Wristwatch Battles! 3...2...1...FIGHT! (Deel 2)

Scherp! Deze bedoelde ik!

l1-611-8-52-4-ad

4 likes

En deze? Frederique Constant Classics Index Automatic FC-303LGR5B4-BF. Ik heb deze net binnen maar gaat het nest weer verlaten ivm een een 3-tal NA’s…

Stuur maar een PB als je interesse hebt.

5 likes

Die Longines gaat met geen mogelijkheid kunnen tippen aan die GS. Even los van het feit dat een datum op, eh, 12 nogal storend is. De Sinn heeft in mijn beleving kolderiek korte wijzertjes… Ik zou de SBGW231 pakken. :slight_smile: Als je iets met een datum wilt:

3 likes

Mijn herziene mening is dat een datum op een dresser sowieso storend is. Als het je enige horloge is zou ik wel een datum willen. Als het onderdeel is van je collectie dan zeker niet

De Longines is natuurlijk minder mooi gemaakt maar in staal wel 1/4 van de prijs. 18k rose is goedkoper dan de sbgw231. Hiernaast dragen ze een stuk platter dan de GS. Dit in combinatie met t feit dat ik al een lichte wijzerplaat in mijn JLC Reserve de Marche heb maakt dat ik neig naar een van de Longines… lastig!

1 like

• Ketelaars
  • Grönefeld

0 stemmers

1 like

Als het de zeilschip versie was had ik Ketelaars gestemd, FWIW.

1 like

Scheelt overigens 1,7mm, waarvan het gros in het bolle glas gaat zitten. Ik zou me niet blind staren op de dikte. Maar als je naast een lichte wijzerplaat een donkere wijzerplaat zoekt, dan wordt het kwaad kersen eten.

Evengoed, bij de Conquest bevalt mij de datum op 12 niet echt. Ik zou zeggen kijk naar de Flagship Heritage, maar kijk:

Da’s totaal uit balans. De KS zit te dicht op de centrale as en ook hier zit een storend datumvenster. Mag ik een Nomos Tangente Neomatik atlantik voorstellen? Da’s andere koek, maar wel uitstekend in balans, donkere wijzerplaat, 35mm groot, en zonder storende datum.

Met een beetje zoeken kom je qua prijs exact op het midden van de GS en de Longines uit. :slight_smile:

2 likes

Allebei niet moeders mooiste. Ik pas!

De dikte ansich is natuurlijk gemierenneuk maar het horloge klopt proportioneel niet imo. Er is natuurlijk recent een nieuwe versie uitgekomen met een bruine plaat. Best aardig maar de witte is smaakvoller wat mij betreft. Vwb de datum op de conquest… Ik vind het wel leuk wat anders eigenlijk! Echter, hij had natuurlijk wel zwart moeten zijn… De Flagship valt voor mij af omdat de wijzers te kort zijn. Oh en dan Nomos. Ik heb een campus in oranje. Dat is best een leuk horloge voor erbij maar de nomos stijl past niet zo goed bij mijn kleding. Ze zijn te modern!

Old-timey bauhaus… Ik moet dan direct aan Max Bill denken. Is nog fluks goedkoper ook. :slight_smile: Zelfs in een Vintage-vriendelijke 34mm te krijgen, maar anders 38.

Uit nieuwsgierigheid: Heb je 'm in handen gehad?

We verschillen van mening, want ik heb zelden of nooit zo’n gebalanceerd ontwerp mogen zien. In mijn hoofd (en fysieke beleving van dat horloge) is 37,3 x 11,6 x 44,3mm echt eminent draagbaar.

Als je de 1:3 golilocks dikte er bij pakt is hij bijna een volle millimeter dunner dan hij op papier zou mogen zijn, zeg maar.

1 like

Ik ben het hier eigenlijk wel mee eens @Bauhaus. Ik ben, zoals je weet, een groot JlC fan, maar beide horloges die je laat zien zijn niet de beste exemplaren van het merk.

Die Nomos is om het polsje gewoon wel heel gaaf en oogt iets kleiner dan de ‘gewone’ Zürich. Mooie optie.

3 likes
  • Mijn ex, de Rolex Datejust 16234 uit 1993.
  • Huidige, de Rolex Datejust 16014 uit 1985.

0 stemmers

16234

16014

7 likes

Ik ben ook JLC fan maar die Geografic vind ik wel mooi. Maar niet functioneel voor mij omdat ik niet de hele wereld over vlieg. Die compressor komt op mij gedateerd over en inderdaad niet een van de mooiste JLC’s.

1 like

Jazeker, maar het zal een kwestie van gewenning zijn. Mijn JLC is ook 37mm maar slechts 9.3 dik. Ik heb Junghans wel een paar keer een kans gegeven maar dat voelt niet goed. Het sprak mij niet aan. Dit komt denk ik door de lugs. Doe mij maar een mooie cornes de vache of crablug! :yum:

1 like

Je weet dat all-blacks gesponsord zijn door Tudor? Dat is net geen rolex toch? :stuck_out_tongue::popcorn: weet niet of dat wat voor Ralph is :wink:

Wit is wel leuk, toch? Fris, vrolijk!

2 likes

Ja vind ik ook! De zwarte plaat was prachtig, maar ging toch vrij snel vervelen. Deze lichte plaat speelt altijd mooi met het licht.
Deze datejust maakt mij helemaal content. En de staat is prachtig

8 likes

Interessant. Waar ik Art Deco nog net kan hebben ben je me bij Art Nouveau kwijt. Ook barok en romantiek is aan mij niet besteed. Bauhaus doet het bij mij dus juist goed omdat dat soort dingen niet gedaan wordt. Wat mij wel stoorde bij Junghans met een datum is dat het uurwerk te klein is voor de kast.

Daarom vind ik de no-date Meister serie mooier, al gebruiken ze wel veel Peseux 7001, wat toch een uurwerk is wat wel een keer begraven mag worden. Als je een Peseux in een horloge zet wat groter is dan 35mm is altijd de kleine seconde misplaatst. Die uurwerken zijn ook te klein voor 99% van de horloges waar ze in zitten, inclusief alles waar een Nomos Alpha in zit.

Als vintage Eterna of Longines hem ook niet gaat worden weet je het toch al, als we eerlijk zijn? Ik blijf datum op 12 raar vinden voor een dress watch, maar het horloge an sich is natuurlijk verre van lelijk. :slight_smile: Ik zie je NA topic graag tegemoet, we zien ze te weinig. :+1:

1 like

Voor de fun. Shadow versus santos

Battle
  • Zenith Revival Shadow
  • Cartier Santos Medium

0 stemmers

4 likes