loopt maar kroon en stift ontbreken waardoor opwinden of verstellen onmogelijk is. Mijn vraag aan jullie is, weet iemand wat voor stift hier oorspronkelijk in heeft gezeten en hoe deze bevestigd zat? Ik ben van plan zelf een stift te draaien op de draaibank maar ik heb nu het flauwste benul niet van de vereiste afmetingen.
Hopelijk kan iemand me hierbij helpen, alvast heel erg bedankt en wanneer ik een antwoord heb zal ik natuurlijk updates plaatsen met de voortgang van het project.
Volgens mij zijn die Vostok stift/kroontjes nog gemakkelijker verkrijgbaar dan paperclips
dus tenzij verplichte kost zou ik nog even wachten met zelf draaien er komen straks wel leden online die
deze stiftjes gebruiken om de kat van de buren mee te beschieten
Ik kan me vergissen, maar ik denk juist dat het de bedoeling is van het project om zelf alles te maken.
Het lijkt me een Wostok 2605. Hier heb je wat meer info over dit uurwerk:
Inderdaad, de bedoeling is om het zelf te maken omdat het in de body van het ontwerp waarin ik het uurwerk gebruik de kroon veel verder van het uurwerk komt te staan dan in het oorspronkelijke horloge het geval zal zijn geweest.
Mocht er een langere stift bestaan is inkoop natuurlijk geen bezwaar, maar de voorkeur gaat inderdaad uit naar zelf maken. Het totaalplaatje is een modern zakhorloge, maar met respect voor de geschiedenis en techniek die erachter zit. Vandaar dat ik liever een gebruikt uurwerk gebruik dan een nieuwe prul uit China.
Inderdaad, de bedoeling is om het zelf te maken
omdat het in de body van het ontwerp waarin ik het
uurwerk gebruik de kroon veel verder van het
uurwerk komt te staan dan in het oorspronkelijke
horloge het geval zal zijn geweest.
Er bestaan verlengers, die je er opkan schroeven.
Veel eenvoudiger dan draaien.
Een verlenger zou inderdaad ook een ideale oplossing zijn als ik een gewone originele stift kan vinden. Momenteel heb ik alleen het mechanisme met wijzerplaat en wijzers, geen stem of kroon. Misschien kan iemand op het forum hier me daar al aan helpen, dan kom ik inderdaad met een verlenger al veel verder en hoef ik alleen nog een kroon te draaien/frezen. Die wil ik namelijk beslist zelf uit messing maken.
Ah enorm bedankt!
Ik heb een bod geplaatst, hopelijk is dit de oplossing. Mocht iemand hier iets hebben dan sta ik daar natuurlijk ook voor open, iets kopen van een forumlid is natuurlijk altijd goed.